|
|
|
|---|---|
|
Har köpt på mig delarna till en orig. farthållare till min 520 -88. Monterade grejorna idag. Alla kablar var fördragna, "plug and pray"! Gick på två timmar och fungerar perfekt. Total kostnad blev ca. 1500 kr. För dom pengarna fick jag styrenhet, reglagespak för farthåll., ny spak för vindrutetork (den gamla kolliderar med farthåll.spaken) farthåll. motor med wire samt kontakt och hållare för kopplingskontakt. Allt köpt via tyska ebay. Inte nog med att det är bekvämt, det sparar soppa också. Gasar man själv ligger 46:orna ofta för tungt på och sparar man 1 dl per mil är pengarna tillbaka på 1250 mil. | |
|
hallå vad var det för mer kontakt du hade? vart sitter den, på koplingen? jag försöker montera farthållare i min manuella 520 men jag får det inte att fungera jag har tagit delarna från min 525 automat som jag har står, det ska tydligen vara nån kontakt man måste ha beroende på mauell eller automatlåda Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
På automaten finns det "växel väljare givare" och "brytt" kontakten på bromsen. Vet inte hur är det med manual låda men där finns det "avbrytare" kontakter på kopplingen o bromsen. Tydligen måste "växel" kontakten sitta på kopplingen eller bromsen som "brytt" kontakt. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
jag sökte vidare på forumet och fick svaret att på manuella bilar ska det sitta en brytare även på kopplingen, vilket jag inte har ligger pga att jag har plockat delarna från en automat.. så det var väl bara att börja leta tänkte jag.. men sen av en slump så kollade jag kontaktstycket på automatbilen som inte används pga ingen koppling finns, och den kontakten var bryggad med en kabel "orginal".. så jag tog den bryggningen och stoppade på den på samma kontakt i 520in och då började farthållaren att fungera.. så det går att skita i kopplingsgivaren å brygga den kontakten så kan man köra endå =) fungerar bra endå, men man ska tänka på att inte koppla ur för då rusar motorn !! men att byta växel går bra.. Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.