|
|
|
|---|---|
|
Hej Har precis baxat hem en dragkrok från skroten..*kliar mig i huvudet*...hur gör man nu då?..måste stötfångaren/tanken/avgassystemet plockas bort?...nån som monterat en dragkrok? | |
|
plockar väl bort kofångaren..... Sen ska det finnas förstansat där du ska borra..... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
| sitter ju två fästen halvvägs mot mitten på bakstammen på draget...tycker att de verkar hamna under tanken?...får väl börja med att plocka bort stötfångaren...den lossas väl från baksidan..alltså från undersidan på bilen? | |
|
Ta bort den svarta täcklisten på fångaren, bakom finns två (eller var det 4?) muttrar som du lossar, drag fångaren bakåt så är den loss. Tag bort kantlisten till bagageutrymmet (nedre). De 4 yttre bultarna (M10) skruvas fast i de fastsvetsade muttrarna. Rengör gängorna först. Tryck upp draget med tex en domkraft och skruva fast. De inre skruvarna, M8, borrar du hål för på plats. Obs ta bort ev underredsmassa mellan draget & plåten. Såga lämpligt hål i fångaren för kroken, -ok? M |
|
|
Tjenare Greger! Nyfiket frågat,vad fick du ge för draget till din BMW? Nytt är för dyrt tycker jag och skulle vilja ha tag på ett bättre beg.Det kan vara bra att ha,inte för att jag ska dra husvagn eller så men nån kärra till tippen elleren cykel kanske............Majk |
|
| >>Marvin......*tackar å bockar*.....hade inte upptäckt att skruvarna satt under den svarta listen...sparade mig mycket tid..å många fula ord där.... | |
|
>>Majk....Gav 600kr för draget, ett Kovil Q-drag med borttagbar kula komplett med täckplatta, alla skruvar och elsats. Hade sen lite tur oxå, rotade igenom handskfacket på bilen det suttit på och hittade både bruksanvisning och monteringsanvisning där. Visserligen var draget lite rostigt, men jag blästrade det och blåste på ny färg på det så det blev ganska hyfsat. Kollade först på BMW, men de tog 7500kr för draget och 1700kr för elsatsen......men även om man inte köper på BMW så hamnar man runt ca 4000kr..... Hittade draget på www.bildelsbasen.se, priset var nog ganska bra eftersom de flesta jag hittade låg på ca 1000-1500 kr..... |
|
|
När du väl fått dit kroken skall du antagligen koppla in kontakten. Tipsa gärna om hur du gör detta. På min bil satt det ett tyskt drag med en kontakt med en j-a massa stift. Jag mätte, klippte av, och monterade svensk kontakt. Nu lyser alla lampor på släpet när allt är avstängt och tvärtom när tändning och halvlyse är på.... I bagagen sitter en "Anhängermodul"...Nån som vet nåt om denna manick? (Detta får mig osökt att tänka på en kontaktannons i helgens Göteborgs-Posten: "BMW-brus söker man med rejäl dragkrok....") ..teknik kan va så kul, och så jobbigt... |
|
|
under vänster sidopanel i bagagerummet ska det tydligen sitta en låda där man kan koppla in släpvagnskontakten...ska troligen skruva dit draget nästa helg...återkommer då om du inte fått svar innan....... Såg en dragkrok på en skrot där de helt enkelt "tjuvat" ström från bakljusen...en 525 -91:a |
|
| Ang. elkontakten vid draget har alla BMW en "utländsk" kontakt monterad. Adapter till svensk standard finns att köpa hos BMW-handlarna för ca 250kr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.