AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.627

Knutkors till kardan?

Sida 1 av 2
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har sökt på forumet , men inte hittat något bra svar.
Har nu rivit ned kardanen för att ta itu med missljudet som varit ända sedan jag köpte den. Har konstaterat att felet ligger i att första knutkorset har skurit. Någon som har bytt det och vet vart man kan få tag på bara knutkorset? Blev kardanen bra efter bytet eller ska men leta efter en begad kardan istället? Tänkte byta stödlager och gummikuddar till lådan då jag ändå har allt löst. Något mer man skall passa på att byta? Har kollat lite på upphängningen till slutväxeln men den verkar skaplig , samt verkar det vara ett styvt jobb att byta den. Är bultarna till kardanen sträckbultar eller kan man återanvända dem?

Demonteringen gick skapligt bra förutom att 75% av tiden fick användas till att , med dremel , kapa bultarna från grenrören. Synd att det inte är genomgående bult på grenrören för då hade jag sluppit plocka bort dom också.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
E3
1.828
E36
USA bilar
Självklart finns det knutkors att köpa! De kostar inte mer än kanske 2 hundringar, lätt att bytaockså, märk bara upp hur gafflarna står i motsats till varandra innan du delar axeln
Länk

Det går att byta knutkors och byt båda men man bör helst balansera kardanen efteråt.
Kolla om mekonomen har knutkors, har för mig det.
Cv knuten kan man byta sitter längst bak på kardan.
Bultarna? menar du främre fästet? på min bil bytte dom ej bultar.
E3
1.828
E36
USA bilar
Inte behöver du balansera om axeln efter ett knutkorsbyte! Har aldrig varit med om det, och många knutkors har jag bytt
Däremot för att undvika strul, så märk som sagt upp gafflarnas läge mot varandra innan du demonterar
Knutkors finns med all säkerhet hos Wennström, MotorNord mfl
Paap Reeder
E36!
... hur låste du fast de nya korsets lager"hattar" i kardan"öronen" ... om du förstår vad jag menar.

MVH /// Paap R

E3
1.828
E36
USA bilar
Menar du hur lagerskålen fästs?
De sitter i normala fall med låsringar, antingen invändiga (på utsidan av korset, i hålet för lagerskålen) Eller med utvändiga, som sitter på insidan av gaffeln runt lagerskålen, sen finns vissa utan låsringar, bla vissa modeller av Opel.. men det är en annan sak
Paap Reeder
... hm!
På min E28 + E32 sitter lagerskålarna dornade med ett pressverktyg så därför undrar jag hur fanken fixar ni med det.

MVH /// Paap R

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Skall kolla och se om jag hittar någon som har ett passande knutkors. Hittar jag någon så provar jag att byta , annars letar jag reda på en frisk begad.
Paap: Har bara kollat lite snabbt men på min kardan ser det ut att sitta låsringar på den främre knuten.

BmwCS #4984
E3
1.828
E36
USA bilar
Lagerskålarna sitter givetvis pressade i gaffeln. men du har förmodlingen låsningar antingen runt lagerskålen eller i gaffeln
Paap Reeder
... nix!! ... bara körnslag med en dia på ca 2,5 mm. 4 st.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... kika på bilden i min blogg.
Inga låsringar där inte.

MVH /// Paap R

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Skall ta en närmare titt på första knuten i morgon för att se hur det sitter. Återkommer med resultat.
Paap: Är din andra knut också "körnad"? Anledningen till min undran är att jag har hittat den bakre knuten som reservdel men ej hittat den första än.

BmwCS #4984
E3
1.828
E36
USA bilar
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut under dessa 7seriebilar, men längst fram sitter väl bara en hardyskiva, och sen ett kors i mitten, och ett kors eller hardy längst bak?
Normalt är isf alla kors i axeln likadana
Dessutom ytterst ovanligt att någon bil har ett kors som inte har någon av stad dimensionerna, ex det sk stora volvokorset passar många bilar, sen finns ett lite ovanligare ännu större volvokors, som passar många lätta lastbilar..
Paap Reeder
... jag har haft ett kors till E28:an liggandes på skrivbordet bakom PC´n i säkert 7 år.
Det är märkt KK 1167 med Ref nr: GU 167.
Har inte kommit på hur byta det bara.

MVH /// Paap R

E3
1.828
E36
USA bilar
Finns det spår för låsringar på de nya lagerskålarna?
Eller följer det med nya utvändiga låsringar?
Paap Reeder
... bara ett kors med lagerskålar rätt och slätt.

MVH /// Paap R

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har nu undersökt korsen närmare. På min var det iaf som Paap skriver "nitade" kors. Det var all smuts som låg i spåret som gjorde att det såg ut som låsringar. Kommer nog att leta en begad kardan att skruva dit ,och sen får jag ta den gamla som projektarbete i vintermörkret. Det underliga är att tex mekonomen säljer den andra knuten som reservdel , men iaf på min , så sitter den nitad på samma sätt som den första.

BmwCS #4984
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ännu mera bekymmer.
Efter en koll i etk ser jag att efter september 89 är kardanen 15mm längre. detta begränsar ju utbudet av begagnade axlar betydligt. Någon som vet vad det gjordes för ändringar då som krävde en längre kardan?

BmwCS #4984
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Ingen som vet varför kardanen plötsligt blivit längre?

BmwCS #4984
Paap Reeder
... men kan inte glidkopplingen ta upp dessa 15 mm??

MVH /// Paap R

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har haft funderingar på det jag också. Ska kolla på den gamla hur mycket det finns att ta av. Är dock fortfarande väldigt nyfiken på varför kardanen blivit längre.

BmwCS #4984
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.