|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Kom precis hem från en resa på 470 mil på 8 dagar med 540n, stockholm-malmö-rödby-puttgarden-kassel-småvägar-munchen-salzburg-zell am see-alpvägar- prag-dresden-berlin-hamburg-stockholm. Bästa vägen var mellan dresden-hamburg- fina rakor,inga lastbilar och lite trafik höll nästan 200 hela tiden. Ändå blir man omkörd av standard/småbilar typ Golf 1.6... (för att inte tala om alla dessa A4 tdi som blåser förbi i 250) Blir inte klok på hur tyskarna kan köra så attans fort...!! har nog mycket med en bra körteknik att göra men också att de tar större risker än en normal svensk gör på vägen???, tex ligger för nära i höga farter, svänger ut bakom en lastbil så att bakomvarande bilar måste tvärnita så att däcken ryker (såg vid fler tillfällen). Åsikter? | |
|
Det är ju ingen mötande trafik i alla fall. För två år sen körde jag bara ca 150 km/h i Tyskland då det inte kändes säkert. Jag kör typ 230 km/h i Sverige ibland. |
|
|
Har kört en hel del och jag tycker det är sällan man blir omkörd på autobahn. Kanske därör man blir kallad blyfot. |
|
|
Tyskarna verkar ha en oerhörd, överdriven och onödigt stor disciplin att gå tillbaks till högerfältet i tid och otid. Ex: Säg att en tysk ligger och kör kanske 140-150 i höger fält på den tvåfiliga motorvägen och närmar sig två husbilar med kanske 200m mellanrum mellan varanda. För det första går han inte ut i vänster fil förrän han är absolut i arslet på första husbilen. Sen går han tillbaks till höger mitt mellan husbilarna för att sedan när han är uppe i röven på den andra åter gå hastigt till vänster. Detta tycker jag är vansinne och skapar onödigt farliga situationer. Är tyskarna hårt skolade att aldrig någonsin ligga i vänster fält i onödan, eller vad beror det på? Själv tycker jag att det är säkrare att i relativt god tid gå ut i vänster fil (man passar på när det är riktigt bra läge, hellre än väntar och byter när det är dåligt läge), och sedan passerar man båda husbilarna utan att flaxa mellan filerna. Kanske ökar man farten något för att inte störa i vänster fil i onödan om det skulle dyka upp någon som kör ännu snabbare. Annars måste man ju säga att det är gudomligt att det inte ligger två gubbar och surar jämsides i 5 km som här i (norra) sverige =) |
|
| 200m som jag skrev där ovan skulle nog lika gärna kunna vara 50-100m. 200m är nog rätt långt =). Bör kanske poängtera att dom beter sig likadant oavsett om det är någon bil som närmar sig bakomför eller inte. | |
Scheckheft |
Hej Ett ständigt problem är dessa "Bummler" som håller vänsterfilen fast de inte ska köra om. Skapar irritation. Sedan har vi nötterna som är i arslet på en blinkandes med helljuset fast det är kö vid omkörning. Brottsligt beteende och kallas för Nötigung. Annars tycker jag att en behaglig hastighet ligger runt 160 vid bra förhållanden. För ett antal år sedan gjordes ett test i tysk TV: två Porsche skulle köra från München till Hamburg. Den ena skulle köra allt vad tygen höll, den andra skulle följa trafikrytmen. Resultat: bil nr 1 kom visserligen fram 20 min före den "laglydiga" bilen men föraren var å andra sidan helt slut. Bummler= flanör Nötigung=olaga tvång Mvh Scheckheft |
|
Det där med att tyskarna går tillbaka till högerfältet i tid och otid tycker jag i grund och botten är ett mycket bra påfund! Vänsterfilen är de facto en omkörningsfil! ...och ingen fil man skall ligga och kryssa i när man inte är under omkörning så att säga. Där har en hel del svenskar att lära. Dessutom så när du kryssar mellan filer så visar du att du kör aktivt och är vaken på vägen. Visst, ibland undrar man varför nån som åker i 180 km/h+ går ut i högern mellan två lastbilar som ligger med 200m mellanrum. Men jag föredrar mycket hellre den körtekniken än modellen där man ligger standby i vänsterfilen. Det är icke bra för någon och ingen vinner på att nån ligger och blockar där. mvh |
|
|
