AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.492

Körning i tyskland

Sida 2 av 2
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hastigheterna är kanske inte fullt så höga i verkligheten. I dessa farter kan mätarnas felvisning vara rätt stor.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Många kloka synpunkter. Tyskarnas disciplin med vänsterfil=omkörningsfil är beundransvärd, skall man köra om får man fanimig gasa, något som nästan alla svenskar inte fattar. Till en viss gräns flyter trafiken bättre och mer "aktiv" i Tyskland eller vad man vill kalla det. Samtidigt blir det rejäla smällar när det skiter sig. Har åkt många mil både själv men också med föräldrarna genom åren och med jämna mellanrum ser man olyckor där bilarna inte längre ser ut som bilar. Och ja, tyskarna har alltid kört max med sina bilar, något att fundera över vid import, men samtidigt håller de bra koll på service m.m. Bäst tempo med minsta stressnivå håller man vid uddda tider som någon påpekade. Då kan man snabbt komma långt, annars räcker det med en eller annan "stau" sen har man tappat tempot helt.
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Vbns> Körde hem från tyskland igår. Håller med om att man imponeras av vilken fart dom får på relativt motorsvaga bilar. Måste bero på att dom aldrig släpper gasen. Själv vill man ju gärna ha lite marginaler om det dyker upp bilar framför i vänsterfilen och släpper gärna av några sekunder.
540i gör väl minst 250 km(h ;)

Jag blev aldrig omkörd, tur att man tagit bort toppfartsspärren:

Länk
Här är f.ö. en rätt lång resas på spärren :)

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kom en gång i somras i en lång kurva i 170-180 km/h. Sen är det helt plötsligt stau bakom kurvan. Hade uppskattningsvis ett par tre hundra meter på mig att få ner farten till nästan stillastående. Då fick man stå på bromsen o direkt blev jag varse om hur ohyggliga farterna är. Man är ju fartblind men känner farten o krafterna när man får lov att stå på bromsen i dessa farter.

Så det var bara på med varningsblinkers o koll i bakspegeln o hoppas på det bästa efter den inbromsningen.

mvh
kilroy
Håller helt med Stavros...det är inte förrän man tvingas tvärnita som man egentligen förstår hur fort det går.

Har tillbringat många mil på tyska vägar bara sedan oktober förra året. Jag tillhör förmodligen fortfarande minoriteten som tycker att tyska Autobahn är något överreklamerat, åtminstone under semesterperioden juni-augusti.
Autobahn är långt ifrån alltid synonymt med 200 i marschhastighet. Det finns undantag, även under den värsta semesterperioden.

Har man förmånen att ha koll på aktuella fartkontroller så hävdar jag att den mest avspända bilkörningen gör man på svenska motorvägar. Förhållandevis lite trafik samt relativt bra teknisk kvalitet på vägen gör att man ganska lätt kan kan köra mellan Stockholm och Malmö (63 mil) på 4,5 timmar vilket inkluderar 15 minuters "pissepaus" i Jönköping.

Påfallande ofta är det svårt att hålla samma tempo på Autobahn i 63 mil.

Mvh kilroy

"En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger"

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Kilroy...japp. Utan problem är det lättare att hålla högre snittfart i Sverige. Problemet är att det inte är lagligt i Sverige...

Fast i somras åkte jag Berlin-Dortmund t/r. Tidigt på morgon/förmiddag båda gångerna. Det var en fröjd. 3 filer, nyanläggda vägar och lite trafik.
Då gick det undan! :)

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.