AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.189

är m3 värd sitt pris?

Tj
5
Tjordi
Bmw 328i -97
Hej är sugen på att köpa en m3'a
Tänkte kolla om dom är värda sitt pris om vi ser tex en mr årsmodell 93 kostar runt 80.000 då har de ju liksom 13 år på nacken.. är dom m3 värd dom pengarna pga ? eller är det bara ett överpris alla tar?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...marknaden styr,så är "folk" villiga att betala det som prislappen står på så är det ju så.
"Överpris"?...ja,tycker man det så köper man väl inte heller ;)

Beror ju på skick/dokumentation osv,säljarens vilja att sälja+köparens att köpa :)

Definitivt är en M3:a E36 det roligaste köp man kan göra i bilköpsväg idag(mht pengarna),OM man står ut med försäkringspremierna...t.ex.

Mvh Janne.
Prova ett fint exemplar, och bilda dig en egen uppfattning. 80.000 är nog i underkant om du vill ha en fin M3, och jag rekommenderar verkligen att du köper just ett fint exemplar.
Tj
5
Tjordi
Bmw 328i -97
Okej. jo men tänkte ifall att kvaliten o motorn (vet att de e en sjuhelsikes motor) o allt som går att tänkas är kvalité rakt igenom eller om det brukar vara en problembil
Gemini__
Är det en välvårdad original M3:a med full dokumentation samt trovärdigt miltal så tycker jag man med lätthet kan begära runt 80000kr. Viss prutmån finns alltid. Finns många M3 E36 att välja bland, köparens marknad minst sagt. Finns ingen anledninge att köpa första bästa.

Samtidigt som det finns M3:or som är värda sitt pris finns det ännu fler som tyvärr inte är mycket att ha. Det varierar från bil till bil, kontrollera bilen noggrant innan det ev. köpet. Kan vara så att 80000kr är ett rejält överpris i dessa fall.

Lycka till med de tev. köpet. Hittar du någon bil som verkar intressant fråga gärna oss här på forumet om vad vi tycker. Brukar också alltid vara någon som vet ngt om objekten som tas upp.

Mvh:
Thomas
Instämmer. M3:an är byggd för att hålla ihop men börjar man slarva med service och sånna saker så kan det bli dyrt. Det som kan börja krångla är vanosen men det ska hålla ihop bättre än på 3,2l motorn.

Ett stort minus på M3:an är försäkringen, kolla upp vad du får betala innan du köper en.

MVH
Tj
5
Tjordi
Bmw 328i -97
Okej men grejen e att jag är ungefär lika bra på bilar som på rymdteknologi alltså en amatör me stort A .. så om jag nu skulle köpa en i sthlm eller runt där finns de nån verkstad som kan göra en rejäl koll om bilen är bra?
Vanosen vad är det?
Vet inte om en 13 år gammal M-bil är något som du skall ge dig på om du inte har lite koll. I all välmening... Annars vad gäller kolla upp bilen så är väl standardsvaret på forumet Bil & Motorteknik i Huddinge. ---> Länk
Gemini__
Efter att ha läst Askens blogg så verkar Bil&Motorteknik i Huddinge vara klockrena.

Annars ett vanligt M-test:
Länk

Mvh:
Thomas
Tj
5
Tjordi
Bmw 328i -97
Okej tack för hjälpen Ska se om jag kan få min bil såld nu så kanske de blir en m3'a
Det är ju driftskostnader som drar iväg på en M-bil som MÅSTE skötas rätt och regelbundet. Jag funderar hur du tänker när du talar om överpriser, vilken annan hyfsat modern sportig bil med 300hk kan du hitta för 80 000:-....?

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
,,,tittade lite på annonserna.
286hp (3.0 motorn väl? till -93->96) kostar ca 80´000kr sedan går det bara uppåt och och 321hp (3.2l 96->98) kostar väl från 120´000 och uppåt.
Men som någon sa, det är väldigt mycket bil för pengarna, så frågan är om dem är dyra?
Gemini__
En bekant köpte en M3 3.2l -96 för 115000kr nyligen, runt 14000mil hade den rullat. Vi kontrollerade den noggrant innan köp, bra historik och fullservad avgjorde saken. Det satt även nya däck runt om på den. Det blev köp som sagt. Skulle kalla det mycket prisvärt.

Mvh:
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.