|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
323E21terror |
Det är bäst att jag berättar hela händelse förloppet så alla förstår prblematiken bättre. I sommras så körde jag av kamremmen på min 323E21, det blev en hel del att göra för mig med andra ord. Det jag konstaterade då motorn togs isär var att kolvarna hade klarat sig (dvs det var inget hål i dem) då remmen gick av i 40-50 km/h på 4ans växel med ett varvtal runt 1500rpm vilket måste ses som tur i oturen i detta fall. Naturligtvis så kröktes hälften av ventilerna så jag köpte en utbytes topp mycket billigt från en god vän som dessutom hade gått några tusen mil mindre än den som redan satt i min bil. Det tog mig och min kompis 50 minuter att plocka bort utbytes toppen ur den bil den satt i och sedan körde vi hem den och kontrollerade skicket på diverse komponenter..och kammen var bla klart finare än den som satt i min bil. Det tog oss en tid att få dit den nya toppen då vi fick vänta på kamrem, sotningssats som betälldes från motornord. När den nya toppen var på plats och allt noggrant hade kontrollerats så provstartade jag bilen och den gick igång, dock med lite dålig tomgång. Jag körde en sväng på 1.7 mil och ställde bilen igen. När bilen stod så såg jag att den läckte vatten och blev naturligtvis förbannad då flera veckor av sommaren hade ägnats till att fixa toppen. Vi lade oss båda flera gånger länge och väl och försökte följa vattnet som rann under bilen ( det var ingen stor läcka så det var svårt att följa). Både jag och min kompis var ganska säkra på att det var vattenpumpen som läckte då allöt annat verkade torrt och fint..samt de flesta av slangarna var bytta. Ok sagt och gjort så rev jag isär igen och bytte vattenpumpen och drog noggrant åt alla skruvar och använde packnings pasta så det skulle täta riktigt bra. Jag fyllde sedan på fullt med vatten i kylsystemet, men vad ser jag bilen läcker igen. Jag blev rasande och undrade vad som var fel. Jag behövde inte ens starta bilen för att upptäcka att läckaget fortfarande fanns. Jag ägnade nu dagar åt att spåra vattnet, tillslut så kom jag på mig själv med att jag hade glömt att byta termostathuspackningen när den nya toppen monterades i samt packningspasta. Jag tog bort termostathuset och satte dit packning och pasta och nu läckte inte bilen längre. Jag var nu lättad och tänkte, underbart äntligen kan man få ut och köra igen. Jaha dags att starta igen, bilen vägrar..avgasknallar osv. Jag kontrollerar inställningen av tändningen och att allt står rätt och är säker på att det gör det men bilen vägra likt förbannat att starta. Jag håller på så mycket att bilbatteriet tar slut, så jag blir tvungen att köpa ett nytt. Eftersom vintern tillslut kom så har jag lämnat detta numera projekt tills det blir varmare tider då bilen står ute och jag inte har tillgång till garage. Nyligen så var det lite vårsol och jag kontrollerade ifall det kommer någon gnista, kan ju vara tändstiften som lagt av och det visade sig att bilen bara tänder på 6:e cylindern då endast gnista uppstår på den. Men för att vara på säkra sidan så kontrollerar jag det tändstift som satt på 6e cylindern även på de 5 andra för att verkligen klargöra att det var stiften som var trasiga, men tyvärr visade det sig att detta stift inte ger någon gnista på någon annan cylinder än den 6e. Jag provade ett av de andra som satt på cylinder (1-5) på 6e och det gav gnista där så problemet ligger inte i tändstiften. Detta gör mig helt vansinnig då min bil dessutom är en orörd originalvagn, och jag har inte varit på något annat än det man måste ta bort för att byta det jag har gjort. Skulle jag har ställt tändningen fel skulle det väl iallafall komma någon gnista??? En sak som har hänt måste tilläggas, det var när jag kontrolerade att allt stod rätt genom att dra runt motorn. Efter att motorn drogs runt så glömde