Självklart ska man inte ligga i vänsterfilen mer än nödvändigt, men att byta till höger för att sedan gå tilbaks till vänster efter 3 sek tycker jag är rätt konstigt. Antalet filbyten borde påverka olyckstatistiken rätt märkbart. Är det inte då bättre att någon "stackare" ibland får sakta ner farten från 180 till 150 någon sekund..? Rätt ofta blir det dessutom så att han som kör 180 precis ska till att passera 150-köraren just när han kommer på att han ju skulle köra om nästa bil också - och *pang* byter fil mitt framför 180km/h chaufförren. Kör man som så att man byter till höger fält trots att man kommer att komma ikapp nästa fordon efter bara någon sekund så måste man också vara beredd på att behöva bromsa ner för att vänta på lucka i vänster fält om så krävs. Det är det många struntar i. Har sett många panikbromsningar och även en olycka där bilar fått bakparti resp front mosat. Man får alltid vara på sin vakt när man ligger och brassar i vänsterfält så det inte svänger ut någon från höger. Är det 3-filigt uppstår ofta en annan situation. Någon som kör i fältet längst till höger byter snabbt till mittenfältet - där han tränger undan eller kommer i vägen för ett fordon i mittenfältet - som därför lika snabbt byter till vänster. Man måste alltså sitta och vaka över alla körfält och lura på vilka situationer som kan inträffa. Färre filbyten och mer fokus på att inte byta i dåligt läge hellre än (eller även) att ständigt köra så långt till höger som möljigt skulle nog minska problemen enligt min uppfattning. Men sjävklart ska man absolut inte köra i vänster fält om man inte är på väg att passera ett fordon, eller om det kommer någon bakomför som närmar sig. |
|
| Stavros, håller med om att det är bra att slippa dessa stoppklossar i vänsterfil när man kör i tyskland då de har disciplinen att fall tillbaka i hägerfil så fort omkörningen är klar. Tyvärr verkar de inte ta någon som helst hänsyn till bakomvarande bilar när de väl skall ut i vänsterfil igen. Därför är det ganska läskigt att göra en omkörning i hög hastighet av två bilar då den bakre bilen när som helst kan slänga sig ut ... kanske är man som relativt ovan svensk för försiktig.. enda sättet att undvika detta verkar vara att tokacca så att den bakre bilen inte hinner gå ut... det är så tyskarna gör....inte helt safe. | |
kilroy |
Att gå tillbaks till högerfilen så snart man är klar med omkörningen tycker jag är en bra regel i grund och botten. Rent generellt är tyskarna hysat bra på att hålla omkörningsfilerna rena. Nackdelen är att när det smäller så smäller det rejält... Som trådskaparen säger...det är förvånansvärt att tyskarna håller ett så högt tempo med förhållandevis små bilar. För övrigt märks det ganska väl när turisterna invaderar Tyskland och det gäller inte bara svenska turister. Ofta har man dålig koll i backspegeln, dessutom har många svårt att uppskatta hur fort bakomvarande bilar kommer. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag brukar bila till mitt hemland varje år och jag kan säga att tyskarna kör rätt bra.Jag känner mig säker när jag kommer i 200km/h och kör förbi dem eftersom ja vet att dem har koll på trafiken,körningen, och jag känner mig inte alls säker när jag kör 150km/h här i Sverige eller ännu mer i Danmark.(hur många är bereda att man kommer i 150-160km/h) Sen som Vbns skrev att små bilar susar förbi :) stämmer helt,jag har också sett små bilar som tex.nissan mickra hänga efter mig i 200km/h utan några som helst problem,ja som trode att dem gick BARA 160km/h. Sen har jag också märkt att när det är fri-fart kör dem allt dem kan men så fort fartegränsen går ner till 120 saktar dem ner också. Vbns du får inte glömma heller att när du blir omkörd av små bilar att du har kört kanske 15 timmar i streck och har 15 timmar kvar att köra medan tysken har precis vaknat,ätit frukost och ska köra bara 3mil till jobbet. |
|
|
" Är det 3-filigt uppstår ofta en annan situation. Någon som kör i fältet längst till höger byter snabbt till mittenfältet - där han tränger undan eller kommer i vägen för ett fordon i mittenfältet - som därför lika snabbt byter till vänster. " Detta är något jag upplever mycket oftare här hemma i Sverige. Tycker tyskarna har god moral att just inte kasta sig ut i vänsterfilen när någon bytt fil, speciellt när man kommer riktigt fort på 3 filig väg. Kommer man körandes i 200-220km/h i vänsterfil så tycker jag de oftast släpper förbi. Kommer man dock i långsammare fart 160-180 så tycker jag att då har de mindre respekt för min hastighet och brukar då således oftare svänga ut. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Är det sommar och semester kan du ha en svensk framför dig Sony... |
