AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.983

Slutsteg/bas problem E46

ma
222
mats_hajen
320i Touring -96
320i Sedan -93 Reservdelsbil
Audi A4 Avant 2.0tdiQ -08

Har tidigare i kväll dragit kabar o kopplat in min gamla baslåda och steg i nya bilen.
Men när ja provspelar, så tycker ja inte basen gör sitt jobb.
Får ha steget nära max och radion på max bas för att det ska hända något.

Stereon är orginal, business CD.
Har kopplat in det via hög/lågnivå omvandlare (Loudtec AI eller nåt liknande stod det på lappen) på bakhögtalarna.
(Stod att jordkabeln skulle sättas i bandspelarens chassie, men satte den bak vid en annan jordpunkt.)
Och efter den en jordisolator.

Kan jag fått för dålig kontakt där jag tjuvat signalen till bakhögtalarna?
Remoten tog jag från vit kabel, vilken med nyckel i första läget gav 11V om jag inte minns fel. Bör väl vara tillräckligt?

Steget kunde utan problem driva basen i gamla bilen, och då behövde man inte dra upp basen alls högt innan det var tillräckligt.

Har gjort likadant på farsans E39, men där basar det på som fan, kan nästan inte ha någon bas på alls på stereon.
Enda som skiljer dessa installationer åt, är annan typ av kabel, och annan omvandlare. (och så annat steg och annan bas).
Ska prova hans låda i min bil, och tvärt om när jag får tid.

Någon som har några tips om vart jag ska börja leta?

/Mats A.
Har du testat utan jordisolator? När jag testade en sån i en liknande lösning var den väldigt effektiv på att äta upp all bas
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Nej, det har jag inte gjort. det är dock samma modell som i farsans bil (autoleads), där allt funkar utmärkt, kan iofs prova med hans.

Vågar man prova utan, eller finns det risk att skada stereon?

/Mats A.
Jadå, det värsta som kan hända är att du får generatorvin
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har också kopplat in baslåda in min E46.

10-tums JBL Baslåda (fabriksbyggd)
Sony 4-kanalsteg 4x80 RMS
Proton aktivt delningsfilter (Stereo till Monobas signalkonvertering.)
Hög-Lågnivå omvandlare från Micro

Lågnivån tar jag BARA från höger sidan via högtalarkabeln som går i utrymmet framför reservhjulsluckan.

Plus från första 100 AMP säkringen/säkringsboxen på bakre sidan av höger hjulhus
Minus från jordcentral på samma ställe (typ)
Signal från vita kabeln, vänstersidan (förmodligen antennförstärkare)

Ingen jordavskiljare annat än den som finns i hög-lågnivå omvandlaren. Inga vin eller generatorljud, inga problem.

Det jag märkt är att antenn förstärkaren går ju på även om jag slår av Stereon.. men det kan jag leva med eftersom det är sällan jag kör utan att ha stereon på.

Jag kör delningen på 75Hz eftersom 150 Hz var lite väl högt. Snärtig och fin, men jobbigt snabb när man spelar rock. Därav den lägre delningen. Har även en 3dB boost runt 30-35 Hz.
Amullo,
Låter som en smidig inkoppling, men hur fick du loss panelen över hjulhuset där bak?
Började riva lite där men körde fast.. Tips mottages tacksamt!

/Klaus
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Provade utan jordisolatorn, och det blev väl möjligtvis en liten marginell skilland.
Provade även farsans låda i min bil och tvärt om, lite bättre men ingen jätte skillnad.

Men med hans låda i hans E39a kan man knappt ha bas inställningen på stereon i mitten utan att passagerare i baksätet "klagar" på för mycket massage...

Hans låda är sluten på ca 25-30 liter, med en Sony Xplod 10a, och ett Alpine MRP-T 130 (står 2x90w på). Med basen vänd mot ryggstödet.
Min är en portad låda på ca 50 liter, med en Pioneer 12a och ett Alpine 3522S steg. Bas och port vända bakåt. (och dessa har lirat bra ihop förr).

