AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
700

För lågt tryck i växelådan?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag har som många haft detta irriterande kraftiga växlande när lådan är kall. Eftersom jag hade läckage i växelåds-oljetrågspackningen så fick verkstaden byta olja, filter samt packning.

Efter detta så framträdde ett annat oljud när lådan var kall och innan de första växlingarna skett. Det lät och låter som om det skulle vara för lite olja och att lamellerna går mot varandra (utan smörjande olja). Men efter att lådan växlat ett par ggr så är allt normalt.

Nu har jag under en veckas tid gjort ett litet experiment. När lådan och motorn är kall så har jag startat bilen och låtit den gå på tomgång ca 30-60 sekunder. Därefter så har jag varvat upp motorn till ca 4000 varv ett par ggr.
När jag därefter lägger i D-läget så växlar bilen helt perfekt även de första växlingarna.

Finns det någon slang som förser växelådan med tryck som skulle kunna vara igensatt eller skapas trycket i lådan av att lamellerna börjar rotera i läge P eller N?
För som jag på mitt lekmannamässiga konstaterande så måste man få upp ett litet tryck i lådan.....
Paap Reeder
... lådans oljetryck skapas av pumpen som sitter längs fram på lådan och som drivs av cnovertern.
När du varvade upp så gick således pumpen för högtryck s a s.

MVH /// Paap R

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack för svaret. Då kanske det är dags för byte av pumpen.....
Mer utgifter, men vad gör det när man åker som en kung :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.