AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.492

"Knarrar" i min E28 från bakvagnen,någon med erf.?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..."Knarrar" i större "mjuka gupp",ned/upp körningar på trottoarer,rondellkörning med "lite fart" osv från bakvagnen..

Ni med erfarenheter om vad för bussningar,leder,upphängningar det brukar vara i dylika fall kan gärna skriva här :)

Tror att min gamla "bimmer" är lite less på det varma o torra vädret som varit nu en tid :)

Ideér uppskattas...

Mvh Janne.
op
4
opio
525iA E34 -95
Jag hade samma problem med min e28.
Jag sökte här på forumet på "knarr" "gnek" och dylikt och hittade då en tråd med en skiss på bakvagnen. Där sade man att det var nr 6 på bilden. Jag gick loss med 556 på båda kulorna under några dagar. Först ändrades ljudet från ett knarrande till ett tjutande i alla gupp vilket var en smula pinsamt men efterhand försvann det gradvis. Nu är det knäpptyst i bakvagnen.
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,tack....har varit under bilen och sprutat lite "WD-40" under alla tänkbara ställen dock utan nämnvärd förbättring..

Ok...dessa "glasögonbussningar " (nr 6) på ena sidan såg inte så fräscha ut(vet att jag fick en gång ett påpekande av SBP på just dessa)...har dock inte bytt ut dem ännu...

Mvh Janne.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Hade samma missljud på min 535-86, det var bussningen som håller diffen i bakkant. 850 :- på BMW och bakvagnen blev som ny igen..

M V H Johan

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..thanx...ska se hur den ser ut :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Uppdatering :)>>>Lokaliserat "knarret" till dessa stag nr 6 som "opio" också skrev(båda två var "knarrande")...

Har inte hjälpt med att smörja som sagt,men ni som bytt ut dessa var handlade ni till bästa pris kanske man får fråga..

Tycker de var "onödigt dyra" måste jag nog säga...billigaste jag hittade kostade 717kr/st!!

Dyrt anser jag för dessa små leder :/

Märkligt dyrt egentligen :/,jag hade "förhoppningen" att de skulle vara betydligt billigare iaf..

BMW har jag inte kollat ännu,men jag vet ju att de inte brukar vara dyrare iaf än diverse biltillbehörsfirmors priser,men någon "därute" har kanske något bra tips på billigare inköpsställe på just dessa stag?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hos BMW handlarn här i Umeå ville de ha 910kr/st,så det blev ju ytterligare lite dyrare..
Kallades för övrigt för "styrlänkarm" enligt reservdelskillen där.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Såg att Motor Nord hade denna styrlänkarm för en lite "nättare summa",men där står också att den bara finns till E28 från årsmodell 86 månad April,min är uttagen i januari -86..

Frågan är då om "Motor Nords styrlänkarm" passar min vagn?

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska bara skriva det att de passar även 535:or(fr.o.m.-84)...det är det "mindre modellerna" som fick dessa länkarmar fr.o.m. 4.86- därav texten på deras hemsida.

Så nu är de beställda :)...585kr/st(+frakt) blev det..

Mvh Janne.
Sådana här trådar gillar jag. Från uppkomst av problem till avhjälpning, med schysst information till andra om vad som gäller. Grejt alltså. (:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Var det några problem att byta denna styrlänkar (glasögonbussning). Är det bara att lossa och sätt in den nya eller sitter något i spänn?

PeterB
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tjenare!

Njo,de sitter lite i "spänn",men se bara till att du har någonting du stöttar axeln emot så att du får dessa bussningar att vara i "vågrät position", då går det lättare...Annars inga märkvärdigheter alls(jaja,ta i trä,allt kan ju gå åt pipan om man räknar in Murphys lag i det hela :)).

Obs! Kom ihåg att palla upp bilen på pallbockar innan(Om nu du inte är så lyckligt lottad att du har en lyft :))...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.