|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att sänka en av mina e38:or, har satt dit 2 olika fabrikat, men fan vad hjälpte det? i princip ingen skillnad mot orginal, framvagnen är helrenoverad ,nya stag,länkarmar,fjäderben+stötdämpare osv. Det går ju ej kapa fjädern fram speciellt mycket eftersom den är konisk så den kliver utanför tallriken. Det går dock kapa lite grann, så jag fick bort nästan 1 varv upptill och 1 drygt varv nedtill, jippi, hela 2 cm gjorde det efter en provtur. Bak är den perfekt sänkt där kapade jag rejält. Jag o mina 20" chromefälgar vill ner minst 5-6 cm till fram , innan vi är nöjda, Och jo, jag bryr mig inte så mycket om komforten, jag har en annan e38 som är standard. Har nån nåt vettigt förslag? | |
|
värm ihop fjädrarna fram med gaslågon från en gassvets, gammalt beprövar trick... Värm lite i taget med fjärdern under bealsting så "säckar" den ihop /Fredrik |
|
|
Mr_Olsson: Han bad om ett vettigt förslag, inget dåligt förslag. Finns det ingen sänkningssats som passar så går det att specialbeställa fjädrar efter dina egna specifikationer, då kan du få den rejält låg och fortfarande bibehålla lite komfort och väghållning. Naturligtvis måste du även byta stötdämpare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo.. Att värma fjädrarna är helt förkastligt. Då tappar dom all sin fjädringsförmåga eftersom härdningen släpper. Jag skulle nog klassa den operationen som direkt trafikfarlig. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
har pratat med div "fjädermakare" på firmor runt om i landet och dom påstår att det inte går att tillverka en sån fjäder på special. Tydligen för mycket sänkning??! Jag tänkte göra ett sista desperat försök , nämligen kapa minst ett varv till och gasvärma sista biten o vika in den mot fjäderbenet så den inte kliver ur läge när man kör. Vi får se hur det går. |
|
|
Luftfjädring eller ett par riktiga coilovers kanske kan vara ett alternativ? Annars går det ju alltid att flytta ned fjäderskålarna på fjäderbenen, risken är dock att det blir problem med att fälgarna tar i... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
föutsatt att man inte värmer hela fjädern så ger det samma effekt som att kapa fjädern. Man ska ju bara värma "ett varv" och kyla resten av fjädern så spiralen kläms ihop på ett varv... Kan inte förstå varför härdningen skulle släppa om man inte värmer hela fjädern. Isåfall skulle man ju inte kunna svetsa t.ex en skärmkant eller vilken karossdel som helst utan att det slår sig eller? Har man lite sunt förnuft så ser man till att iinte värmen sprider sig så går det hur bra som helst... /Fredrik |
|
|
Mr_olsson Skall fjädern sitta på bilen om man gör detta? |
|
|
så kan man göra, men hiss upp bilen så hjulet är i luften så det inte är för mycket belastning, och värm försiktigt. /Fredrik |
|
|
Flytta upp fjädertornen... _____Vraum!_____ |
|
|
ja det blir nog coolt, kapa upp hål i huven och skjut upp dom en bit. man kan ju lacka dom nån häftig färg också....:)) nja jag tror jag kapar lite till istället. //Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.