|
|
|
|---|---|
| Som rubriken. Är detta, generaliserat, ett bättre eller sämre köp än en bil som gått som vanligt köp. Är de bättre underhållna? Hårdare körda? Etc. Någon som har några ideér? | |
|
Personligen tycker jag att tjänstebil är ett bra köp, underhållna som dom ska,snålar inte vid verkstads besök, för det mesta landsvägs mil.Och äldre som kör dom(inte hårt körda)Behöver ju inte alltid vara så.. MVH Jim |
|
|
Jag har själv haft tjänstebilar (e46:or) som jag skött som om de (nästan) vore mina egna. Men jag vet också de som tankar, lämnar den till service, men absolut inget mer. Och gör vadd de kan för att köra musten ur den - "det är ju ändå inte min bil". Bilens skick avgör - inte finansieringslösningen! ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
Det är stor skillnad på tjänstebil och tjänstebil. De flesta jag vet som har tjänstebil behandlar dem alldeles utmärkt, servar som de ska tvättar ordentligt osv. Det finns säkert de som kör "skiten ur" bilarna men det är absolut inte vanligt. Det är vanligtvis äldre skötsamma personer som kör tjänstebil. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Har själv köpt tidigare tjänstebil och det var inga problem. Naturligtvis finns det bilar i sämre skick, men dem kan man ju undvika. Som jag ser det så är en tjänstebil som är skabbig utanpå även skabbig där det inte syns, dvs har bortsett från service (som ju ingår) skötts dåligt och vice versa. Jag har tom köpt en budbil (Mazda) som under två år gått 14000 mil i Stockholm. Mest felfria bil som jag kört. 9 års körning och 2000 kr i reparationer. |
|
|
Med handen på hjärtat så stämmer d andreas skriver. Personligen skulle jag aldrig köpa en tjänstebil som jag själv eller någon kollega ägt. En tjänstebil kör man och lämnar in när det krävs. Inte direkt som sin personliga där en hjärtattack lätt uppdagas vid minsta oljud (rassel) Försök få klart för dig vilken typ av företag eller ännu bättre åldern på den tidigare banemannen. lillan Länk |
|
| Tack för synpunkter. En fördel borde väl vara att de inte är milskruvade. | |
|
@kvasar2000 Tjänstebilar är som vilka bilar som helst. Det beror helt på vem som har haft bilen. Visst, dom lär nog inte vara skruvade, finns liksom ingen vits såvida det inte varit en tjänstebil i ett litet företag där ägaren har haft den. Använd sunt förnuft bara när du ska köpa en bil. Funkar varje gång! |
|
|
Hur stor del av nybilsförsäljningen av premiumbilar är tjänstebilar? 50% 75%? Väldigt många här på autopower (och överallt annars också) åker nog runt i bilar som gick sina första tre år som tjänstebilar, utan att överhuvudtaget reagera på det. Personligen skulle jag utan tvekan kunna köpa en begagnad leasingbil men däremot aldrig, absolut aldrig, en begagnad demobil. Dessa har gått sina första mil med förare som alla har kört skiten ur bilen och definitivt inte blivit inkörda ordentligt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag tror också att tjänstebilar är en representation över hur folk behandlar sina bilar i stort. Även om jag vet om folk som är entusiaster, och sköter sina egna bilar pedantiskt endast tankar och automattvättar sina tjänstebilar. Bilarna är oftast rätt basutrustade dessutom, eftersom man oftast har någonstans mellan 7 oc 9 basbelopp att handla för. Kolla upp bilen som vilken annan, men låt inte tjänstebilshistoriken skrämma dig. |
|
|
Tror också det är ett bra köp. Man snålar inte på servicen, och man byter det som behövs. Men köpa en före detta hyrbil är nog samma sak som demo-bil = Väldigt dumt. Folk kör som galningar och väntar INTE på att motor etc ska bli varm innan drar upp varvmätarnållen till rödmarkeringen etc etc. Många som kör firmabilar har ju kostnatsfri tvätt på den oxå tror jag, så dem håller dem gärna rena och fina också. Vet många som lämnar in dem på reckond årligen även det på fimrans bekostnad. Så firmabilar är nog många gånger ett bra köp. |
|
|
De flesta tjänstebilarna i min bekantskapskrets har ägts/ägs av 50-åriga farbröder som iofs lämnar in bilarna på service enligt bok, men som i övrigt stuntar i bilarna: tvätt ibland (maskin med borstar, huga), städning aldrig (jag skrev "HEJ" i beläggningen på insidan av svärfars vindruta, 2 år senare satt det kvar!), nedsuttet förarsäte. Undantag finns förstås, hade en chef som verkligen skötte om bilen...den hade man gärna köpt! |