jag kvar nyckeln och när jag försökte starta bilen så kunde inte motorn gå runt mer än ca 1/4 varv då nyckeln låste motorn så den tvingades stanna. Jag lyckades med detta ett par gånger innan jag kom på vad som var fel. Kan detta ha förstört någonting??? någon jag pratade med säger att tändspolen kan ha bränt sig själv när detta skedde och ger nu endast en liten ström (innan den kommer att klappa ihop förgott) vilket ger upphov till gnistbildning på endast 6e cylindern. Databoxen kan ha gått sönder menar samma person, men jag är själv osäker??? finns det någon kompetent som kanske har en aning om vad som har hänt eller vad som är fel???????? farten är min drog |
|
Du skriver att bilen redan vid första starten efter renoveringen gick ojämnt, har du rätt kamrem och monterat den korrekt, kanske kuggar den över? I övrigt har du inte gjort så mycket mer än fixat vattenläcket och gjort en koll om motorn snurrade runt och det verkar som om något ytterligare hänt då. Hm...gnista saknas på 5 cylindrar så ett tändningsproblem har du helt klart, och detta verkar som det kommit efter fixningen av toppen. Har du kollat fördelare, rotor och locket så att allt står rätt till där? Spolen kanske det också kan vara, kanske har du någon annan du kan testa med? Något direkt databox har väl inte dessa utan de har väl en enklare typ av tändmodul (Bosch) som jag tror sitter på vänster framskärm nära säkringsboxen. |
|
| Har den inte en "tändlägesgivare" som ger impulser om när bilen skall tända? Kan den i så fall blivit skadad av nyckeln, då den sitter just vid remmskivan? Det kanske inte sitter sådana grejer på en 82:a??? Men det kan ju vara värt att kolla upp. | |
|
Knappast tändspolen. De brukar lägga av helt när de är less. Tändmodulen borde det vara samma sak med. Jag skulle gå baklänges från stiften. Dvs tändkablar, fördelarlock, rotor. Bäst vore om du kunde prova med delar från en annan bil som fungerar. Så du slipper köpa en massa grejer i onödan, alternativt prova med delar som inte fungerar (hyll-liggare). Jag har en liten jordkabel som gör livet surt. Den sitter jordad på/vid termostathuset. En liten tanig kabeljä-el som jordar hela sprut- och tändstyrningen. När den bråkar stannar soppapumpen och tändningen är död. Men däremellan kan den ge halvdålig jord (oxid) och motorn bluddrar från ca 4500rpm, speciellt om det är fuktigt ute. Jag har bråkat med denna ett tag nu, så nu ska jag förlänga den och jorda skiten direkt på minuspolen. Kolla att denna jordpunkt är ok. Kiip Spiiding! |
|
323E21terror |
Ok tack för råden. Jag skall klargöra lite mer angående detta, när toppen monterades så gick bilen lite halvdåligt på tomgång men lyckades ställa in den så den låg ganska stilla kring 800rpm och provkörde därefter bilen och den gick åtminstone som förut innan haveriet under den sträcka jag körde bilen. Jag är faktiskt 100% säker på att kamremmen sitter(satt)som den ska, men den kan ju kanske ha kuggat över då jag glömde kvar nyckeln??? Det som lät lite illa och lurade mig först var att en skruv var runddragen i grenröret så det var ett litet avgasläckage som uppstod då bilen startades vilket åtgärdades i efterhand. Personligen tror jag inte att nyckeln som glömdes kvar förstörde något mer då bilen lät som förut då man försökte starta den samt att motorn gick lika lätt att dra runt som innan vilket visar att inget kan ha gått illa med kammen, ventiler, kolvar osv. Jag tror att jag har satt dit tändkablar fel och att rotorn även sitter fel på något vis då jag speciellt hade stora problem med att få dit locket på rätt sätt. Men till den stora frågan, borde det inte uppstå gnista på alla cylindrar trots detta??? Jag skall kontrollera impulsgivaren som sitter mot remskivan, men är ganska säker på att den är intakt. Förresten den satt emot skivan av någon anledning först när jag startade bilen..så jag flyttade den någon millimeter och då gick bilen bra. Är dessa mycket känsliga och vilket avstånd skall man ha mellan skivan och givaren för bästa resultat??? farten är min drog |
