AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
852

Känsla i en gammal bil med 6400 mil på mätaren?

US
547
US
850 iA -92
Tittade på två 850 idag, har skrivit lite i bloggen. Nu till frågan.
Känslan i min kollegas SAAB 9-5 -04 med 7000 mil på mätaren borde väl inte vara mer eller mindre "solid" än den i en 850 -91 med 6400 mil på mätaren?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med kommentar till din blogg: Jag har bytt hela framvagnen ink hjullager på min bil och det finns ypperligt lite kvar av vibbar. Det enda som finns kvar att byta är styrväxeln(snäckan?) samt att det finns lite justermån av vad jag hört.
Det låter inte som milen är juste med 6400mil. Dock har du just blivit varse om det bestånd av 850lik som övervintrar här och var i landet.
Bilen skall ned en bit under hundringen om det skall vara värt att ta i.
Du får räkna med att de flesta är omlackade på något sätt.
Den enda klockrena bilen till salu jag fått nys om är en 850CSI, vinröd nere i malmö, finns på blocket. 4500mil Svsåld 1995 för 345kkr.
Mvh
asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
US
547
US
850 iA -92
Man vill ju inte höra att, den är inte lackad, och sen se att så var inte fallet.
Har hört att 75% av alla bilar över tio år har varit på lackverkstad, av olika storlek på skador. Som sagt innan i många trådar, är det bara gjort på rätt sätt är det inget som gör bilen obrukbar.

Vad kan det kosta att byta ljuddämparna, finns det någon bra sida med priser på reservdelar?
Visst är csi:n i Malmö läcker. En riktig drömbil! Svensksålda 95:or kan det nog inte finnas många av och med det miltalet troligen bara det exemplaret.
Länk

Mvh Johan
US:
Schmiedmann Länk har en hel del reservdelar till vettiga priser, dock är inte original avgassytem listat. Men du kan ju alltid maila dom och fråga.

Gällande miltal så kommer alltid en 2 år gammal bil kännas mer solid än en 15 år gammal med samma miltal. Tex kommer alla gummibussningar att torka ihop i viss mån. Dock skall den ju fortfarande kännas fräsch om den är väl omhändertagen.

Sen är det ju så att det kostar "något mer" att hålla en lyxbil som BMW 850 i perfekt skick än tex Volvo 740. Därför är det många som "slarvar" med underhållet och bara gör det nödvändigaste som olje/filter-byte och tar resten först när det går sönder helt och hållet, om ens det. Så om man inte är väldigt kunnig i att bedöma bilar så rekommenderar jag absolut att man genomför ett test antingen på BMW verkstad eller M-Test station.

Det lönar sig i princip alltid att köpa en väl underhållen bil med god historik framför en där man direkt ser diverse fel. Min erfarenhet är att för varje fel man upptäcker när man kollar på bilen så finns det ytterligare 1-2 som man inte upptäcker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.