|
|
|
|---|---|
zacke |
Hej! Passar en vattenpump från en m30 motor alla andra m30 motorer. tex, kan jag som har en bmw 3,0-76:a m30 motor, ta en pump från en 528 e28:a av 1985 årsmodell den har ju också en m 30 motor . zacke |
|
Det korta svaret är nej det kan du inte utan vidare! Mig veteligen har M30-motorn haft tre olika lösningar på fläktkopplingen: 1. Bromstrumma och bromsband. Satt på dom flesta E3:or (i alla fall dom tidigare). Då skall en vattenpump med fläns och fyra gängade hål för M6-skruv användas. 2. Viskokoppling som träs på en kort axel och skruvas fast med en centrumskruv. Fanns bla på senare E3:or. Då skall en vattenpump med fläns och fyra gängade hål för M6-skruv användas. Axeln som viskokopplingen träs på flyttas över från den gamla vattenpumpen. 3. Viskokoppling som gängas på en stor och kort gänga på vattenpumpen. Då skall en vattenpump användas som är försedd med dels fläns och fyra gängade hål för M6-skruv och dels den grova gängade delen som sticker ut från flänsen. 3:an är ju klart vanligast då den suttit på alla M30-motorer i "modern" tid! Således också enklast att få tag på delar till. Min gamla 3.0S -72 använder jag alternativ 3 till. Då får man köpa vattenpumpen med gänga, en viskokoppling som finns att få tag på "överallt" (ny eller begagnad på skroten) samt fläktblad tex från skroten som passar till aktuell viskokoppling. Per L |
|
zacke |
Tack Per. Jag har alternativ 2 på min 3,0:a. Både viskon och axlen är slitna. Jag kanske sätter en elfläkt i stället, det skall väl också funka , vi får se vad jag gör. Jag återkommer! Zacke. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.