AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.317

A/C:n funkar inte längre

ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
Var ute och åkte en liten längre sväng för nån dag sen och då funkade a/c hur bra som helst, men sen senare på dagen när jag skulle ta bilen igen så kommer det inge kall luft längre. Varvade på bilen lite och höll en 5000 varv så hoppade den igång igen men dog sen efter nån min. Gick att göra så en 2 gånger men sen så är den helt död. Är det gasen som har tagit slut eller kan det vara något annat? När man har slagit på a/c:n förrut så har motorn jämt gått ner lite i varv när man har stått på tomgång, men det gör han inte nu längre heller.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
AC kompressorn slutar gå när systemet känner av att det finns för lite gas i systemet. Så det kan mycket väl vara dags för påfyllning. Exakt samma hände på¨min gamle 525 när gasen tog slut.

Beemer, a way of life.
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Hur ofta anses det att man behöver fylla på???
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
I 9,5 fall av 10 när man blir tvungen att fylla på gas så läcker systemet.

AC systemet är ett slutet system så om det bara håller tätt så håller det länge !

Ja höll du höga varv och vet med säkerhet att magneten drog ett tag och släpte
sen, kylde den då den korta tiden så är det inge brist i systemet snarare ett elfel
eller trasig magnetkoppling.
Är de sen så att den slutar fungera från ena dagen till den andra på grund av brist
i systemet så är de garanterat ett hål i systemet.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kompressorn komprimerar mer när du gasar, alltså är det för lite gas så är chansen att den går ännu mindre då pga. att den "suger ner sig" så vakten slår ifrån på sitt inställd värde.

Men det kan också vara så att den startade när bilen gick igång, och slog sen av på vakten. Sen tryckutjämnar systemet och trycket på sugsidan höjs så vakten slår till igen, och det kanske hände just när du gasade, det har inget med ditt gasande att göra, utan vad jag menar är att det var timeningen att den starta samtidigt.

Ett system kan uppfattas som att det funkar trots brist, det startar och stannar hela tiden, den hinner ändå kyla lite grann, men med mkt tappad effekt som följd. Sen kommer gasmängden till en kritiskpunkt där det absolut inte kyler alls.

Elfel låter ju konstigt, men elfel kan ge upphov till diverse knäppa fel. Men ta och kolla magnet kopplingen, den kan slitas ut.

ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
hur kollar jag om magnetkopplingen funkar som den ska då?
Koppla späning från pluspolen på batteriet till kabeln som går till kompressorn när motorn går, då ska magneten dra och den ytre delen på remskivan på kompressorn ska snurra med.
Om den gör de och den inte kyler då, så har du med all sanolikhet ett tomt system och om
de desutom tappade kylan från ena dagen till den andra så har du garanterat ett hål
i systemet.
Visa användare
279
norda
540iA -93
Kan vara så att det är läck i systemet, eftersom det låter som om gasen är slut.
och det kan i värsta fall bli lite dyrare än vad man tror..

//norda
Går och sneglar på en e32 735 me paj ac, kostar väl inte mer än 10,000:- att konvertera? Har hört rykten om att det finns "pulare" som fyller på med ful-gas...
Visa användare
279
norda
540iA -93
i långa loppet så lönar det sig nog att göra det ordentligt..

ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
idag började den funka igen i 20 sekunder sen dog den.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kaptenlöjtnant,
Det beror på vilken kompressor du har hur dyrt det blir. Har du en boschkompressor så skall den bytas (men tror inte det behövs, inte helt säker här), har du en Seiko Seikikompressor så är det bara torkfiltret som behövs bytas vid en konvertering. Fylla gas bör du göra hos en kylfirma så dom först får provtrycka systemet för att se så det inte finns läckor och sen vakumsuga det innan påfyllning sker.
Låter lite billigare iaf, men en näve tusingar lär det bli...?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jo, en näve tusingar blir det säkert. Jag har bytt torkfilter och kondensor plus att jag har provtryckt den 3 gånger, och allt har kostat ca 4000:- hitills men då har jag mekat allt själv. Skall provtryckas och fyllas om den är tät, nästa vecka och då blir det säkert nån tusing till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.