|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en 518 -94. Kammen nöts tydligen fort i m40 motorn. På det exemplaret jag har hittat är det nybytt kamaxel och lyftare. Någon som vet hur länge kammen brukar stoppa? Mange | |
|
Jag sålde min M40 vid 28 000 mil. Ägde den från ny och kammen var fortfarande i gott skick vid försäljning. Fick alltid helsyntetolja enl föreskrifter vilket kanske förlängde livslängden med det dubbla mot många andra. |
|
|
Jo att byta olja ofta, och att ha en bra kvalitet på oljan gör nog mycket. Mange |
|
|
Pga felkonstruktion så är M40 motorn duktig på att käka upp kamaxlar, men med rätt olja (helsyntetisk kvalitetsolja) så kan dom gå riktigt långt. Köpte en 318i som efter endast 13 000 mil hade repig kamaxel, och övervägde byte, men eftersom bilen gick strålande så valde jag att avvakta. Efter ytterligare ca 13 000 mil med helsyntetisk kvalitetsolja så gick bilen fortfarande perfekt, och kammen visade sig vid inspektion vara i exakt samma skick efter 26 000 mil som vid förvärvet. Det är aldrig försent att börja ta hand om prylarna.... Ola |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.