|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag noterade för ett tag sedan att det vid regn börjat droppa ut rostfärgat vatten från listerna längst ned på dörrarna, så jag plockade igår av listerna för att se om/hur jag skulle kunna åtgärda de begynnande rostangreppen. Jag började på förarsidan, men till min förvåning kunde jag inte hitta någon direkt rost i underkanten av dörrarna. På passagerarsidan satt dock bakdörrslisten rätt hårt fast, så jag fick dra till lite extra för att få loss den, vilket medförde att ett par decimeter av den fogmassa som ligger under lacken/över plåtskarven följde med. Och vad såg jag där - jo att trots att allt så bra ut "utanpå" så hade det börjat komma rostprickar UNDER fogmassan/lacken i plåtskarven :-( Så jag antar att vad jag bör gör nu är att skrapa bort denna massa på alla dörrarna i underkant, och slipa/borsta bort rostangreppen medan tid är(?) Men då jag fått bort rosten, hur gör jag sedan: - Skall man lägga på ny fogmassa, isåfall vilken sort (den nuvarande är vit och lite "seg" - Skall man måla med primer under och/eller över massan? - Det var lack ovanpå massan, men det är väl meningslöst att lägga på igen då detta sedan ändå sitter under listen? Det är väl bättre att kleta på rejält med typ Dinitrol? Mvh. /Kjell | |
|
Jag hade nöjt mig med att göra ordentligt rent, ta bort rosten med rostätare och sedan lägga på rikligt med dinitrol och montera nya lister. Listerna nere på dörrarna är idiotiska, när dom släpper lite så samlar dom massor av skit och salt, vilket garanterat leder till rost =( De gäller både E32 och E38, men iaf på E38an är dom billiga, under 500 :- för alla 4 så jag rekonderar alla att byta dom för att slippa problem. Bytte nyligen alla 4 på min 750i, dom va rejält lösa, men tack vare att vagnen inte vinterkörts var de helt rostfritt under iaf. BMW CS #5139 |
|
|
OK, låter vettigt. Tack för tipset, skall åka till BMW och handla en ny omgång lister. Rostätare - duger Biltemas eller finns det något annat bättre märke? Mvh. /Kjell |
|
|
Tror jag har Turtles rostätare hemma, röd flaska.. mycket effektiv. BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.