AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.678

Race mellan min M3 och polarens SAAB 9000

Sida 1 av 3
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Har rejsat mot en kompis Saab i söndags. Dött lopp från ca 80-ca 180 sen tog M3an övertaget ganska rejält. Riktigt förvånad över hur snabb Saaben va trots såpass lite modifieringar!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Småtrimmade SAAB:ar är riktigt farliga för BMW:s M-modeller. Dom går otroligt bra om dom trimmas lite.

///Micke
M5:an Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vad var det för 9000? Vilka mods?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Det är en Saab 9000 2,3turbo -96
Vet ej exakta mods men bla Aero turbo, Annan downpipe, avgassystem, chip..

Man blir ju inte lite sugen på att trimma när en gammal 9000 hänger med för en bråkdel av pengarna min M3 kostar.
Men sen vad gäller väghållning/bromsar är det ju otrolig skillnad mellan bilarna till min fördel=)

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jo, man kan ju inte förneka att det är billigt och lättrimmat med turbo :)

Rakt fram hängar man med M-bilarna ganska bra upp mot 180 km/h med en småmoddat turbo bil, precis som du skriver. Det är många härinne som brukar vara snabba på att förneka det. Men det är tyvärr fakta.

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jo jag har märkt att många verkar ha svårt att förstå att M bilarna inte är snabbast jämt. varför hålla sanningen bakom ryggen..? Det e ju bara skoj att få känna på motstånd också, spec från en bil man faktiskt inte trodde skulle kunna sätta emot så bra!

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Drog mot en saab 9000 jag också med m3an.. dött lopp 50-150 ungefär sen tappade han.. han påstod sen att det var original 230hk.. kan det stämma? drog mot en v70 R awd tidigare i sommar som sa att han hade runt 300hk och det gick ungefär likadant som mot saaben..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
a_wingard73: Vill du få M3an att se lite bättre ut så starta från 0 nästa gång :)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ringving:

50-150 e ju absolut inte det bästa intervallet för en m3 så visst kan exempelvis en 9000 aero (225 hk) hänga på bra där. De gör ju 100-150 km/h 5 blankt på 3:an. Det är ju ett ganska bra intervall för en fwd turbobil. Observera (som referens) att 9000 aero anses som något snabbare än sina storebröder 9-5 aero, främs pga den lägre vikten.
Kör för tillfället Saab 9000 Aero -97 med chip, 3"dp och 3" System.
Har flera gånger provat lyckan mot både M3 e36 och M5 e34 och kan berätta att från 0 får jag stryk pga, den förbannade felhjulsdriften men från ca 70 och uppåt blir det svettigt för M-bilarna att följa, så länge det inte svänger förståss....

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
En faktor att tänka på mellan chippade SAAB:ar och M3 och M5 är också att BMW-bilarna är lagliga och SAAB:arna är olagliga att köra med!

Själv har jag gått från en M5 -95 till en helt original 9-3 Aero (205 hk) och är mäkta förvånad över SAAB:ens omkörningskapacitet vid normala hastigheter.
Sedan är det bara att konstatera att motorstarka bilar skall inte bara vara framhjulsdrivna. Tom 205 hk är "för mycket"!

Per L
Okej.. hur mycket väger då en äldre 9000 aero ungefär?
Kan tänka sig att man skulle vara tungt mot en sån chippad, men inte mot en original.. men jag vet inte han själv sa till mig att det var original efteråt men hade hört innan att den var chippad.. den "låter" inte heller som original, men jag vet ju inte :)

acey: provade ju dock från stillastående också, det var aningen roligare :)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Per L:

Enligt SBP:s normer så får man ju trimma 20% utan att riskera att underkännas om jag inte minns fel (men hur ofta underkänns man för att effekten är för hög?). På en exempelvis en 9000 aero så skulle det alltså vara tillåtet med en effektökning på 45hk vilket motsvarar ungefär ett chip. Så på det viset skulle det ju vara lagligt med chip. Det som talar emot är helbilsgodkännandet då man ju egentligen inte får byta ut en enda del om det inte motsvarar original, men inte heller det är ju något lagbrott i den meningen.

Den andra aspekten är ju försäkringsfrågan och huruvida man gör sig skyldig till försäkringsbedrägeri om man inte meddelar sitt försäkringsbolag om effektökningen. Mig veterligen är det ingen som har blivit fälld i någon domstol på den punkten (och jag tvivlar på att det skulle gå att fälla någon). Det troliga är att man inte får någon ersättning på vagnskadan vid en olycka. Men det är ju inget straff i juridisk mening.