|
|
ErikBerg: Det där känner jag också igen. Dock så var det i postbilarna. (Jobbar extra på posten). Folk grisar ner dem som satan, istället för "offra" 10min i veckan på dem. Jag använder alltid samma bil, då jag tröttnat på att sanera dem varje gång jag lånar en. När man tankar bilen, så köper man en guldtvätt, och när man väl sitter i biltvätten så passar man på att göra rent bilen invändigt också. Detta tar ju inte mer än 10-15min för allt (tanka, fylla på spolarvätska, tvätta bilen,ut- och invändigt)! Och dem har tid att göra det, men är så satans lata och brottom att komme hem 10min tidigare. Själv förstår jag inte varför man vill sitta och jobba i en grisig bil i 2-4h om dagen. Det är ju sin arbetsplats! Och det där med skriva i skiten, det gjorde jag oxå. Skrev GRISIGT på instrumentpanelen, så dem skulle fatta att det kanske var läge. Men när jag tog samma bil igen efter 2-3månader så stog det kvar. |
|
|
Det är ju skillnad på tjänstebil och tjänstebil. Antar att trådskaparen syftar på en fd förmånsbil. Skulle inte tveka en sekund, servicenotorna har ju gått till företagen. Mitt intryck är att bilarna oftast är väldigt välservade. En riktig rekond löser ju allt som oftast spåren efter bristande putsambitioner. Tjänstebilar som går i företag just i tjänsten, som postbilar, är ju lite speciella. Ofta många förare och få som känner ansvar. På jobbet har vi två Caraveller som båda passerat 50000 mil, och som jag lätt skulle kunna köpa loss om behovet fanns och priset avspeglade milen. Går fortfarande oförskämt fint och är sjukt välservade, inga snåljobb där inte. Skulle till och med kunna överväga en hyrbil. Hör mycket illa om hur dom körs av kids, men vilka är dom vanligaste hyrbilsförarna? På jobbet hyr vi en jäkla massa A6:or och Passater, förarna är gubbs på 50 och några år utan några som helst ambitioner att köra skiten ur bilarna. Tror faktiskt dom är mer representativa som medelkunden än snorungarna. Om man ska behålla bilen ett tag, och inte köper för att snart byta, borde en runt tre år gammal förmånsbil vara ett bra köp som bruksbil. Gärna om den har gjort många mil på dom åren, och servicen finns väl dokumenterad. Då är mycket av värdefallet gjort, och man kan köra billigt själv. |
|
Jirar |
Varför skulle man tveka på att köpa en tjänstebil??? Förstår mig inte på snacket om att så fort bilen haft en ägare som är runt 40-50års åldern privatägd så är allt OK. Kolla bilen precis som vilken annan bil som helst, det är ju skicket/historiken på service mm som avgör mer än om farfar har kört bilen. Har många skräckexempel på bilar jag bytt in som äldre farbröder haft och som inte alls är i "toppskick" Kör själv tjänstebil och tvättar in/utv 1-2ggr i veckan, och har även flera kollegor som gör detsamma. Finns ingen anledning att vara orolig, även helt nya bilar går ju faktiskt sönder, man kan tyvärr inte helgardera sig. |
|
Har många kollegor (konsulter, säljare, etc) som har tjänstebilar (sk förmånsbilar) och jag skulle säga att de till stor del sköts som andra bilar, dvs vissa bra och andra sämre vilket säkert beror på intresse och läggning. Säkert så servas dom ordentligt men det gör väl även många privatköpta nya bilar och speciellt med tanke på att vissa märken bl a BMW har fri service i 3 år. Däremot så kan ju vissa tjänstebilar rulla långt på kort tid och en gissning är ju att vissa serviceintervaller överskrids med några mil då och då eftersom det kan vara svårt att få servicetid. I vårt avtal så ingår fri tvätt men tyvärr blir det nog en del borsttvätt... Som det skrivs ovan så är det den specifika bilens skick som avgör vid ett köp och inte hur den varit finansierad. ___ //Ulf |
|
|
Äger själv en fd tjänstebil av årsm-03, skicket är normalt slitage utanpå med tanke på milen medans bilen är som ny inuti.Väldigt många bilar har någon gång rullat som tjänstebil icke att förglömma. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.