|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
hej alla. hmmm har en m5a e34 3.8 92a ibland när man startar den kall så är allt perfekt o varvtalet ligger där det ska men när den blir varm så känns d som om den misständer el tyo har dåligt me soppa el nåt o så fört man höjer varvtalet så går den jämt och när man kör på typ e4an o ligger i 70km/H så går den lite ryckigt o när man ger fullt så e den lite seg o helt plötsligt så känns d som om d e nån spärr el nåt som släpper för sen går det undan,, känns som om d e en ON/OFF knapp nästan:) dom har bytt soppa pump på den och vet inte om dom satt den rätt men den svajjar lite i soppa mäteren och jag hade en m5a 93a förut som va exakt likadan men fick aldrig ordning på d! ska tillägga att ibland går den felfritt nån timme!!! har gjort rent varenda kontakt med oxid cleaner och skydd...och jag har kollat tjyvluft med startgas!!! kan det va spolarna??? fel monterad pump??? tempgivare????? myyyyycket tacksam för svar | |
|
HEj! ALLA E34 M5:or går ojämt på tomgång. så pass att man känner att det skakar en aning när man sitter i bilen. Varvtalsmätaren skall dock vara stabil DVS att skakningarna inte beror på svajande tomgång. det ska även vara ett tydligt hack i effektkurvan ved ca 3900-4000varv. så om du ligger i 70km/h på 4:an eller 5:an så går det lite segt först när man trycker till, det är först efter 4000 varv det riktiga draget kommer. Dock ska den inte rycka på landsväg.... Om din bil är värre än jag beskrev ovan så finns det en del saker som kan vara orsaken... 1) Resonance flap- En "ventil" i botten på insuget som skal regulera insugets längd efter varvtal (om jag förstått det rätt) om denna är trasig så kan bilen uplevas seg och gå dåligt. 2) TPS(throttle position sensor) altså givare för gasspjällets läge, sitter i framändan av spjällaxeln, går ofta sönder, om trasig så påverkas RF-se1) 3) gasspjäll i osynk. det är sex stk separata och om de äer i osynk så går det ryckigt/ svarar dåligt på gas. 4) vevaxelgivare kan vara smutsigt-dålig signal- ojämn gång... 5) MAF- altså luftmasse mätare, sitter i luftfilterboxen- kan vara skitig och då får man dålig motorgång som resultat, prova att rengöra med brake-cleaner , denna del är dock ganska känslig så var varsam(kostar 3-4000 kr ny) Sjävklart kan det vara ngn av tänspolarna som är dålig, då får man ju misständning och ojämn gång, i värsta fall går det på 5 cyl. Pumpen kan knappast var felmonterad, då skulle nog bilen inte gå. Tempgivare kan ge fel signal och således fel bränsleblandning men har svårt att tro att det skulle ge så mycket ryckghet i sig..... Hoppas du får ordning på den SAkke |
|
|
tja sakke tackar för svaret! hmmm bytte givaren till gas spjället och då blev tomgången bättre fast den rycker fortfarande lite när man ligger i typ 30-40 km/h på jämn gas.har inte sevat detn än men ska...som du sa så går ju givaren vid gas spjället ofta sönder, vet du nåt annat som ofta går sönder men inte syns???? vad menade du med 5ans cyl??? luftmasse m menar du den stora på insugs bäljen el den som sitter inne i luft burken nån liten sak i botter med nån kontakt på!? vart sitter resonance flapen vet du? mvh 7an |
|
|
tja igen! va ute o drog idag och nu funkar tomgången klockrent så d va givaren till spjället! men den känns fortfarande slö om man ligger på tex 2an i 20km/h o ger fullt så känns den slö o d gjorde den inte förut..märkte en sak angånde soppa pumpen,, dom har ju bytt den och visst den kanske inte e fel monterad men jag parkerade o då lutade bilen till vänster och jag hade 40l i tanken sen när jag skulle starta den så började pumpen pumpa luft och soppa (gurglade)o d har aldrig hänt förr och jag kan fatta om d händer när man har lite soppa i den i en lutning men inte me 40l i och den började ju blöddra som om d va soppa torsk och så fort den kom upp på plan mark så va d lugnt igen. Min tanke e att det sitter väl en gummi slang från pumpen till botten på tanken som gör att den suger allt el nåt???? så e d på saab 9000iaf men men om d e hål i sug slangen så suger ju pumpen luft/bränsle samtidigt!?nåt e d iaf. sen när man parkerat så startar den inte på första ibland men så fort du tar ett nytt tag så går d som vanligt!? kan d va:sug slangen i tanken? back ventil? soppa trycks regulator? varför jag tror att det är soppa relaterat e för att pumpen lät i en lutning trotts 40L och för att om man tex ligger på 3an och håller 50 jämn gas så känns d som att bilen svajjar typ att den vill men ändå inte... blir galen snart så e mycke tacksam för svar |
|
| Pumpen ligger med ett filter dikt mot botten på tanken. Alltså ingen slang. Låter konstigt att den skulle suga luft. | |
|
tycker åxå att det verkar skumt...köpte båda temp givarna idag! dom som sitter vid termostaten en blå o en svart, d e säkert ingen skillnad men med tanke på att bmw diagnosen inte visar om dom e paj så e du ju lika bra att byta då kan man räkna bort dom iaf,,ska byta givaren i luft burken åxå:) sen vetifan...nån ide????? mvh 7an |
|
|
