|
|
|
|---|---|
|
När BMW:n har stått några timmar t,ex över natten, så knackar den som en gammal diesel när man startar den. Men efter några minuter så tystnar den. Den låter illa på tomgång, men gasar man den bara lite, så blir den tyst. Och det är inte varje gång den låter illa, ca 3-4 gånger av 10. Tycker ljudet kommer under från, mellan motor och växellåda. Men är absolut inte säker!!!!! Vad kan det vara???? Det är aldrig försent?? | |
|
Standardtipset brukar ju vara att prova byta olja+oljefilter. I samband med detta så gör du en "Bilstein engine flush"(tycker då jag) behandling, dvs den gör att du rengör motorn invändigt... Många tycker detta är "bullshit" men jag vet iaf om några "Audisar" som fått bort mycket eller allt av knackandet som karakteriserar många audis.. Kostar väl i storleksordningen en tusenlapp+kostnad för ny olja+filter.. Eventuellt är det "lite trångt" för oljan att komma in i lyftarna pga skit o avlagringar och detta gör ditt knackande ibland vid kallstarter.. Men visst kan det ju säkert vara annat som gör detta,men billigaste grejen att börja med iaf...tycker jag. Det som är skumt är att du upplever att ljudet kommer underifrån,vilket då INTE tyder på fel "högst upp" i toppen,dvs det problem som jag hänvisar till :/ Kan då vara något lager som börjat på "ge upp" och då hjälper ju inte mitt tips iaf.. Jaja... Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! Tack för tipset, ska prova det den närmaste tiden! Men, som jag skrev så tycker jag att det är svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån. Men det är iaf från bakkant av motorn. En undran, om det kan vara nåt stift eller spole, för jag tycker den går lite ojämt, och är lite kraftlös samtidigt som den låter illa? Det är aldrig försent?? |
|
|
Glömde! Oljan och filtret är bytt för ca 300 mil sedan! Det är aldrig försent?? |
|
|
Tja...ojämn gång + även lite blårök brukar indikera defekt insugsmembran på V8:orna,men du hade ju iofs ingen blårök vad jag förstår? Låt säga att den bara går på 6-7 burkar,det ger ju ojämn gång,kan vara olja i tändstiftsbrunnarna pga läck på något ställe i ventilkåpspackningen/arna vilket gör att något/några tändstift inte genererar gnista som de ska.. Mvh Janne. |
|
|
Hej och tack för tipsen Janne! Har inte reagerat på om det är ngn rök efter, men det är ju inte helt omöjligt. Kan den låta som jag beskrivit om den går på 6-7 cyl? Och jag tycker att det är från motorns vänstra sida det låter. Det är aldrig försent?? |
|
|
Kanske kan vara kamkedjesträckaren/ oljepumpsbultarna som sitter löst?? Prova gör ett Bilstein Engine Flush med helsyntetolja Länk Jag gjorde det med framgång på vagnparken. När detta görs se till att undre locket till oljetråget/ lilla tråget(?) lossas och be dem dra åt bultarna alt byt dem till den uppgraderade typen. Kolla även kamkedjesträckarens funktion om det är den kostar det multum om det går av! Lycka till Asken Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning. |
|
Paap Reeder |
... du tror inte det kan vara s.k lyftarknack. För mig låter det som så. MVH /// Paap R |
|
Lyftarknack??? Går det att kolla eller åtgärda på nåt "enkelt" sätt, eller ska man leva med det? Kan det orsaka följdfel? //Lasse Det är aldrig försent?? |
|
|
Orion>>>Gör en "Bilstein engine flush" så blir det säkert tyst...OM nu det är lyftarna som "spökar". Mvh Janne. |
|
|
Jag får börja med en "motorrengöring", och hålla tummarna! Tack alla för tips och råd! Det är aldrig försent?? |
|
|
Har kollat, lyssnat och krypit under och tycker att det är från vänstra "katten" det låter. Nästan helt säker på att det är den som knackar och skramlar. Ska kolla lite mer när jag kan få hjälp. Har läst om keramiska och metalliska "kattar", och vad är bäst, pris, hållbarhet mm mm Det är aldrig försent?? |
|
|
I oljefilterbehållaren sitter en backventil, det är vanligt förekommande bland M60 samt M30 maskiner att den börjar läcka. När detta händer, så börjar oljan sakta men säkert att droppa ner i tråget igen. När bilen står över natten, så har nästan all olja i oljekanalerna och filterhuset hunnit rinna tillbaka ner i tråget. Startar man motorn på morgonen, så måste oljepumpen börja pumpa upp oljan i filterhuset och alla oljekanaler innan den kan stabilisera ett (högt) oljetryck. M60 har en hydrauliska ventillyftare och det innebär att ventilspelet regleras och ställs med hjälp av oljetrycket, under tiden motorn inte har hunnit stabilisera oljetrycket så har du felinställda ventiler och motorn får inte den smörjning den behöver, detta gör att motorn låter lite som en diesel. Detta ska dock inte hålla på i några minuter, utan efter en 30 - 60 sekunder ska motorn vara tyst igen. På M30 modellerna räcker det att man byter backventilen, medan man måste byta hela oljefilterbehållaren på M60 för att bli kvitt problemet, vilket kostar ca 1000 kr. Är det så att du har problem med att det tar mer än 60 sekunder innan motorn blir tyst, skulle jag börja kontrollera oljepumpen. Det sitter nämligen en bakelitkolv i pumpen och även den har en tendens till att gå sönder och då tar det extra lång tid innan du får upp oljetrycket. Själva kolven går att köpa som en lös reservdel vill jag minnas och kostar ca 200 kr. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Kryp ner och knacka lite försiktigt på katten med en hammare och lyssna efter ett skrammlande ljud, så ser du om det är katten eller ej som orsakar problemet. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Tar tacksamt emot alla tips och förslag!! I morron blir den stora "kattknackardagen" Det är aldrig försent?? |
|
Paap Reeder |
... biträder Mugges inlägg. Klokt resonerat. MVH /// Paap R |
|
Har nu konstaterat att det är vänstra katten som knackar och skramlar! Var hittar man de mest prisvärda (billiga) kattarna? (Då jag tänker byta båda) Då mina svetskunskaper är obefintliga, så vore det bäst med kattar som bara skruvas fast som orginal. Det är aldrig försent?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.