|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Första gången stod jag vid ett rödljus. Lade i D och då tvärdog bilen men startade utan problem. Andra gången låg jag i 90-100 och skulle precis svänga av Essingeleden (av alla ställen) och då tvärdog den igen. Svängde ut i renen och startade igen utan problem. Det kommer helt utan förvarning, den går inte ojämnt eller konstigt. Vid ett par tillfällen tidigare har bilen ryckt till när jag legat i 90-100. Vet någon vad det är som händer??? // Länk | |
|
Felsökning med hjälp av DIS(bmw -diagnosinstrument) torde eventuellt kunna hjälpa dig i detta läge.. Kanske finns lagrade felmeddelanden som då skulle kunna lokalisera detta fel kan man tycka.. Börja där tycker jag...men hoppas gärna att fler ger lite tips på tänkbar åtgärd(eller har egna erf. av just samma symptom) här i tråden.. Någon form av "elfel/glapp" verkar det ju vara iaf.. Mvh Janne. |
|
|
kan intye hålla mig ;).. min dog o ryckte och va orkeslös med.. bytte vevaxelgivare funka prima efter d.. |
|
|
Men min har inte visat några som helst tecken på någonting - den går precis som den ska: inga ryck, inte orkeslös eller andra problem alls. Den bara tvärdör 100% utan förvarning. // Länk |
|
|
Min bil gick precis som vanligt förutom när motorn var varm då försvann tomgången. Då var vevaxelgivaren paj. |
|
|
Jag hade liknande problem på min bil, den bara la av några sekunder då och då. Men den var också lite svårstartad ibland. Jag trodde att det var problem på bränslesidan, men efter DIS-felsökningen hittades felet. Det var kamaxelgivaren som spökade, bytte den och nu går den som en dröm igen. Hälsn. Per BMW när man älskar att köra bil. |
|
|
mmm,men min hade precis samma problem å där visade det sig att det va min tempgivare som jävlades.Gav för mycket soppa så den dog. BMW e lag |
|
|
Tjena! Hade samma problem med min E30, då var det damaskslangen som det heter, den stora böjda som går in i motorn, det var en spricka där. Det kan du testa genom att spraya startgas när motorn är igång påslangarna (luft) varvar motorn uppså har du hitttat felet. Sedan hände det med min 540 att den gick ruskigt ojämnt men dog inte, då var det vakumslangen som hänger ner som hade kommit åt fläkten så det vart ett hår i den. Hoppas det går bra. J..ligt läskigt när bilen lägger av som sagt var jag med om det själv. beemoholist |
|
|
Skulle tvivla på tjuvluft då den går som den ska hela tiden. Den har tvärdött 2 gånger på ca 130 mil utan att gå det minsta dåligt däremellan. Jag får väl se om den spottar ut någon felkod då... // Länk |
|
|
På min förra 528iA så fick jag fenomenet att när jag lade i D så dog bilen, startade igen utan problem och ibland så var den helt orkeslös fick upp bilen i max 50km/h.Åkte till Bmw för diagnos och kamaxelgivaren var kaputt den hade larmat flera gånger. mvh |
|
|
Felkoderna är nu avlästa med Carsoft 6.14 - Tack så mycket Thomas!!! Nu behöver jag hjälp!!! Jag kan bara gissa att det är EGS - Electronic Automatic Transmission - som spökar. Den har nu stannat för mig 5 gånger - 2ggr när jag stillaståendes lagt i "D" och 3ggr när jag tror att lockup:en gått i eller ur (runt 90-100 km/h). Kan någon tyda följande (speciellt EGS) så vore jag tacksam. Mer kommentarer under felkoderna. ---------------------------------------------------------------------------- EGS - Electronic Automatic Transmission: diagnosis – Status: ERROR -> read the error memory ! HKL - Aircon: diagnosis – Status: ERROR -> read the error memory ! LCM / CCM - Light & Check Control Modules: diagnosis – Status: ERROR -> read the error memory ! ZKE / ZVM - Central Body Electronics / Central Locking