323E21terror |
Angående kamremmen så är det en 127 kuggs från motornord. Jag har en del litteratur och framförallt många kontakter som tyvärr bara kan nås per telefon då de bor allt från 25-50mil från mig. Har en tysk reparations handbok om just E21an och även Haynes samt kopierade sidor ur BMWs verkstadshandböcker så jag är 100% säker på att det är rätt kamrem jag har monterat dit.....annars borde väl inte bilen gått så bra som den bevisligen gjorde direkt efter toppbytet?? farten är min drog |
|
Kolla så du är 100% säker på att rotor, lock och tändkablar sitter rätt innan du går vidare. Att (om) kamremmen kuggat om gör inte att tändningen ballar ur. Bara att motorn går skit. Impulsgivaren ska nog sitta så nära som möjligt utan att ta. Typ 0,5mm. Kiip Spiiding! |
|
323E21terror |
Jag har snackat med ett tiotal kunniga under gårdagen och alla tycker att det verkar helskumt. Det fel som alla misstänker är att fördelarlocket sitter på fel så när rotorn slår runt så missar den en del av de kol som skall ge upphov till kontakt med rotorn då den gnids till mot dem. Jag vet ju att jag aldrig tycker att fördelar locket hamnat på plats när jag försökt fått dit det, och förmodligen så lär det sitta snett. När toppen byttes så lyckades min kompis att få dit det mycket enkelt och han vet inte själv hur han lyckades men det kom i läge direkt utan krångel och våld. Jag tror inte 5st tändkablar lagt av på en gång så att de skulle vara trasiga är inte tänkbart. farten är min drog |
|
Hej! Det är inte så att du blötte ner fördelaren när den läckte vatten? Det kan ju orsaka sådana fel.. När jag bytte motor i min 323:a så gjorde jag det på 4 dagar 1 dag ur med motorn ur donator bilen 1 dag ur med motorn ur min bil 1 dag i med motorn i min bil 1 dag felsöka varför bilen inte startade........ Jag söker en 5-växladlåda till min E21 323-79! |
|
323E21terror |
Ok idag gick jag igenom motorn på bilen ganska ordentligt och kontrollerade alla slangar osv..allt satt som det skulle och impulsgivaren satt rätt. Jag tog bort fördelar locket och rotorn och kan konstatera att rotorn har satt ganska djupa spår i metalkontaktytorna i locket (kolen?). Det verkar som om rotorn inte kan gå helt fritt runt inuti locket på något vis, utan tar i för mycket . Mina tändkablar ser fräscha och rena ut, men tyckte att det luktade bensin när jag luktade genom det lock där man fyller på olja, jag hann aldrig plocka bort ventilkåpan..men är det möjligt att bensin kan ha kommit in där kamaxeln sitter??? kanske kom lukten någon annan stans ifrån? Det är verkligen skumt det där med att det bara blir gnistbildning på 6ans cylinder..det kan ju inte ha med något annat än rotorn och fördelar locket att göra tycker jag, (för tändkablarna ser ju mycket bra ut och har svårt att tänka mig att 5stycken bara går sönder på en gång. farten är min drog |
|
Nånting har gått snett i fördelaren verkar det. Rotorn skall aldrig röra vid de sex uttagen till tändkablarna, endast snurra förbi nån halv millimeter ifrån eller så. Högspänningen hoppar lätt över, de fasta kontakterna blir lite svartbrända efter en tid, detta är OK. Från mittuttaget i fördelarlocket (till tändspolen) sitter ett litet fjädrande kolstycke som leder spänningen in till rotorn. Kolla så att inte fördelarens axel kastar, eller är helt slut i lagren. Lycka till. FP |
|
323E21terror |
Folke man tackar, men är lite osäker på vad du menar exakt. Jag känner till mittutaget och vet att det sitter ett fjädrande kol som jag tryckte in lite och granskade men det verkade ok. Hur kollar man att fördelaren axel inte kastar? eller är slut i lagren? tror du jag behöver en ny rotor/fördelarlock efter att detta inträffade??? farten är min drog |
