|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nej de är inte bra det kan jag skriva under på.. men jämfört med SAAB 9000 så är det fantastiska. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Sen kan man ju tycka att det vore riktigt skit av BMW om inte E46ans bromsar va ljusår bättre //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
LexCom skrev: """ Enligt SBP:s normer så får man ju trimma 20% utan att riskera att underkännas om jag inte minns fel (men hur ofta underkänns man för att effekten är för hög?). På en exempelvis en 9000 aero så skulle det alltså vara tillåtet med en effektökning på 45hk vilket motsvarar ungefär ett chip. Så på det viset skulle det ju vara lagligt med chip. Det som talar emot är helbilsgodkännandet då man ju egentligen inte får byta ut en enda del om det inte motsvarar original, men inte heller det är ju något lagbrott i den meningen. Den andra aspekten är ju försäkringsfrågan och huruvida man gör sig skyldig till försäkringsbedrägeri om man inte meddelar sitt försäkringsbolag om effektökningen. Mig veterligen är det ingen som har blivit fälld i någon domstol på den punkten (och jag tvivlar på att det skulle gå att fälla någon). Det troliga är att man inte får någon ersättning på vagnskadan vid en olycka. Men det är ju inget straff i juridisk mening. Så jag skulle nog vilja påstå att man kan kalla det för lagligt med en chippad turbobil om man håller sig till enbart chippet. Vad har ni andra för åsikter/kunskaper i frågan? """ Nja, den regeln om effektökningen finns förvisso, men det blir ändå totalkört på en bil nyare än sent 80tal. Därför att dessa är avgascertifierade och trimmar du så överensstämmer inte längre motorn med det avgascertifierade utförandet. De enda som kan få bilar avgascertifierade är bilimportörer alltså märkesimportörer och generalagenter samt tillverkarna själva. Det kostar dessutom fläsk så inga vanliga garagekillar har råd med det även om de fick. Dr Tinnitus |
|
|
Tinnitus: Jo, jag vet men om jag inte minns fel så skrev "jesperado" om detta i någon tråd att det var okej på nyare bilar oxå. Men antingen minns jag fel eller så menade han att det är ""okej"" eftersom det handlar om så små effektuttag och att det inte går att märka skillnaden genom avgasvärdena. |
|
|
LexCom. Jag skulle gissa på att Jesperado antagligen menat att om man inte kan se att bilen är trimmad när man kikar under huven, och avgasvärdena är ok så kan man heller inget göra. Men hårddrar man reglerna så ska inte en bil/motor som uppenbarligen och/eller väsentligt ändrats från sitt avgascertifierade utförande godkännas. Exempelvis så kan man kanske se att avgasröret är bytt men motsvarar original i form och storlek vilket kan godkännas. Men om man bytt downpipe till en helt annan och mycket biffigare än original, eller helt annat grenrör så kan/ska det inte godkännas. Dr Tinnitus |
|
|
Problem med avgasvärdena verkar vara standard hos BMW M-serie vid besiktningen, även med orginal effekt. Fick tokvarva BMW:n flera km innan besiktningen för att få bra värden. Har då inga som helst problem att besikta min Saab (fisljummen) med 3" DP o Avgas samt Chip. Finns också ett lätt sätt att mörka hög effekt på en SAAB genom att ta ur säkring nr.5 till APC:n vilket gör att bilen endast går på GLT vid besiktningen. Finns ingen regel om hur mycket turbon måste ladda = omöjligt för besiktningsmannen att avgöra om effekten är högre en orginal. Gissar att Saaben ligger på ca 200hk med GLT vilken är ganska nära orginal 225hk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.