AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.639

Tips på uppgradering av ljud i originalstereo?

Jag har ju en BMW Bavaria C Professional RDS + CD-växlare + "HiFi" högtalarsystem i min 850, men kan ju inte påstå att ljudet är speciellt HiFi. :) Men jag vill behålla strikt original-look och dessutom inte bygga om (läs förstöra) bilen på något sätt. Någon som har några bra tips på uppgraderingar? Tex, passar något bättre slutsteg från nyare BMW?

Alla förslag emotages tacksamt.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Nu kan jag inte 850, men skulle gissa på att det systemet är uppbyggt som många andra från BMW. Det Du behöver göra är sannolikt följande:
- Lokalisera Ditt steg som sitter bak någonstans
- Använda signalen från huvudenheten och dra den genom en hög->lågomvandlare med ställbar "gain".
- Ta denna signal och trycka in i ett kraftigare steg
- Byta ut alla högtalare och ev komplettera med en baslåda

Ingen lek om man skall göra det riktigt bra med andra ord. Kolla på följande länk: Länk och bomma inte bilderna längst ned. Det är en m3 e46 men ger Dig ett hum om omfattningen.

En mer light väg att gå som jag själv gjort är att ta högnivå i någon av bakhögtalarna och via hög->låg-omvandlare skicka in i ett steg med baslåda. Detta gör att Du kan minska på basen på orginalgrejerna och på så sätt få lite mer drag. Mer Hifi blir det inte, men det spelar i alla fall högre. Och högt är en kvalitet i sig... :-)

Carl
fl
124
fluppen
525iA E61 Touring M-optik
Jag har tänkt att göra en light-variant genom att ta signal från en av dom bakre subbarna (330iaT) och omvandla till lågnivå och mata in i mitt egna slutsteg....det lär väl funka va ??
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Jäpp!

Carl
Carl 123:
Tackar för tipsen, även om det inte var specifikt för 850 så har jag i alla fall ett hum om hur jag skall gå vidare.

/Fredrik
fl
124
fluppen
¨Så här blev mitt bygge:

Bilder:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Najs fluppen!
Synd bara att du inte valde bättre basar än MDS :P
Hur tyckte du det var att klä lådan? Vad använde du för tyg och lim?

fl
124
fluppen
mmm...dom är inte det bästa, det var nåt jag hade liggandes hemma från den gammla stereobyggartiden ;)

Tyg och lim är från biltema, kostnad 200 kr, basreflexröret 35 kr dämpmaterialet 100 kr, handtag på framsidan 39 kr, lådan kostade 110 kr utsågad och klar. så för en 500 kr spenderat så är jag skitnöjd !!

Limmet är ett spraylim som funkar skitfint, lättarbetat och bra, det var bara till att spraya och sen trycka dit mattan, du har ca 30-60 sec på dig att lägga mattan rätt., sen är det bara till att skära bort det överflödiga (mattan).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.