Moller |
Vill bara skriva att jag är jävligt imponerad av att du orkade skriva så mycket..Lycka till.. |
323E21terror |
Tja, jag är den personen som aldrig ger upp..dvs har jag påbörjat ett projekt så avslutar jag det alltid. Detta gäller allting, för att komma någonstans så gäller det att vara driven och jag har verkligen den gnistan känner jag. Jag blir vansinnig när jag får uppleva motgångar därför skall min bil fixas till vilket pris som helst...bara det att jag aldrigt tänker lämna in den så jag måste utföra jobbet själv om jag så måste mekka 12dagar i sträck innan jag kommer på vad som har gått snett. farten är min drog |
323E21terror |
Jag är förövrigt mycket tacksam för alla typer av förslag och tankegångar från andra som har läst om mitt problem. farten är min drog |
|
Om du tar tag i fördelaraxeln (utan rotorn monterad) så skall den inte "glappa" i sidled. Om rotorn släpat imot de fasta kontakterna i locket så måste den eller locket suttit rejält snett. FP |
|
323E21terror |
Ok, ja det skall kollas upp, men desvärre tror jag inte att den är glapp ( inågon större grad) men det kanske räcker med bara något litet glapp??? iallafall så har jag haft stora bekymmer med att få dit locket ordentligt och det är rätt lustigt beroende på att att det satt ju där innan jag plockade isär bilen och då var det i prima skick. Själva axeln kan ju inte ha blivit sned av att bilen stått stilla, och jag har aldrig varit på den när jag skruvade med bilen. Enda lösningen måste vara att locket satt helt fel, men varför är det så satans svårt att få på det? efter att toppen byttes var det också svårt att få på det men min kompis klarade av detta efter stor uthållighet med finlir och då gick bilen bra. Är inte axeln sne så bore allt fungera om man byter rotor+lock=300-400kr förutsatt att kamaxel, tändkablar osv ssitter rätt. Har förövrigt investerat i nya BOSCH stift som skall hålla 8000mil. farten är min drog |
|
Har du spår i alla kontaktbleck till tändkablarna? Om så är fallet har du nog taskig lagring eller fel rotor... Satte du ner rotorn riktigt i styrningen? MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
323E21terror |
Ja det är nog spår i alla kontaktbleck, och vet att jag inte tryckte ner rotorn tillräckligt först, men hann aldrig starta bilen då utan åtgärdade detta genom att trycka ner den i botten ordentligt. Fel rotor kan jag omöjligen ha då denna säkert varit med flera tusen mil och hade inga som helst skrapmärken efter att toppen byttes, utan dessa uppstod efter att lockets monterades dit efter toppen var påskruvad igen. Allt fungerade ju innan toppen byttes och efter detta har jag inte varit på något annat än det man måste för att byta just toppen samt vattenpumpen så det är ruskigt sjukt att något skulle ha gått sönder av att bilen stått orörd. Det är verkligen konstigt detta, finner ingen annan anledning än att locket satt snett, men det kan ju inte sitta hur snett som helst eftersom det inte går att överhuvudtaget få dit locket hursomhelst då det finns infasade märken som styr detta. Hur kan lagringen helt plötsligt blivit taskig??? borde inte detta märkas succesivt??? farten är min drog |
|
Den där inpulsgivaren ni pratar om har inget med tändningen att göra hurvida bilen ska gå eller ej för den är endast kopplad till kontakten som sitter uppe vid termostathuset och är avsedd för verkstaden när dom kollar om tändningen står rätt. hjorten |
|
323E21terror |
Jag funderar på om jag behöver byta fördelarlocket då det finns millimeterdjupa spår i kontaktblecken? spelar det någon roll för funktionen eller? är det någon som har rotor+fördelarlock liggandes kanske?? vad kan dessa prylar nya kosta? har sett fördelardosa för 225kr, men det kanske går att få billigare? farten är min drog |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.