|
|
|
|---|---|
Mystical |
Hej. 540 e39 låter ju som bekant ganska tyst, anonymt och nästan lite tråkigt. Hur löser man detta enklast och billigast enligt er? Om man kollar på hemsidor hos företag som säljer sportavgas finns det sällan, eller aldrig, till 540. Finns det något anpassat till 540n eller måste man köpa universaldelar? Vad kan man räkna med för kostnad (det handlar alltså om dämpare som kan förändra ljudet, inga kattar eller liknande), montering hos fabrik resp. själv? Mellan tummen och pekfringret alltså. En bonus vore att få upp nåt sjyst ändrör istället för den nedåtriktade pipan som sitter där nu. |
|
Är du duktig på att svetsa så kan du tillverka ett eget ganska lätt och billigt. Kag kan inte svetsa men fick hjälp av en vän. Köpte Simons 3 tumsdelar för ungefär en tusenlapp och det löter gött :-) Sprejade systemet med först zink och sen värmebeständig svart färg så de blev snyggt. Slutröret gjorde vi av en specialare i rostfritt till skillnad från resten av systemet. Sågade upp en liten bit i spoilern med Dremmel. För den som vill ha bilder är det bara att skrika till. |
|
Mystical |
Ok! Vilka delar bytte du då? Bakre dämparna och ändröret? Vad tror du, ungefär, monteringen skulle kostat hos en verkstad? |
|
Bytte allt efter kattarna. Rätt bra viktminskning också. Originalsystemet vägde 30kg och mitt nya 9kg :-) |
|
| SE på ESSTUNING på deras avgas rör dyrt,men det ger också 17HK tyvärr fordras det m-bakspoiler. | |
| Menade bakkofångare. | |
robert pentén |
hur kan ett system ge 17 hk om man inte tar bort kattarna eller hela systemet? jag har inte kollat på hemsidan är det hela ssytemet eller bara efter kattarna som byts ut och ger 17hk? maila gärna bilder till dobber10@hotmail.com på det hemagjorda systemet gärna underifrån också så man kanske kan kopiera ravve :) |
|
Maila gärna bilder till mig också, andreas.tornvall@ericsson.com . |
|
| Tjena Mystical. Själv fick jag byta kattarna och då passade jag på att sätta dit metalliska kattar plus att jag sen tidigare har en Hartge-dämpare bak som nu får mer flöde att ta hand om sen dom nya kattarna har dubbelt så bra flöde. Kan tilläggas att ljudet blev en överraskning. Rått och fränt men inte störigt på något vis. Lycka til........ | |
|
Jag har nu lagt upp lite bilder med beskrivningar i min blogg för dom intresserade så slipper jag maila bilder till alla :-) brani: Vad köpte du för kattar? Blev bilen rappare jämfört med standard? |
|
|
Otroligt vad många olika trådar det har skapats kring detta med sportavgas till en 540i. Varför brukas inte sökfunktionen för detta ämne. Börjar bli lite uttjatat nästan. Skriv 'sportavgas AND 540' i fönstret för sökfunktionen så hittar man svar så det räcker. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Jag köpte metalliska sportkattar hos www.a-alt-avgassystem.se. Lite bättre blev responsen efter bytet och ljudet ljusår häftigare. Inga problem vid första besiktningen. | |
robert pentén |
tackar för infon, bra att veta vart man köper. |
robert pentén |
S30 3” 76.20mm Max 5.7L (Turbo 3.0L) Oval 1750:- hitta denna men sen läste jag om någon anna som var SBP godkänd vilket måste betyda att den för 1750kr inte klarar besitkningen? vilken körde du med? mvh robert |
|
Nu e jag här å tjatar igen.. =) E sugen på lite V8 "toner" i min 540 E39, behöver inte va en effektökning utan bara lite muller. Någon som testat att ta bort bakre Ljudämparen? Blir d någon större skilnad i ljud? eller e d mittendämparna som tar allt? Mvh L-Power |
|
|
L-Power;eftersom du inte törs testa ta bort bakre dämpare så rensa den istället. Då kanske hör du lite mera v8 muller. Efter kattarna går det ihop från 2 rör till 1 rör. Vilket är bäst? bygga om där just rören gått ihop till ett och sätta ditt 3"-4"? eller fortsätta med dublla rör efter kattarna? MvH Bmw 4-ever |
|
|
"peter78w" Trodde det va två rör hela vägen )dags o kolla under bilen tror jag) Hur rensar man sista dämpen? Blinka med blåljusen... om du vill rejsa! |
|
|
e34 tror jag att den har 2 rör hela vägen men e39 går ihop från 2 till 1. Varför dom har gjort så är den stora frågan! MvH Bmw 4-ever |
|
|
och varför finns det 2st dämpare på slutet där bara en har utgång? Länk hos ravve kan ni se hur det ser ut! Förstår inte riktigt bmw:s tanke med avgas sytemet! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tanken med två dämpare och en utgång är ljuddämpningsförmågan. Precis som mittendämparen. Jämför du mot M5:an som också låter lite vassare än 540 standard så fördelar sig mittendämparen ut till två sidor och med två utgångar på varje sida. Bättre flöde och mer ljud. |
|
| Men när det är en ljuddtämpare utan utblås, borde inte det funka som en blidtarm på en moppe eller dyl.. att den stryper hela systemet eftersom avgaserna åker tillbaka igen o hämmar avgasflödet?. Kanske det som gör att man får 17 hk extra med sport. Så många hästar brukar man inte få på ett sportsystem med sugmotor | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.