|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
a_wingard73: Rätt inställning! Finns nästan alltid någon som har snabbare bil än en själv, även om det är en sketen Saab eller Volvo...fick också erfara detta som BMW ägare! Dock finns det inte mycket utöver prestanda uppe i fart samt komfort som jag hällre väljer Saaben till, men jag kommer garanterat tillbax till BMW när ekonomin tillåter... |
|
|
Ja jag tycker inte det är något att sura över bara för man inte körde ifrån en SAAB. Det test jag skrev om gjorde vi i helgen efter ett streetrace. Vi testade även från stillastående och då va min rejält överlägsen pga fästet. det va efter det testet från stillastående bestämde vi oss för att köra med rullande start. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
| Jag är nu inte en av dessa som tror att jag kör ifrån allt bara för att man har en M bil :) däremot trodde jag inte att saabarna skulle kunna hänga på så bra, original, när det även blev dött lopp mot en V70 R awd 50-150 ungefär, som han sa var chippad och hade runt 300hk.. hur han var som chaufför vet man väl aldrig men :) verkar som att man får passa sig lite för saabarna iaf :) | |
|
En v70r är ju tung och trög med sin fyrhjulsdrift. Så att en lättare saab med manuell låda och framhjulsdrift behöver 25% (?) mindre effekt är ju knappast konstigt. M.V.H. |
|
| De äldre V70 R är väl inte fyrhjulsdrivna? eller? | |
|
Sant! Men de har ju inte 300hk heller... Tycker det verkar som att saabarna alltid gått snabbare än Volvo med samma effekt. Mera bredare vridmoment eller nåt kanske? M.V.H. |
|
|
Nä men med chip och diverse småtrim så kommer man nog upp kring 300.. Ja, jag började också fundera om det kan va så stor skillnad mellan saabs och volvos turbobilar.. |
|
|
He he, lite kul disskution.....själv är jag ganska så emot all form av "racing" på allmän väg, slutar allt för ofta i tråkigheter =( Som någon nämnt tidigare i tråden så är ju M-bilarna ( särskilt 3-serien ) rätt så bananpassade, så för att verkligen kunna utnyttja bilens resurser är det ju ut på en bana man ska. Väldigt synd att så få av M-bilarna faktiskt kommer ut och nyttjas i sin "rätta" miljö, alltså på banan, själv kör jag min M3 E36 med lite små "banmods", och den är helt fantastiskt rolig att köra på sveriges olika banor, bara att ladda på, testa nya gränser hela tiden, inga polis som har åsikter, och betydligt säkrare än att tokköra på allmän väg. Så, M-bilsägare, ta steget och kom ut på bana, ni lär inte ångra er, exempelvis kan ni köra med BMW Sport Club, www.bmwsc.com !! |
|
|
läste att någon nämde vidar strand...ja det e ju en laglig gatbil!!!! 1130hk powerglid låda och ford 9tums bakaxel. få igenim det på sbp. hans m3:a ska vi inte ens prata om... annars blir jag gärna ifrån körd av både saabar,volvos och japs. M power,när du vill må bra. |
|
|
Jag är garanterat ingen strippenmänniska bara så ni vet! Bankörning är det som gäller och jag kan garantera att min högerfot inte är spec tung i trafiken. Men det kan ändå va kul att jämföra lite med ens polares bilar! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Men när det gäller omkörning och acceleration från 70-150 å dylikt så är ju dieslarna överlägsna. Tex. Min 530d är snabbare än nya saab 95Aero på alla intervaller enl. tillverkarna, då har jag Automat och Saaben manuell. Har saaben Automat har han absolut ingen chans. Nu har jag även monterat en Kcrbox så nu är den ännu snabbare. Häromkvällen var jag ute och finåkteså kom en saab upp mig bakifrån och drog förbi. Var just den nya Aeron. Ja hängde på lite lätt väntade till närmaste uppförsbake. Saaben ligger då framför i ca 160-165km/h och ökar, då dorg ja om och saaben hade inte en chans. Bromsade i då en bil svängde ut i omkörningsfilen, då efter en stund kom saaben i en jädra fart bakom. När bilen svängt in framför var det ful gas igen. Saaben var en bra bit efter. Stannade vid traifljuset som var rött. Vart grönt efter ca 7 sek då först kom saaben. Ställde sig brevid. Va en äldre "gubbe" han så sur ut kollade bara rakt fram in i rutan. Sen låg han en bit efter hela vägen tills ja svängde av hemma på gårn. De e roligt va dieslarna går nu för tiden. Sved nog extra när han såg att de va en diesel. Skulle vara kul att testa mot en m3:a :) /Daniel |
