|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tjenare. är det värt att chipa bilen? Läst att man får upp den till 155hk, och även lite mindre bränsleförbrukning vilket vore skönt(12.36 sist jag tankade) | |
|
M42 motorn är en av de få sugmotorbilar som jag har upplevt svarar riktigt bra på trimchips. JohnC |
|
|
Vad är detta för trimchip som ger 155hk till 318is? Enda jag sett är its4fun's chip som ger 150hk. |
|
| Här hittar du chip fast till bättre pris än här i sverige Länk | |
|
Pelle... Den siten ser ju oerhört seriös ut i jämförelse med It´sfun eller motornord, BSR eller bara tuningchip.com.. roselin! Jag skulle ta och ringa It´s fun.. De är billigast i Sverige, har god kunskap om BMW och är dessutom Svenska.. Billigt i Tyskland i all ära. Men man får ju fundera på om det lägre priset är värt mödan om något går fel. Skiljer det 1000:- skulle jag köpa i Sverige. Skiljer det 5000:- så få man ju fundera.. mina 2c |
|
|
Amullo, man ska inte titta på hur sidan ser ut...senaste grafiken med fin layuot utan på kunskaperna bakom företaget. Jag har själv handlat en heldel genom Pro racing och aldrig haft strul med vare sig leveranser eller varorna, sen att Conny ligger bra till med sina priser är inte någon nackdel ? + att han har tävlat en heldel med bmw och själv bygger bilarna är knappast till någon nackdel, eller? Sen ska man tänka att dom svenska firmorna generellt lägger på ca 1500-2000 spänn på ett chip. Och vad för speciall kunskaper har dom andra företagen om m42 maskinen om man får lov att fråga? |
|
|
Vad tror ni om Länk då? Tycker det verkar seriöst, och med bra priser! Lägger ju gärna pengarna för att se någon på plats sätta i chipet åt mig och som jag kan ringa och prata svenska med om det blir problem, än att tjäna några hundralappar på att beställa från tyskland. |
|
|
Pelle.. Jag säger inte att företaget inte är seriöst. Men jag anser att om man driver ett företag som skall ligga i framkant av teknologi och där internet är ett värderat media, så kan man ÅTMINSTONE ha en hemsida som reflekterar detta. Vad gäller deras kunskaper så skall jag naturligtvis inte uttala mig om. Min reaktion vara snarare att det är mycket enklare att ha med ett Svenskt företag att göra om något går snett än med ett tyskt. Vad gäller specialla kunskaper om just m42 så vågar jag inte uttala mig om vem som vet mest. Jürgen Weiss som kör åt It´s Fun eller din polare Conny på Pro Racing. Men som jag förstått det så har Jürgen Weiss också goda kunskaper i BMW´s motorprogram. barre: Jag har inte hört så mycket om Powerchip.. Kanske någon annan kan kommentera? //amullo //amullo --- |
|
|
Ja det vore inte fel att höra någon som fått bilen chipad på Powerchip... det är ändå 1000 spänn billigare än It's Fun! Med lite extra krut så kan jag ju faktiskt köra ifrån polarens Volvo 960 (200hk)... vi kör jämt för tillfället ;) |
|
| har en kompis som var dit och skulle chipa en bil, ska höra med han i eftermiddag. | |
|
Tänk på att Itsfun har prisgaranti på sina chip. "hittar du något likvärdigt trimchip till lägre pris hos någon svensk tuningfirma så matchar vi deras pris." enligt Itsfun. Så ring och kolla med Itsfun först! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Nu är iofs inte Powerchip någon svensk firma utan tysk - iaf vad jag hörde sist - men vi matchar normalt deras priser hur som helst. MVH/ Qvarnis |
|
| vart har dom itsfun då? powerchip chippar ju här (östersund) så det spelar ju in en del på priset också | |
|
Varför det? Länk Det är väll utbytbart chip i din va? Då är det ju bara att Qvarnis skickar chipet med posten... Jag kan ha fel här. Osäker på om det är chip eller flashload som gäller för just din 318iS //amullo --- |
|
|
vet faktiskt inte hur det är, har inte hunnit sätt mig in i bilen så mycket tyvärr, har haft en del trubbel med den så den har mest stått under sommarn. |
|
|
amullo: 318is E30 elr E36 har istickschip som inte behöver lödas. MVH/ Qvarnis |
|
|
hur vet man vilket chip e bäst ...? hur kan priserna skilja från 1200:- till 4000:- på ett chip till en o samma bil ....?? |
|
|
Att priset skiljer är på g av att man kan ta ut mer pengar helt enkelt. Personligen fattar jag inte att man köper chip här i landet längre? Jag handlar alla fortåkar prylar i tyskland/uk numera just pga den totalt fuckade svenska prissättningen. Mkt ligger på 30-60% under dom svenska priserna (med frakten inkl) i tyskland/uk Amullo, utan att vara taskig hur kan du säga bu eller bä när du inte vet hur motorstyrningarna funkar? Ska man trimma m42 seriöst då är det minst ett ms eller vems som gäller. |
|
|
Pelle Persson. Nu får du förklara dig närmare.. Är det därför att jag inte vet exakt vilken lösning som sitter på M42 eller av någon annan anledning till att jag inte skulle förstå hur motorstyrning fungerar? Jag menar absolut inte att jag kan allt, men anser att jag har tillräcklig kunskap/erfarenhet för att kunna svara på principiella frågeställningar, vilket (som jag förstog det) detta handlade om. |
|
|
>Pelle P Har du ett chip från Conny i din bil, och isf. vilket samt gav det någon märkbar effekt? |
|
|
Japp, jag har chip från prospeed (conny) i min bil...jag har provat rally chippet och nu har jag ett custom chip med bla ytterligare förhöjt varvstopp. Nackdelen att tokvarva en std m42 är att dom hydraliska ventiltryckarna tillsist inte hänger med. Men 7500rpm klarar dom gallant (och med mekaniska ventiltryckare så kan man nog varva m42 till 9000rpm om man nu har kamaxlar som drar vidare på dom högre varvtalen) Men till med rally chippet; först till det negativa, fick ngt råare motorgång (vassare tänding) ngt ökad bränslenivå (ökat bränslet på samtliga varvtal) Och till det possitiva; om jag jämför mot en std 318is så är jag betydligt snabbare i alla intervaller, jag har förhöjt varvstopp (så man slipper växla lika ofta vid bankörning) Jag har gjort liknande test mot en som körde med grupp-n chip och min bil gick märkbart bättre än den grupp-n chippade. När jag gjorde dom här ovetenskapliga testen då var min bil helt orginal förutom rally chippet Jag anser att det grupp-n chippet med alla kopior som bränns hit och dit är ganska meningslöst då det inte ger så mkt, lätt förhöjt varvstopp och ngt mer soppa. Det är i tändningen man hittar effekten och det var inte tillåtet att ändra i grupp-n reglementet, som var ganska strikt vad man fick göra med motor/motorstyrningen Amullo, om du vill diskuterar vidare så maila mej privat |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.