|
|
|
|---|---|
|
Har läst på forumet att man ska ta in en pianotråd i hålet bredvid nyckeln i tändningsläge men har försökt på alla sett men får ändå inte bort låset. Tips mottages tacksamt. mvh ulfem | |
|
Hittade detta till en e32, kan man göra så kanske? Länk |
|
| Ja de där, det bör ju funka tycker man... | |
|
Fick ej bort den, någon annan som vet? mvh ulfem |
|
|
Försökt både med radioläge och tändningsläge. |
|
|
Jag tror att vinkelområdet för nyckeln är några få grader, där det går att trycka in pinnen. Vrid nyckeln och känn var det går att trycka in pinnen. /Set |
|
|
Det är ett visst läge som jag får in pinnen långt men jag får ändå inte ut låset/ulfem |
|
|
...du måste nog pilla bort en plastring som sitter runt låscylindern! När min cylinder blev utbytt på verkstaden så hittade jag en plastring på golvet i bilen...och den verkade inte passa på det nya låset! n(...vid en snabbkoll.) Jag sparde ringen utifall den skall återmonteras...men jag antar att den bara satt runt den gamla cylindern och inte behövs nu!? ...kan det vara den ringen som sätter stopp!!!??? Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
Plastringen är borttagen, det går några elsladdar in i den, tror den har med stöldskyddet att göra så att man bara kan starta med rätt nyckel. |
|
|
...jo du har tydligen en nyare modell med någon form av IR-mottagare... på min sitter bara en ring...typ täckbricka... ...men jag funderade lite angående låsborttagningen hur de förmodligen har konstruerat det hela!!! Jag tror att du skall pilla in en ståltråd typ pianotråd (stark...) när du har nyckeln i radioläget...och när du har fått in tråden så låser nog tråden så att det blir möjligt att med hjälp av nyckeln vrida lös hela sylindern åt något håll... OBS! vrid ej så hårt att ståltråden går av!!! ...detta borde stå förklarat i någon annan tråd om man letar här på forumet!? Detta måste ha varit uppe för lääänge sedan!? ...kanske du redan har hittat en utförlig beskrivning? ...och lyckats! =) Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
...nu fick jag fram länken här ovan...det förklarar nog saken... =) Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
Tjena! Hade problem med mitt tändingslås också och jag fick svaret att man inte kunde byta ut bara cylindern utan fick byta nästan hela rattstången... Sagt o gjort, jag köpte en enhet på skroten och började skruva ner den andra. Gick smidigt förutom att det sitter en brytbult (helt rund och plan skalle) som man fick knacka runt, retligt nog så testade jag bara mitt gamla tändingslås för skojs skull innan jag bytte och då fungerade det! Kändes lite lagom surt efter en timmes mekande.... Hoppas att du lyckas få ur cylindern, annars så är det bara byta hela enheten. //Jonas |
|
|
Hel omöjligt att få ut tändningslåset hur jag än försökte. Jag borrade ur låscylindern, gick åt ett par borr. När jag fått ur låscylindern kunde jag med en mejsel frigöra rattlåset inne i rattstången. Sedan var det bara att lägga startnyckeln i plastringen med koppartråd som sitter innan tändningslåset och ta en skruvmejel och vrida runt tändningsplattan som jag skruvat loss, sitter till vänster om rattstången. Nu gick bilen igång och kunde köras hem till mig för fortsatt mekande. Kopplade ur batteriet, lite rädd att airbagen skulle titta ut. Bort med ratten, bort med alla spakar runt ratten. För att få bort rattlåset måste man ta ett dorn och slå på två skruvar som sitter uppe på rattlåset. Dessa skruvar är helt runda, ovala upptill utan någon möjlighet att kunna skruvas loss. Man gör ett lite hack nertill på huvudet och se n slår man så att de gängas upp som en vanlig skruv. Åkte bort till min återförsäljare och beställde nytt rattlås (1100 kr) plus en ny kodad låscylinder (700 kr). Låscylindern fick beställas från Tyskland för att passa min nyckel och bil, ca en veckas leveranstid. Nu har jag sluppit bärgning Ca 1000 kr plus arbete/material på verkstad 4-5000 kr. Min BMW verkstad kan verkligen ta betalt för sitt arbete, lämnar i princip aldrig in bilen där, hutlösa priser. Totalkostnad för mig 1800 plus 3 timmars jobb kanske. Tog dock ett bra tag innan jag hade klurat ut allt, men jag fick ändå en bra timlön. Mvh ulfem |
|
| Havde samme problem, det er bare at holde på og mekka med en unbracho (2mm allen key) så pludselig efter en time så kom den. Det viser sig at det er stykket mellan cylinderen og tændings kontakten der var knækket hos mig. Er bange for at den ikke sælges i løssalg, men jer for købe en komplet lås og tage den fra den. hmmmmm | |
|
kolla her: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.