AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
694

En lovsångsrapport

ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Mitt bland alla fel och problem kan det behövas lite glädje också, särskilt som semestern snart är över.
Vi har precis kommit hem efter en 300-milaresa i den fria fartens hemland och jag måste bara få sjunga 12-ans lov lite.
Vilken helt underbar resbil det är ! Samtalsnivå i 130, svalt o skönt, sprang lätt o ledigt uppför backarna mellan Köln o Koblenz i maxfarten 150 ( med familjens tillåtelse - läs fruns ).
Och för er som tvekar på en 12:a för bensinförbrukningens skull: Med största delen körning på autobahn och en snittfart av 130 samt nästan en tank runt Rheinland-Mosel distriktet där "undvik motorvägar" knappades in på GPS:en och därmed följande serpentinvägskörning följde ( sörplar ) samt fyra personer och full packning ( 2,5 ton + ) - ac konstant på, blev snittförbrukningen på hela resan 1, 17 ... rekordet häpnadsväckande 1,04 en 20-milabit där jag aldrig gick under 140. Kan man kalla det törstigt ?
Märk väl, detta mätt med tankmetoden, färddatorn ville ha några procent mer.
På en 16 år gammal bil med snart 24´ mil på samvetet tycker jag att det förtjänar en lovsång !
Inte en droppe olja eller vatten, inte en rörelse på tempmätaren, inte en hickning förutom att farthållaren hackade till i några nerförsbackar i hällregn - misstänker vattenplaning och ASC.
Fyfan vilken skön bil detta är !!! Får ni tag i en - rädda den till ett bra liv !

Underligt nog så såg jag bara en ( brittiskregistrerad ) E32 på hela resan. Har de dött ut fullständigt i Tyskland till förmån för en massa patetiska och fula Passatar, Audis och Golfdieslar ?

mvh,komfortnissen
Gemini__
Kul läsning. Din bil ser ut att vara i ett mycket gott skick, trevligt.

Mvh:
Thomas
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Komfortnissen: Det där avgör nästan saken! Nu ska jag börja leta v12! Min snittade 1,2l/mil på min 500mila resa i somras i autobahnland. Förvisso körde jag i princip 170 km/h+ så fort det var möjligt. Å över 150 i Sverige nästan hela tiden. 4 storvuxna karlar samt full packning och 255 breda däck. Sexan får ju helt klart jobba! Så det är klart det sörplades en del benzin.

Jag har haft det på känn att en v12 inte borde dra nåt speciellt mer än 3,5 6:an på landsväg/motorväg. V12 behöver ju knappt anstränga sig...

Jag såg EN! E32 på autobahn. Såg några fler inne i städerna dock.
De verkar ha dött ut nästan helt till fördel för Audi/VW diesel känns det som.

mvh
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Visst finns de en och annan E32 i tyskland, men kring storstäderna är de mest nya bilar som gäller.
Var i tyskland i maj i år och tänkte precis samma sak, inte en enda E32! men massor av E38or överallt. Var sedan nere för 2 veckor sedan, och då plötsligt massa E32, säkert 5-10 om dagen, men knappt nån E38 då.. skumt.

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.