|
|
MrDiesel: Skulle vilja påstå att dieslarna är långt ifrån överlägsna. Det handlar om hur mycket effekt motorn har samt vikten på bilen. Sedan har det inte så stor betydelse om det är en bensinare eller en diesel. Men det gäller ju att kunna utnyttja effekten rätt oxå. En diesel har ju fördelen att den inte behöver varvas så mycket för att nå sin topp effekt medans en bensinare måste upp högre i registret. Att deiselbilar går bra nuförtiden beror ju enbart på att tillverkarna (med bmw i topp) har börjat skrämma upp effekten rejält i sina dieselmotorer. |
|
|
Det ni missar ang just Saab 9000 Aero <94. Det är att varje motor bänkades inviduellt och ingen fick ge under 225hk. De flesta lämnar därmed betydligt mer ca 235+ standard. Bilsport gjorde tester ngngång 95-96 mellan 9000 Aero och Volvo T5-R/R. Volvon fick då se sig slagen av Saaben i de flesta intervall. Detta skvallrar ju om betydligt högre effekt då en T5-R hade ca 240hk.. |
|
| Okej men en original saab 9000 aero borde iaf inte stå sig mot en chippad v70 R.. Det jag funderar på är om saaben jag drog mot verkligen var original.. Men då återstår frågan om den nu var chippad skulle man ens ha hängt på då? :) 50-150 | |
|
LexCom: Hur som helst så har inte en ny 95 Aero en chans emot min diesel. Jag har automat så de e ju bara att gasa. /D |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Om man nu har en sån ångest när man är BMW ägare och blir frånåkt av en stressfläkt försedd annat märke bil! Får man väl skaffa sig en ny 335:a och åka ner till närmaste Turbotuner för optimering av styrsystem och laddtryck. Så kanske de flesta läskiga Saabarna och Volvosarna till slut hamnar i backspegeln ändå. =) MVH Patrik |
|
Man kanske skulle tanka diesel nätsa gång, ne skämt åsido.. de nya dieslarna går bra men jag kommer nog aldrig äga en oljebrännare på 4 hjul. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
a_ wingard säg aldrig aldrig kolla så ser ni att en BMW120d kom femma i 24-timmars på Nürnburgring i fett motstånd. Inga dåliga bilar att slåss mot. Resultat 34:e Zürich ADAC 24h-Rennen Nürburgring Nordschleife 2006. 1. Porsche 911GT3 (Luhr, Bernhard, Rockenfeller, Tiemann), 151 varv 2. Porsche 911GT3 (Alzen, Alzen ,Ludwig, Abt), + 1 varv 3. Dodge Viper GTS-R (Huppert-Nieder, Gerhard, Mohr, Tiebensahm, + 9 4. Porsche 911GT3 (Lambrecht, Hemroulle, Schoysman) + 11 5. BMW 120d (Hürtgen, Stuck, Hennerici, Schubert) + 13 6. Porsche 911GT3 (Schratz, Siegler, Klasen, Viebahn) + 13 7. BMW M3CSL (Adams, Dörr, Hennerici, Vogler) + 14 8. Porsche 911GT3 (Williams, Perry, Cooke, Reeves) + 14 9. Porsche 911GT3 (Quinn, Quinn, Baird, Bell) + 14 10. Porsche 911GT3 (Silvester, Dill, Marsh, Bonk) + 15 |
|
|
Jag väljer inte bort diesel pga att de skulle gå dåligt men de tilltalar mig ändå inte på samma sätt som en ylande BMW bensinsexa //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
"Man blir ju inte lite sugen på att trimma när en gammal 9000 hänger med för en bråkdel av pengarna min M3 kostar. Men sen vad gäller väghållning/bromsar är det ju otrolig skillnad mellan bilarna till min fördel=)" Måste bara säga att jag är då inte ett dugg imponerad av m3 e36 bromsarna, helt klart bilens stora Akilleshäl... Stor förbättring på e46:an... Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.