|
|
|
|---|---|
|
Hej! På min 530iT-05 finns ett spjäll i det högra av de båda kromade slutrören. Tidigare kunde jag tydligt höra hur spjället stängdes efter avslutad körning, men numera tycks spjället alltid vara stängt. Vet någon av er varför spjället inte längre tycks öppna och stänga? Flera uppgraderingar av bilens mjukvara har gjorts så det behöver ju inte vara fel utan bara en ny och annorlunda "stategi" för öppning/stängning. Man kan undra vad spjället egentligen är till för, kanske för att ge bättre bottenvrid - någon som vet? hkr | |
|
Spjället är till för göra så att avgaserna tar en längre väg i slutdämpare för att motorn skall gå tystare. Öppnas när du gasar hårt för att motor skall "andas" bättre. Vet inte hur det fungerar på nyare bmws men på min polares 328i -97 (e36) så är spjället vakuum-styrt och när vakuumet försvinner när man stänger av motorn så öppnas spjället. Vet inte om mitt inlägg hjälpte så mycket..Men nu vet du iaf vad det är till för.. |
|
|
Tack för svar, det låter vettigt - jag misstänkte att det var vakuum-styrt eftersom det sitter en klocka med en tillkopplad slang ovanpå röret. Trodde att detta kom först med nya 5-serien, det sitter t.ex. inget sådant på min 325ci-02. Det konstiga är som sagt att spället inte längre stängs när man stänger av motorn, det är jag säker på att det gjorde tidigare eftersom man tydligt hörde ett "zzring"-ljud bakifrån just som jag klev ur bilen omedelbart efter att ha stoppat motorn. Kanske kärvar helt enkelt spjället så att det alltid är stängt, men jag märker ingen skillnad i ljudet vid gaspådrag jämfört med tidigare. Känns egentligen inte så viktigt, men jag skall be en kompis titta in röret när jag gasar...så får vi se om det rör sig något där inne, he, he. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.