Så jag skulle nog vilja påstå att man kan kalla det för lagligt med en chippad turbobil om man håller sig till enbart chippet.

Vad har ni andra för åsikter/kunskaper i frågan?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ringwing:

En 9000 aero väger 1500 kg fulltankad + förare.

Det kan nog kännas "tungt" upp till 150 km/h även mot en original, speciellt från rullande start. Tänk på att effektskillnaden inte märks lika mycket i lägre farter. En m3 kör väl 0-160 på ca 13s och en 9000 aero grejer det på runt 15s och då tappar säkert saaben 1s i starten. Det innebär att det från rullande upp till 150-160 km/h endast skiljer någon enstaka sekund. Vid race blir då skillnaden ytterst liten.
sen är det väl också så att saabarna inte har dom hk som det sägs på pappret utan mer
aeron hade dom mätt i teknikens värld till ca 240hk istället för 225 som det står
men visst som du säger lexcom så 1sek är inte mycket vid race
det räcker med en växelmiss så är det över
tänk då hur ägaren i en m5:a 3.8 som jag rejsade mot tre ggr och körde ifrån varje gång svor?
som a_wingard73 säger så har dom svårt att erkänna en förlust bara för att det står M på bilen
en sån kräver sin man att dra ut verkligen på varje växel för att den ska komma ut till sin fulla rätt till skillnad mot ex 540
och dom dåliga argumenten med att "på bana hänger inte din bil med"
var finns en bana i stan eller på e4:an?
inte där jag bor iallafall
men som bmw fantast så är ju ändå en M bil nånting speciellt
men sen kan man ju göra som vidarstrand och då finns inget hot längre,hehe

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Aj aj aj... kunde slutat riktigt illa.

Ta t.ex. en 9-5 Aero... biljäveln är snabbare än Prorshes 911 Turbo i vissa acc_intervaller... he he, tänk dig då en trimmad sådan.
Gemini__
Snatto: Det är väl vid ren och skär segdragning, bara för Porschen att växla ner så försvinner Saaben.

Jag vet att turbobilar från Saab och Volvo är att räkna med. Med enkla medel får de riktigt bra skjuts i sina bilar. Det har man fått erfara den hårda vägen =)

Mvh:
Thomas

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Jag körde mot "Flåklypa" här på forumet hans SAAB 9-5 Aero 250hk har jag för mig. O den körde jag ifrån ganska enkelt.

Men värre va de med han "nya" Voffla S60 på ca:340hk. De va riktigt dött lopp de. Dom går bra dom rackarna

///Micke
M5:an Länk
Lägsta effekt som mättes upp på leveransklara 9000 aero var 231hk, så att TeknikensVärld mätte 240hk på sitt ex stämmer bra.

9-5 har sin overboost funktion som höjer ca 20hk en kortare period ex, vid omkörningar,

Trots 5-25hk lägre effekt orginal är 9000 snabbare än 9-5 aero pga, sin lägre vikt.

Mot en standard M3 3,2 samt M5 3,6 o 3,8 förlorar man 0-100 pga, dåligt fäste på 1 o 2:an.

Uppe i fart så skiljer det inte mycket men min bil är snabbare upp till ca 200 än dessa när jag provat.

Från 200 och upp vinner BMW framförallt med borttagen fartspärr..

Men som alltid så är det förarna som avgör hur snabba bilarna dock är...:)

Gemini__
Ursäkta, jag hade fel. Stämmer att Saaben är snabbare i vissa intervall än Porsche Turbo.

Mvh:
Thomas
kilroy
Känns nästan som om man vore inne på ett Saab-forum...SÅ snabba är dom faktiskt inte...

Håller faktiskt med "helgonet" lite grann när det gäller argumentet "Min BMW är i varje fall snabbare på bana" (riktat till alla ICKE ägare av BMW). Även om påståendet säkert är riktigt i många fall så är det knappast speciellt relevant.

Uppskattningsvis 90 % av alla BMW-ägare kommer aldrig i närheten av någon bana. Däremot kommer minst 90 % av alla BMW-ägare i kontakt med folk som gärna vill rejsa på spikraka asfaltvägar...

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.