|
| Jag menar inte att svenskar inte kan köra,menar bara att folk är inte bereda att du kommer i 200km/h.I tyskland kör folk 300km/h om bilen orkar | |
|
Jag menar att vissa svenskar kanske inte tänker på att titta i backspegeln ett tag innan dom byter fil. Det är väl också många svenskar som tokkör fort som inte har den körförmågan. |
|
| känner mig säkrare i 250/KM i tyskland än 110 i sverige.irriterande situationer är minimal där. MEN i sverige gråter man blod dagligen för alla dessa trafik lagstiftare som hittar på egna lagar och regler. högre tempo i trafiken bjuder på aktivare körning. | |
kilroy |
Känner man sig säkrare i 250 i Tyskland än i 110 i Sverige så vet man inte vad man pratar om. "Högre tempo i trafiken bjuder på aktivare körning" är ett flumuttryck som används i diverse sammanhang. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
kilroy: tydligen så gör jag det när jag säger det. för min del så är farten inte det stora problemet. att inte kunna förutse vad andra trafikanter har för sig är större problem anser jag. i tyskland eller de flesta EU länder, kan jag läsa av trafikanterna. I sverige däremot, har jag önskat att jag hade en "mini gun" installerat i fronten. folk har glömt att man inte har några rättigheter i trafiken, utan endast shkyldighet!!! högre tempo ser till att du inte inte petar dig i näsan eller pratar i telefon när du kör vilket gör att du inte sitter och drömmer bakom ratten!!! |
|
| Nu i sommar har jag reagerat över hur ofta man kommer ikapp tyskar (och danskar) i vänsterfilen på motorvägen. Allt prat om hur duktiga tyskarna ska vara på detta verkar visa att tyskarna helt glömmer av allt sånt när de kommer hit, de är nästan värre än de flesta svenskar. Det samma gäller danskarna, när jag kört bil i Danmark har jag ofta reagerat på hur bra de är på att gå in i högerfilen efter avslutat omkörning, men inte när man stöter på dem i sverige. | |
|
Håller med Stavros! vänsterfil = omkörningsfil! Har varit i St. Tropez i sommar, och därför kört sträckan Köpenhamn - St. Tropez t&r. Kör mkt bil i både Danmark, lite Sverige och Tyskland, och måste säga att tyskarna får flest poäng av mig för att ha bäst beteende på motorväg. Här i DK är folk så egoitiska. De ligger för länge i västerfil och leker små hobby poliser. Så när man kommer i 150 km/t i vänsterfilen, fast det finns mkt plats i högerfilen ligger de kvar för att köra om en bil eller två längre framme. Ligger man sig sedan nära för att stressa och börjar blinka blir de väldigt irriterade.. Brukar ligga mig i högerfilen då för att slippa ligga så nära idioten i vänsterfilen och visa honom hur mkt plats det finns i högerfilen ! :-) I norra Tyskland tycker jag det kan vara läskigt att köra för fort. Det är för mkt skandinavier på autobahn där uppe och man känner sig väldigt osäker när man kommer snabbt i vänsterfilen och ska köra om, då skandinavien kan hitta på att svänga ut.. Körde förresten hem från St. Tropez den dagen Tyskland spelade brons match, vilket gjorde att det inte var ngn trafik alls i Tyskland. St. Tropez - CPH: 1.916 km, med ett snitt till Puttgarden på 142 km/t!!! Häftigt och ligga i högerfilen i 200 km/t och bli omkörd ;-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Men hur kommer det sig att tyskarna lyckas köra så väldans fort även med standardbilar? Ett av många exempel var när en Golf IV 1.6 (105hk) variant låg bakom mig när jag höll 180-190 och när jag gick in i högerfil blev jag omkörd... 1.6an är ingen sportbil direkt..;) Liknande vid månag andra tillfällen.. Standardbilar som Golfen måste pressas rejält för att hållla nästan 200. Ett mönster är dock att de flesta som kör fort gör det i nästan nya bilar. Dvs, bilar har kortare livslängd i Tyskland. Tror det har delvis med de höga hastigheterna att göra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.