AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

Konstigt problem med bränslet, 523i

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
523i -96 (e39) började bete sig idag. Genast efter tankning började bilen gå dåligt... startar först efter ca 10 sec, sämre drag osv. Misstänkte då att det var nåt fel på bränslet som tankades och tanken tömdes nästan helt. Med drygt 10 liter kvar i tanken av det bensin som tankades nyss blev det en tur till nästa bensinstation för att fylla upp pånytt. Då gick bilen som den skulle igen... samma drag som förr och den startade betydligt bättre. Tankade fullt igen och då återkom samma symptom som efter förra tankningen. Undrar nu vad som kan orsaka ett sånt beteende... tycker att kass bränslepump skulle orsaka att den går dåligt med lite bränsle i tanken och inte med full tank. Förslag motages gärna.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
har du tillgång till en multimeter? isåfall så dra upp baksätet (ta i) på höger sida (inte bakom föraren) finns en gummi lucka riv öpp den ta loss kontakten tryck från sidan först..mellan dom två grövre stiften som går in i tankarmaturen ska du ha 3ohm om den typ är ny.. oftast ligger det vell på 1-2ohm går det under 1 ohm skulle jag bytt den alt om den är så kass att den glappar.. ligger den på 1.5ohm så är den ok för några mil till.. hmm vart sitter ohm tecknet på ett tangent bord.. )?(.. bara en kul sak att kolla behöver inte vara det då det inte är jätte troligt.. men men

mvh Fatii
Läste något om detta i en annan tråd, någon hade samma problem och fixade detta genom att löda kabeln till bränslepumpen.
Byt även bränslefilter då det kan vara dåligt flöde.

Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Felet är nu fixat... bytte vevaxelgivaren och bilen går som den ska igen. Verkar bara ha varit en tillfällighet att felet sammanföll med tankning.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Fatii: Undrar om detta stämmer? Problemet att mäta så låga resistanser är att man får rätt grova mätfel med vanliga standardinstrument, resistanser omkring 0,5-3 ohm beror på hur hårt man trycker mätproberna, hur ren ytan är, mätsladdarnas resistans osv. Själva elmotorns resistans ändras även lite beroende på i vilket läge den stannar, prova gärna genom att ohmmäta på en motor och vrid sakta på axeln. Resistansen borde snarare öka på en dålig eller sliten motor jämfört med ny tycker man. Vad jag menar är att man får ta mätvärden som dessa med en liten nypa salt.

FP
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
fick tipset av en på en bmw verkstad.. gäller att ha en bra muyltimeter med.. mätte med min egna på min soppa pumpen först och då hadde jag avbrott i pumpen.. hmm tänkte jag o låna jobbpolarns..(bara något dyrare) o helt plötsligt va där 1 ohm.. sviktade ifrån 0.970 -1.100 ohm.. fast jag o el är inte dom bästa vännerna så nån bättre förklaring/analys kan jag inte bjuda på..utan att idiot förklara mig själv dvs ;).. hur som helst gött d va fixat.. shit är många vevaxelgivare nu här på forumet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.