AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.182

m5a e34 3.8 orolig gång nån som vet

Sida 2 av 3
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
drsakke!

har bytt stift idag och det var inget i brunnarna. däremot var det mycket sot på dom och mest på 1an den närmast fronten.

kollade vevaxel givaren och den ser ok ut. har inte provat mer men d e riktigt skumt för även om bilen e varm o går bra o jag ska typ in o handla o sen när jag startar så går den som en sopa igen i typ 30 sek sen händer nåt och då går den bra igen och symptomet e lika hela tiden men varje gång den står en stund så e den helt jäklig i en stund! men om man kör fast den tok rycker och blöddrar (går knappt at köra då) varvar man upp den o gasar på då går den som vanligt på högre varv! helt sjukt..

kan d inte vara bränsle trycks regulatorn som e dålig!?

en annan grej är at ibland på morgonen så kan jag vrida om nyckel o den startar inte hur länge jag än kör på startern fast så fört jag vrider tillbaka nyckeln o gör et nytt försök så startar den direkt.... myyyyyyycket tacksam för hjälpen här mvh 7an
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
kollade resonance flapen vi snacka om förut o den funkar fint den rör på sej när man varvar osv...

fn måste komma på varför m5 älsklingen e sjuk ju vill ju köra den problem fritt......
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
o bilen fortsätter att strula idag me varje gång men startar den så går den skit i typ 30 sekunder sen som en klocka...tycker den drar mer bensin nu iof...mvh 7an
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
sakke!

har nu gjort rent vevaxelgivaren utan bättre resultat iaf!

tror d e nåt me soppan iaf....hmmm jag läste en tråd här för ett tag sen om en kille som hade en m5a e34 med exakt samma fel att den går skit dom första 30sekunderna varje gång han startar men jag hittar den inte igen!!! vet nån??? så kan man kanske läsa om det löste sej för honom..har sökt o letat...mvh 7an
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

7an!
Du har fått mycket goda råd här.
Känns säkert som du gjort en total genomgång snart.
En tanke som slog mig är om du kollat spridarna?
En rengöring av dessa är ju aldrig fel nån gång ibland!
Om bilen har börjat att dra mycket bensin på senare tid, även innan de övriga bekymmrerna började, brukar detta vara en av orsakerna.

MVH Patrik
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Börjar ta slut på ideer.....
Hade du provat att koppla lös LMM/MAF och köra en sträcka? är inte farligt och är enkelt att genomföra.
Prova gärna nollställningen också om bortkoppling av MAF/LMM inte ger ngn skillnad.
Det låter ju som att det är problem med bränsleblandningen, den verkar gå på en rik blandning(ryker svart). MAF/LMM? LAmbda?

Hoppas det ordnar sig.
SAkke
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
till o börja med,tack för alla svar:)

PATRIK: hur gör man rent spridarna på ett bra sätt????

sakke: ska testa d med LMM imorrn när jag vaknar! hmmm man tar väl bara bort kontakten på LMM o sen startar och går den då bra så var d den el?

sen när man stängt av o tar bort batteri polen o väntar ett tag så kan man sätta dit LMM kontakten o då e den med i (spelet) igen el måte man in o radera fel koder för att den varit bort kopplad...

e d inte den då måste d vara backventilen till soppan el soppatrycksregulatorn, fick för mej d då bilen bara nötte på starten o sen när man gör ett nytt försök så går den igång direkt...ähh va fn ja har ingen aning längre...mvh 7an

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Jo om bilen går bra utan LMM så är det den.... om det inte gör ngn skillnad så är det bara att koppla på den igen så ska den fungera.
Men att nollställa genom att koppla bort batteriet kan vara ok att göra oavsett iom att du har bytt en del sensorer och kopplatt lös olika kablar, detta kan du göra kanske helst efter att du har testat LMM.
Blir inga felkoder som behöver nolställas.
OM inget av det här hjälper så är det nog dags att besöka verkstad och få t.ex. bränsletrycket mätt......

MVH:
Sakke
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
sakke:

hej o hoppas ni haft en bra helg!

inga fram gångar än! det som händer om jag tar bort LMM är att den går men blödrar och går dåligt på ett annat sätt bara.. däremot har jag upptäckt att om bilen står hela natten och är kall på morgonen så är det bara o sätta sej o starta och åka iväg utan problem!!!!! en stänger av så är den lika rutten igen....

nån som kan räkna ut nåt av d?????

börgar ledsna på att sitta på tomgång i typ 30 sek varje gång man ska iväg...mvh 7an
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej 7an!
Hmm. svårt att komma på vad det kan vara, men iom att det verkar vara dels temperaturberoende så låter det som att det kan vara ngn tempgivare likaväl. Jag kan dock inte komma på några andra förslag än dom jag har gett. Det verkar som att du behöver hjälp av en BMW - verkstad för att läsa ev. felkoder...

