|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Undrar hur bmws turbodieslar är att köra? Är det någon körglädje i dom och hur dom går och om dom fungerar bra? Lättrimmat? Ja skriv allt vad ni kan komma på som är värt att veta =) -- DTM system och rak 6a ;) | |
|
beror på vilken modell du menar e30 324:an är det en enorm körglädje just tack vare lillkarossen plus att det finns en uppsjö av olika uppgraderingar till chassit, både styling och väghållningssatser tack vare m3 e30 sen att trimma den modellen och att få det att hålla är relativt billigt om du jämför med bensinare man behöver bara byta pump till mekanisk och montera ic till en kostnad av ungefär 2500kr så har du närmare 180hk och då blir det en snabb diesel tack vare den låga vikten. som bonus drar den endast ca 0.6 liter milen vilken annan 180hk gör det från 80 talet? samma gäller 524td e28 om man gillar den karossen sen går det givetvis att gå mycket längre som jag gjort och byta toppackning, topplock,grenrör, spridare, enkelsvänghjul, lastbilsintercooler,turbo,bakaxel, uppgradera mekaniska pumpen till 300hk+, byta huv,baklucka,taklucka,skärmar till glasfiber etc men det är en annan historia likväl gäller det 325tds e36 där det också går att göra lika mycket om du har råd med både styling och chassimässigt tack vare m3 e36 330d e46:an är en bil som det också går att göra mycket med både stylingmässigt och trimmässigt men då kostar det betydligt mer dock sen givetvis 535d om du har råd en bil i m5 klass som tar dom flesta bensinare på stan original men som sagt pengarna avgör och men det är en stor skillnad på bmw:s dieslar jämfört med gammel mercorna du kanske åkt på 80 talet bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Hehe jo kan tro att dom skiljer sig mot mercorna. Tack för svaret, mycket bra tips och fakta det där. Ser att du har ett antal turbodieslar så du är väl rätt hemma på dom =) Är ganska sugen att prova en e36 325 tds eller en e34a, men angående e36 finns väl dieseln endast i sedan-utförande? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
|
Helgonet, du verkar veta en del om dieseltrimmning. Vad kan man göra på en e46 320d(förutom kcr box eller motsvarande)? Hur skulle det funka med en liten kompressor som hjälper till vid låga varv...? / Micke |
|
|
bholmberg: nope, den finns även i touringutförande också från 1995-1998 mixmaster: laddar den inte redan vid låga varv,hehe? jovisst går det att montera dit en kompressor men till vilken nytta? för att man ska tjäna på det så måste man ha också ha mer bränsle generellt kan man säga att man har tillräckligt med laddtryck om den inte ryker när du pressar bilen max 0-200 det det kostar att montera dit en kompressor och justera upp bränslet gör att det är lika bra att byta till en 330d tyvärr så kostar det mer att trimma nyare bilar än gammeldieslarna gå in på trim forumet och läs om hur det funkar med box till just din modell Länk bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
helgonet: Läste på nån amerikansk? sajt att man kan gå upp lite i injektorstorlek; iaf när det gällde att försöka få fart på en passat TDI jag hade förut, men kostnaden för nya injektorer avskräckte, och jag hittade inga begagnade - det är nog enklare att gå upp i motorstorlek på nyare dieslar. Hur mycket kostar en 324 skattemässigt? 4-5000:-? Mvh |
|
|
rob: 5070 för den manuella och 5600kr för automaten 3000kr för den lättade.hehe som sagt skatten baseras ju på vikten precis som du säger så kan man byta injektorer till effektivare men det kostar dyrt om man jämför vad jag gav för mina bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
vilken årsmodell var det på passaten? det finns ju även mekanisk pump till den isåfall att montera och då kan du plocka ut mycket effekt ur den om man byter ut kolven,fördelningshuvudet och kamdrevet i den bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Det var en -98 med Bosch VP37, är den mekanisk? Köpte en trimbox från Länk men hann aldrig montera den innan den vart såld, dessutom hade den automat så jag tyckte alltid att den var oerhört seg + törstig, nä det blir en fin manuell 324 Touring nästa gång istället, då kommer du att få ge mig tips... =) Kan man lätta bilen och regbesikta efteråt alltså?? =D Mvh "It´s not the fart that kills you, it´s the smell" |
|
|
helgonet: ja den ryker ju en del med box monterad vid acc så det var därför jag funderade på om mer luft skulle göra susen, men det är nog som du säger inte ekonomiskt lönsamt utan kostar lika (eller mer) som att uppgradera till 330d. Man blir ju ändå lite trim- och pysselsugen fastän man har en relativt ny diesel och så tänkte jag på den där nya lilla VW motorn som kommit (dock bensinare) som hade kombinationen kompressor/turbo. Sedan har jag lärt mig att Volvo har eller har haft större dieselmotorer för lastbil/Marin som just haft den kombinationen, därav tanken. Man kanske får skaffa ett äldre objekt då om man vill modda...de verkar ju riktigt buskul de där e30. Såg förresten att det fanns vattenkylda IC med...men de kanske mest är avsedda för korta körningar på strippen etc.? / Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.