AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
971

Att skifta mellan del/helsyntetolja?

Conan999
Hej! Skapar en egen tråd istället. När jag köpte min bil så körde killen på delsyntet, jag bytte sedan till helsyntet Mobil 1. När jag sedan efter lagom antal mil tömde ur min första omgång av Mobil 1 delsyntet så märkte jag att oljan var riktigt svart(den kanske tog med sej lite skit)?. I våras bytte jag igen till Mobil 1 helsyntet och denna olja ser fortfarande väldigt klar och fin ut. Har jag rensat ut lite skit i motorn eftersom jag gick från del- till helsyntet? Kan det vara nån fara att göra detta? Motorn drar ingen olja utan går bra!

Nu har jag kommit på andra tankar igen och tänkte att bilen är 12 år gammal och kanske ska ändå ha en delsyntet i motorn! Vad tror nu om Valvoline Max som nu ska vara bra för bilar som rullat lite mil, detta är väl en bra mineralolja? Min har gått över 25000 mil. Nån som har nån vetskap om detta tro?

Conan999
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Du har troligen rensat ur massa skit ur motorn ja, så är bara filtret bytt vid oljebytet efter så torde det inte vara någon fara alls som jag kan se det.

Jag skulle fortsätta med helsyntet. Biltemas högst klassade helsyntet skall vara en både bra och prisvärd olja. Skulle vara mitt förstahandsval.
Conan999
OK det är nog ingen fara med motorn, hoppas den blev lite renare på köpet. Är bara lite orolig att skiten som lossnade sätter igen nåt i motorn?! Jag kör på Mobil 1 nu, tycker det är en vettig olja. Kanske inte behövs någon invändig rengörning av motorn nu då.

Conan999
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min ena BMW är 35 år gammal och har gått 70.000 mil och jag kör på BILTEMA:s helsyntet. Inga problem alls.

Däremot skulle jag rekommendera att den som gör ett sådant byte ett tag därefter kollar så att det sprutar ordentligt med olja ur alla hålen i röret som skall smörja kamaxeln (finns åtminstone på en M30-motor). Ett kort tag efter det jag gick över från mineral till syntet på min 635-motor sattes ett av hålen igen med kamaxelbyte som följd! Jag inbillar mig att den större reningseffekten på helsyntetoljan kan ha släppt loss litet skit i motorn som till slut hamnade i detta hål.

Per L
E3
1.828
E36
USA bilar
Valvolines MaxLife är faktiskt en delsyntet och inte en mineralolja
Conan999
Just det Maxlife är visst delsyntet, stämmer. Ska visst vara bra för bilar som rullat många mil sägs det.

Conan999
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.