AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

Xenonljus, E39

Mu
40
Mustangen
535I-87
523I Touring -00
Hej

Hur byter man Xenonlampa på en E39:a?

There`s no substitute for cubic-inches
-Hasse K-
Finns en del varianter på lampor, med lös drivenhet eller påbyggd direkt på xenonbrännaren. Bäst är att anlita instruktionsboken, oftast vrids lampan en kort bit moturs och tas ur.

FP
Pe
5
Pedant
528i -00
Hej

Har samma problem. Enligt min instruktionsbok går xenonljusen inte sönder och det finns ingen beskrivning för hur man byter dessa. Bara för vanliga lampor.

Har kikat en hel del men inte vågat ta i för hårt.

Det sitter en kontakt på baksidan av lamphuset som man vrider lite motsols och sedan drar ut. Vad gör man sen?? Får inget bra grepp om lampan som sitter i en gummibälj. Skall man skruva av hela lampsatsen innifrån motor rummet

Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
På min -99 skruvar man av de 3 torxskruvarna som syns vid kontakten, när du plockat bort plast biten som satt med skruvarna är det bara att ta ut lampan.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om det är trångt bakom insatsen så kan det gå snabbare att skruvabort hela lyktan och sedan göra lampbytet på sin arbetsbänk. På min 530 så är det gott om plats bakom den högra men bakom den vänstra (förarsidan) så valde jag att montera bort hela framlampan för att byta xenonlampan.

___
//Ulf
Pedant: Sänd en blomma till BMW om de verkligen skriver att lampan inte går sönder. I realiteten tar även xenonlampor slut, om än de har väldigt lång brinntid.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.