|
|
|
|---|---|
|
Eller åtminstone att koppla ur för det kan ju inte vara bra med två förstärkare till alla högtalare ...?? Såvida inte steget omvandlar signalen från huvudenheten till mer starkare styrka till respektive högtalare, eller är det helt förkastat att i den månen sätta in en stereo vars effekt ligger på 4*70 w, då det ingyggda steget bara ger ett par viss watt, det kanske spelar lika bra med en stereo på 4*5w ....??? Någon som är guru på detta område ?? Mvh Niklas | |
|
Alla normala huvudenheter ger runt 15-20W per kanal som bäst, även fast tillverkarna försöker få oss att tro att det handlar om 50-60W osv, och för varje år höjs siffran lite, typiskt säljknep. Det begränsas av det faktum att det bara finns 12-14V att tillgå i enheter som inte har inbyggd DC-DC omvandlare som i externa slutsteg. Hur mycket stegen i E34 med stora ljudpaketet ger vågar jag inte svara på, men förmodligen inte så mycket över 20-25W/kanal, däremot brukar det vara flera kanaler och även aktiva filter osv i dessa förstärkare. FP |
|
|
Jo men förstärks slutstegets effekt utav huvudenheten lr är det bara den effekten som finns i slutsteget som kommer till bruk ???? Om inte effekten blir större så måste man ju kopåpla förbi sig slutsteget på något sätt,. Räcker det med att klippa kablarna till slutsteget och sätta ihop dem igen så att de inte går igenom steget ???? Kommer det ljud då `??? Mvh Niklas |
|
|
Om steget jobbar med högnivå (högtalarnivå) in så bör det gå att förbikoppla som du menar. Kan tyvärr inte svara på hur det är konstruerat i din E34. Med aktiva filter osv i steget så måste nya filter isf monteras, många gånger är det bättre att dra nytt kablage. FP |
|
|
Passar på när det ändå diskuteras, om man ska byta högtalare bak så måste man ju nästan sätta dit en adapterplatta så att det blir helt tätt mot högtalaren annars så är det ju en glipa, inget bra med andra ord..... Någon som har tips ang detta ??? Mvh Niklas |
|
|
Någon som har byggt upp en kick/adpterpanel till bakhögtalarna ??? Mvh Niklas |
|
|
Så nu har jag tagit bort amplifiern till de bakre högtalarna men ljudet blev mindre högt dock bättre med de nya delningsfiltrena..... Satt 4 kablar till varje midbas , två par av dessa var kopplade till lågnivå vid reservhjulsbaljan, vad kan detta varit till ????? Problemet med glipa på de bakre högtalarna finns kvar, vad kan man göra ?? Nu körs framsystemet via amplifiern iaf men jag funderar på att skippa det med men jag vet inte om steget körs rent eller sitter det aktiva delningsfilter i steget ???? Mvh Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.