AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.639

Z3 - Vad laddar ur mitt batteri?

FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Har skrivit förut angående mitt bilbatteri, som laddade ut sig var 6 vecka under vintern. Laddade det och allt löste sig. Behövde ej köpa nytt. Har en Z3 M Roadster.

Nu, på sommaren, har jag haft två 7-dagars semestrar, då jag ej kört bilen, och efter varje semester har batteriet ej orkat starta bilen och det var precis som i vintras.

Fråga: Finns det något som kan ladda ut batteriet på en vecka (jag har larm, som kanske drar lite)? Något man kan åtgärda/kontrollera? Eller är det till sist så att jag måste köpa mig ett nytt batteri?

Tackar som vanligt för hjälpen!

, FMZ3

Larmet tror jag inte det är, min bil står larmad på vintern, i flera månader utan att dra ut batteriet så pass att motorn inte orkar dra runt. Jag har liknande problem med min 318, kör nu utan säkringen för bland annat elantennen då den drog en hel del även när bilen var avstängd.

Om du har en multimeter eller amperemätare kan du ju kolla vad som drar mycket ström. Koppla den mellan batteriet och bilen. Kolla vad du får för värde, ryck sedan ut en säkring och se vad som händer, händer det inget, sätt tillbaka den igen och ta nästa. Fortsätt så tills du ser vad som drar ström.

Kommer inte riktigt ihåg nu vad som var normalt för t.ex. klockan, tror det var 100 mA.

/Fredrik
eF
900
eFx
520d Touring -09
Låter lite på din beskrivning som att batteriet har gett upp eller är påväg att ge upp. Hade ett liknande problem, dock var det en båt, men symptomen var densamma.

/eFx
www.z4.se
HB
27
HBR
M Roadster -00
Hej.
jag har samma problem med min M Roadster, köpte ett nytt gel batteri för nästan 3000:- inte fan hjälpte det, så ska igång med att leta :(

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
När du mäter viloströmen på bilen så bör den ligga på max 25mA för hela bilen om den skall klara att stå i ett par månader dvs. normalt. Fejka låsning av dörrar, lås/larma sedan bilen och vänta några minuter. Då skall du ha låg viloström.

Följ sedan Fredrik M råd om att mäta med multimeter och dra säkringar. Bilen kommer dock larma om du rycker fel säkring ev. och strömmen rusar >10A vilket kan vara problem för multimetern.

Lycka till!

/chni
bz
9
bzzlink
Z3 1.8 -96
På min 1,8 '96 så var det lyset i bagasje rommet som var synderen. et eller annet feil som gjør at lampen blir stående på selv om bakluken er stengt. Tok ut pæren av lyset, og vips aldri tomt batteri igjen.
Kolla bakom radion så inte nåt klantarsle kopplat en antennförstärkare direkt på +12V.

Inte helt ovanligt..
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
ja det låter ju som batteriet är dåligt, har du samma batteri som du tömt flera gånger innan kan du få problem med utfällningar som ger kortslutning och dålig kapacitet. om batteriet är runt 4-6 år gammalt är det direkt att byta för det är livslängden på dem.

i min gamla 320 stod det att om man lämnade bilen under 3 månader bör man ta av polen, för larm m.m. drar så pass att det tar slut.

om du under en längre tid bara kört kortare sträckor med bilen, så att startströmmen blir högre än vad du hinner ladda upp så ökar ju det chansen att du får batteriet tomt efter bara en vecka på parkeringen, det hände mej med den gamle 320:n
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej!

Tack för tipsen. Tror jag börjar med att köpa nytt batteri. Det var många turer med på och urladdningar i vintras i minusgrader. Skulle nog ändå behövt byta snart, då det verkar rätt gammalt. Det har nog sabbat. Om det sedan inte fungarer får jag nog börja mäta m.m.

Vad tror ni om det upplägget? (kanske man skall mäta först och i så fall hur gör man? Svårt? Har aldrig mätt och dragit säkrigar förut. Kan något gå sönder om man drar säkringar? Alt. man kanske skall lämna in kärran på verkstad. Men, man vill ju lära sig själv också. :) )

Mvh - FMZ3
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Glömde...

Hur länge måste jag köra för att ladda batteriet fullt?

Körde ca 1 timme efter första urladdningen och sen laddade det ut igen efter 1 vecka. Var det fulladdat då? Kanske skulle kört längre eller att det kräver batteriladdare?

, FMZ3

P.s Surt med semester i utlandet när det är 30 grader och sol i Sverige och Z3 får 1 timme / 2 veckor. ;( D.s
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Ladda batteriet fullt tar väldigt lång tid (mer än 24h). Efter 1 timme så kanske det kan vara runt halvt, troligen lägre än halvt. Beror på massa faktorer som temperatur osv. Är det kallt tar det laddning väldigt dåligt tills tempen kommer upp.

Om batteriet var tomt och du körde ca 1 timme, parkera bilen en vecka och sedan blev det tomt behöver det inte vara något fel...

/chni
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Hade samma problem med min z3 1,9, det vill säga att batteriet "urladdades" helt utan anledning, ibland med vissa dagars mellanrum..bytte batteri fastän det "gamla" var relativt nytt och nu har det ej hänt igen =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.