MVH:Sakke
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Dr Sakke snälla berätta för mig vart ja kan köpa en llm till en E34 M5a för 3/4000 NY! Isf ska ja genast köpa 2st bara för att ha liggandes:-) själv misstänkte ja den på min 91a och ringde bosch och frågade om pris: jo för tusan dom Hadde, utbytes för 11200kr (svenska) kändes inte längre intressant då:-( så om du vet någonstans där dom är billigare och nya får du gärna dela med dig....... T
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
SAKKE:

nu e jag tooook glad ju...va o hämtade bilen från verkstaden som den varit på i 2dar och nu går den som den ska igen!!! felet va lambdasonden, dom bytte den och nu går den som den ska varje gång man startar den.SKÖÖÖÖÖNT!

dom passade på att byta kedjesträckaren till en från en M3 3.2a 96- åxå samt koll av ventil spel! och verksaten va och som jag alltid vänder mej til äro:LARSSON BIL O MOTORTEKNIK/PERRE! han e grym på bmw och en av dom som inte skitar ner i bilen och som inte struntar i att sätta dit plast detaljer som andra verkstäder brukar.... återigen TACK PERRE!

och till DRSAKKE MFL taaaaaaaack som fn för alla ideer om fel osv .....mvh 7an
be
138
berging
M5 E34 91:a
535 E39 V8a
325 E36
Skönt för dig att du fått till bilen:-) Nyfiken fråga i ditt fall: Hadde du någon effekt förlust på högvarv på din bil??? MVH T Drive it like you stole it!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Vad roligt att det löste sig!!!!
Hadde du inte redan bytt lambdan en gång, trodde det eller minns jag fel???

MVH:
Sakke

7a
186
7an
BMW 740Ia 99
sakke:

nä lambdan som satt mätte vi upp då felet inte fanns! typ 3 dar innan den började sjuka sej som jag berättat...så den måste pajjat direkt efter el nåt:)

berging: japp den va lite (tvekande) på både låga varv och på typ 5000-6000rpm kändes som om d fattades typ 100hk helt plötsligt...

sakke: har du nån ide om varför min temp mätare vägrar lägga sej exakt i mitten på motorväg i 110km/h trotts att jag har bytt termostat samt stål ringen i termo huset och båda temp givarna?????står jag på tomgång så går den upp och om jag kör i stan!!!oljan ligger på 82grader på motorväg!!!!
mvh 7an
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Du menar altså att tempen är lägre när du kör fort eller?. Hur mycket skilljer det i temp mellan stadskörning och motorväg? Stiger tempen över det normala ngn gång? Kanske dålig viskokoppling som gör att bilen inte blir optimalt kyld i stadstrafik? svårt att säga. Givarna kan ju variera lite och ge lite fel signal så att mätaren inte står helt i mitten, men det borde inte vara ngn större variation i temp oavsett körförhållanden......

MVH:
Sakke
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
på motorväg så ligger den lite till vänster och om jag hamnar i kö så ställer den sej i mitten som den ska men om jag står länge så går den upp lika mycket till höger som den diffar till vänster på motorväg!!!! har bytt båda tempgivarna den blåa och den svarta brevid och termostat???? vill ha den i mitten som den ska va...oljan på motorväg är 82grader och i köer 90grader...kan inte fatta
Smiley©
Jag har inte tänkt på det så mycket, men jag tror mina tempmätare beter sig likadant.
Inget jag orkar bry mig om för dom små diffarna, någon mm hit och dit.

Tycker inte det är såå konstigt att tempen varierar lite, motorn får ju olika kylning beroende på hur/var man kör och jag tror inte termostaten kan hålla motorn på exakt samma temp hela tiden oberoende på yttertemp och fartvindar. En termostat har ju olika öppnings och stängnings temperaturer och det borde kunna ge lite olika temperaturer på mätaren, eller?

Eller är det någons tempmätare som alltid står på exakt samma ställe hela tiden oberoende på körförhållanden?

/Thomas
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Smiley@:
I stort sett, ja.....

7an:
Jag kan inte tänka mig ngt annat än att det är kanske viskokoplingen på kylarfläkten som är dålig. den är tempregulerad så att den ska snurra i stort sett fritt när motorn är kall(du skall kunna snurra den lätt när motorn inte går) När det är varmt och motortempen stiger så skall den "greppa" och fläkten skall snurra ordentligt, du hör den tydligt om den startar, låter som en Elfläkt få en SA+B eller vovlo. Om du stoppar motorn när den är som varmast så ska det vara ordentligt trögt att dra runt fläkten för hand.

MVH:
Sakke
7a
186
7an
BMW 740Ia 99
smiley:
sakke:

jo jag fattar vad ni menar exakt...saken är den att tempmaätaren i kombit ska stå exakt i mitten när bilen är fullt varm oavsett väderlek/fart osv för d finns en fördröjning i mätaren som fördröjer mätaren att flytta sej så att man inte ska misstänka evtuella fel när d inte är d TEX ....mina förra m5or har haftt den exakt i mitten men men jag tror att exaktheten i själva mätaren blir dålig med tiden el nåt.. jag struntar i d nu o så för jag kollade med bmw disen o då visade d sej att arbets tempen osv va exakt men inte kombit!!!

faaaan vad den går bra nu för övrigt PEPPAR PEPPAR TA I SKINNSTOLEN:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.