Min tanke är dock att köpa ett värre steg och bas, och sedan bygga ihop något snyggt i vinter. Men frågan är om det "hjälper" eller om det fortfarande blir så lite bas.
Ska börja med att sätta dit slutsteget lite snyggt på västersidan i bagaget och sedan åka runt o prova lådor till höger o vänster :)

/Mats A.
Det är inte så att det finns någon levelinställing på omvandlaren? Annars låter det nästan som att den är trasig, förutsatt att ingångarna till den är rätt kopplade :)
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Omvandlaren är en enkel sak, inga inställningsmöjligheter.

Däremot lekte jag lite med fader/balance inställningarna idag, och märkte då att det bara finns bas på vänster sida. Jag tjuvade både från höger (+/-) och vänster (+/-), så någon bas borde väl höras på den sidan med?
Går det att mäta på något sätt om man har signal i lågnivåkablarna eller inte? Och isf hur går man till väga?

Omvandlaren borde man väl kunna kolla med hjälp av summer på en multimeter? (om ja nu kommer åt där den sitter skarvad på högtalarkabeln)

/Mats A.
Det är inte så att du har fasvänt ena paret? Då borde ju signalerna ta ut varandra till en brygkopplad bas
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Det tror jag inte, men man kan ju aldrig vara säker.
Det är ju inte så svårt o prova heller. ska försöka göra det i morrn.

Hjälper inte det ska ja åka ner till nåt bilstereo ställe o höra om man kan kontrollera lågnivåkablen på något sätt.

/Mats A.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Klaus..

Efter att ha plockat bort bagagegolv och reservhjulet så sitter det FRAMFÖR reservhjulsbaljan en lucka sóm sitter med två plastmutrar (10mm hylsa).

Skruva loss dem och vik locket uppåt/framåt (fäll sätena först).

Från vänster till höger sida så går det ett par kablar som är tvinnade och fastsatta på "väggen" framåt. Vill minnas att de var brun och blå.

Jag skalade av isoleringen och lödde in kablarna från lågnivå omvandlaren där. Dock så blir det bara signal för höger sidan, men mitt aktiva delningsfilter dubblar och sammanför höger och vänster sida, så det fixade sig själv. Alternativet är att skaffa en "ett till två" lågnivå koppling som de flesta brabilstereo butiker nog kan hjälpa dig med att plocka fram.

Enkelt, smidigt och fungerar bra.
Nivån kan jag ställa både på det aktiva delningsfilteret och på slutsteget.

Jag märkte att det blev "bäst" rockbas med min 10" på delning runt 75 Hz med -3dB boost på 35Hz. Men det beror naturligtvis på element och baslåda.

Tyvärr tog jag inga bilder..

//amullo
---
Tackar för svaret! Jag kopplade in mig på samma ställe som du och omvandlar till lågnivå med adapter från biltema (!). Använder bara ena ledarparet i omvandlaren och matar in det i ett monosteg. Funkar fint förutom att basen ligger lite fel i tid.

/Klaus
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Nu har jag fått kablarna kontrollerade iaf, och de ger signal bägge två.

Kom dock fram till att steget bara tar signal från västra ingången vid mono.
(inget som ja tänkt på dessa 5 år jag haft grejerna)...
Tog iaf en Y kabel på lågnivån och kör in enbart i vänster.
Inte för att det vart någon större skillnad ljudmässigt, men nu behöver jag inte irritera mig på att inte ha någon bas om man skulle få för sig att bara lyssna på höger ;)

Nu återstår bara o komma fram till vad ja ska ha för nya grejer, och hur det ska installeras.

Förresten, när jag var på Bra Ljud I Bil snacka han om "Clean Sweep" från JL, någon som har provat en sådan??

/Mats A.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Jag är just i tankarna ang. en "clean sweep", var inne på MDS och blev tipsad. Skitsvårt att hitta bra info dock...Idén verkar ju bra iaf.
ma
222
mats_hajen
320i Touring -96

Har sökt på diverse forum utan att hitta någon bra info.

Hör gärna av dig om du hittar något!

/Mats A.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.