Hej hade typ samma symtom på min 3,6 och ja prova nästan allt i tändingsväg sedan lämna jag in den till en kompis på bmw och han hittade en sliten tändnings klack/modul som inte alls var dyrt sedan gick den som den skulle. kan kolla på kvittot exakt vad det var om du inte redan har löst det.... Mvh Tiaz |
|
| tja tias..bytte båda tempgivarna nyss och det blev ingen skillnad så du kan gärna få berätta vad det va han bytte om d nu finns nån sån på 3.8an...vore såååå skönt att slippa d här problemet..och kolla gärna vart den sitter...tacksam som fn för att folk e hjälpsamma...den här sidan roooockar ju...mvh 7an | |
| tias!!!!!! va vad d för sak dom bytte???????? mäckta nyfiiiiken nu o sitter i start groparna o väntar på att åka o handla delen...tack o mvh 7an | |
| sakke!!!! vet du vart exakt resonance flappen sitter och vad kostar en vevaxelgivare typ?????????? tacksam för svar mvh 7an | |
| Vevaxelgivare kostar ca.800 bagis. Pillgöra att byta, om du inte tar bort fläkten. | |
|
Hej Du får ursäkta mig för mitt sena svar men har suttit på jobbet 12h varje dag o vill inte se en dator när ja kommer hem.... Men men jag lovar att kolla det idag och återkomma senare ikväll hade bra Tiaz |
|
| ok killen!!! hehe | |
| Inte så att lambdasonden gått för dig el täppta kattar? | |
|
Hej! Ursäkta att det har dröjt. Har inte haft tid att sitta vid datorn sista dagarna... Resonance flap sitter under plenumkammaren altså den "metallklumpen" med M-emblemet i sidan. Se på t.ex www.M5board.com för tips, sökt E34 M5 sektionens trådar så hittar du massor av nyttig info. Länk til en tråd som handlar om precis detta det fins en liten bifogad fil där med bilder och utförlig förklaring. Länk Läs specielt detta: Länk MVH: Sakke |
|
|
Hej en länk till: Länk och en liten till: Länk Det är nog inte nödvändigt att köpa en ny vevaxelgivare, det räcker att rengöra den ordentligt..... MVH: Sakke |
|
| Har du kollat stiften/brunnarna? Om du har en dålig ventilkåpspackning trcks olja in i brunnrna bla. Olja på stift, tvekande motor. Av egen erfarenhet. | |
|
ok tackar som fn för alla svar!!! man blir ju galen när man aldrig får köra utan problem...men idag blev d problem igen och jag läste nåt inlägg om en kille me exakt samma fel o tyvärr så har tråden ingen upplösning på vad felet va. idag så helt plötsligt så började bilen gå SKIT på låga varv men när man varvade ty 2500-uppåt så gick det o sen efter ett tag så var det borta men varje gång man startar den nu så e den så ett tag o varvet går ner till 5-6 hundra sen när man ska iväg så bara poff pang ryck hugg osv sen helt plötsligt så bara går den bra igen!!???fattar inget nu ! en till sjukt irriterande sak: hade en olje temp på81-82grader på e4an 100km/h och vatten tempen låg några millimeter till vänster om mitten där den SKA ligga så jag köpte en termostat och packning och stålringen i termohuset, böt allt och gjorde nogrant rent och kollade allt o fyllde i 50/50 sen när det var fullt så slog jag på tändningen och vred reglagen på varmt först o sen startade jag och skulle skruva ut nippeln vid värme slangarna och det kom bara vatten och ingen luft och det kom bra värma i kupen jaja tänkte jag vad skönt och så drog jag en sväng och efter en haltimmes körning så står vatten temps jäkeln likadant fortfarande??????? men så fort jag står på tomgång ett tag så går den snällt upp på mitten,, har nu bytt TERMOSTAT,DEN BLÅA TEMPGIVAREN,DEN SVARTA BREVID ÅXÅ,OCH DEN I LUFT BURKEN , snääääälla kan nån hjälpa mej här!? vad e d som händer med min bil...många tack 7an |
|
| lambdan är uppmätt hos perre i huddinge....fan vill att tempen ska stå som den ska...o d har den gjort på dom jag haft innan o mina vänners åxå...mvh 7an | |
| drsakke: du får gärna ringa mej d vore så skönt att porata med nån som kan:0736/775615 | |
|
Hej! Om bilen går skit på tomgång så så kan felet vara tomgångsventilen (idler valve) eller Vevaxelgivare. En möjlighet är också att testa MAF (altså luftmassemätaren i luftburken- kopla lös elsladdarna til sensorn och kör utan. Går bilen bättre så har du problem med den. Den fungerar som en finjustering för bränsaleblandningen under olika körförhållanden, men bilen har en grundinställning "default" utan MAF som säkerställer att bilen går bra även om MAF inte funkar. funkar den dåligt däremot och ger signal så kan bränsletillförseln gå uppåt väggarna. Som Perf säger, kolla även stifthålen för vätska/olja,- du har väl inte tvättat motorn i det sista? EN grej att göra är också att försöka nollställa motorstyrningen. Du har ju bytt en del sensorer och kopplat av /på på olika kablar. Så gör följande: koppla av batteriet och låt bilen stå 15-30min utan ström. koppla på batteriet igen och kör en runda och se om det har blivit bättre. LÄNK(tomgångsventil): Länk LÄNK(MAF): Länk Så 1) kolla stifthålen 2) prova att koppla lös MAF 3) prova att nollställa motorstyrningen 4) vevaxelgivare Nog kan jag ringa dig om du vil, eller tvärtom.... min tlf +4793206053 MVH: Sakke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.