Module: diagnosis – Status: ERROR -> read the error memory ! ---------------------------------------------------------------------------- Module info: EGS Version: EGS 7.32 Supplier: Bosch Device Nr: 1422768 Hardware Nr: 22 Diagnose index: 20 Bosch Hardware Nr: 0000000000 Bosch Software Nr: F29 Production Nr: 024 egs_feh.dxt: 38 not defined ---------------------------------------------------------------------------- Module info: LCM/CCM Device Nr: 8 372 874 Hardware Nr: 0 Software Nr: 31 Diagnose index: 12 Bus index: 0 lccm_feh.dxt: 23 Wiring dim potentiometer 3 Error Nr: 3 ---------------------------------------------------------------------------- Module info: ZKE / ZVM Version: ZKE 3 Supplier: Uta Part Nr: 8 376 691 Software Nr: 16 Hardware Nr: 17 Code index: 4 Diagnose index: 21 Bus index: 7 Production Date: 20/97 zke3.dxt: 3 data exchange, passenger’s door module and GM : disturbed F40 63 Relay fault, closing passenger’s side : front power window ---------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------- * HKL (Aircon) går ej att köra separat diagnos på * Passagerardörren är bytt * Elrutan hö fram öppnas och stängs inte "själv" när man tryckt knappen itill bottenläget (alla andra fungerar) * i diagnosen för ZKE / ZVM - Vad är "GM"? // Länk |
|
|
Nu såg jag att dett visst går att köra Aircon. Det får bli ett annat problem, just nu känns det viktigast med huvudämnet i tråden - att bilen tvärstannar ca var 40:e mil. // Länk |
|
|
hej. har haft samma problem på min 528 -97. Höll på att bli tokig på bilen, den stannade kanske 1 gång varannan månad eller så i början för att sedan stanna med tätare intervall. Alla gånger var det bara att starta den igen. Vet inte om jag hittat felet, men efter jag haft isär tomgångsmotorn/ventilen och smörjt upp den så har den gått klockrent. Bytte nästan allt på min före det, stift, luftmassemätare, bränslepump och kam-vevaxelgivare. Hoppas det löser sig Thomas |
|
|
Det låter som att jag får prova att rengöra T-ventilen då. Det är nummer 6 här du menar, eller? Länk Men jag gillar inte felkoden för växellådan (EGS) - finns det ingen som vet vad koden betyder? I TIS finns det beskrivningar av liknande symptom men alla handlar om specifika växlingar mellan t ex 1-2 eller 3-4, jag hittar ingenting om N-D och/eller lockup:en. // Länk |
|
|
Peter. har inget tips just nu ,hoppas någon med djupare kunskaper hör av sig. "GM" står för General Modul" tips :man kan se BMW´s förkortningar på denna hemsida: Länk hoppas det löser sig! Thomas Lj. |
|
|
Peter: hoppas någon med kunskaper kan ge tips! Kan bidra med tips på denna hemsida om Du vill veta BMW´s förkortningar: tex "GM"=General Module Länk hoppas det löser sig. hälsn. Thomas Lj. |
|
|
lite kvällsläsning om EGS, istället för TV-kväll . kolla denna länk:Länk Thomas Lj. |
|
|
Trevlig läsning, Thomas! Jag var in på Theanders med koderna men de vill så klart läsa av koderna själva. 900:-. Det blir en skaplig timpenning! Men det är väl kanske bäst att låta dem göra det i alla fall. Är det besvärligt att få ut den där ventilen för att rengöra den? Jag ska se vad Haynes säger om det. // Länk |
|
| När våran 535 började jolla sig som din gör va de kamaxelgivaren som va trasig. Bytte den ca:1000:- o efter de har den funkat kanon. BMW sa att till slut startar inte bilen alls om de är kamaxelgivaren som spökar. | |
|
Theanders sa idag att det är lika bra att byta kamaxelgivaren i alla fall eftersom "det inte är en fråga OM, utan NÄR den ska bytas". Så jag får väl byta den också då. *suck* // Länk |
|
|
Hej Peter ! Något nytt? Hur har det gått? Thomas Lj. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.