AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.463

Ang. Motortvätt

An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Är ny här på forumet, och satt och klickade runt lite,
jag tycker det är en väldigt bra sida, med mycket kusnkap.
Men till min stora förväning när jag läser under "Bilvårdstips" Karln använder en högtryckstvätt när han gör motortvätt!!!!

Dessutom påstår han att det inte är någon fara.
Jag tycker att det är direkt oklokt att göra så.
Vattnet tränger ju in ÖVERALLT, spännrullar, kontakter osv.
Så snälla, redigera detta repotage!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Funkar utmärkt med högtryck när man motortvättar. Gjorde jag dagligen då jag jobbade som bilrecondare, dock får man passa sig så man inte får vatten i tändstiftsbrunnar, då blir det till att blåsa torrt med tryckluft.
Det är mycket bättre med högtryck än vattenslang då den totala mängden vatten är mycket mindre med högtryck.
Små mängder vatten torkar/dunstar mycket fortade än stora.
Prova blås med en högtryck VS vattenslang i en hink så får du se.
Motortvättade senast igår en gammal Golf från -87 med allt vad fördelare och förgasare heter, inga problem.

Mvh.
Karln som inte tycker det är någon fara!
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Har även jag alltid användt högtryckstvätt när ja motortvättar. Funkar utmärkt och har aldrig haft problem dock ska man ju inte spruta allt för nära på el delar och liknade men det säger väl sej självt.
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Ett varningens ord!
Många har haft stora problem efter motortvätt med högtryck, speciellt på 7-serien.
852
Sörpan
325xi -02
Håller med, högtryck är för proffs, vattenslang för amatörer som jag.

Har använt högtryck några gånger och har fått (icke bestående) problem efteråt. Det har jag aldrig fått med vattenslang.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Man får ju bara rent en maskin med ofattbara mängder stark avfettning (gärna miljöfarlig) samt en rejäl omgång med högtrycket! Jag menar, den skall ju se ut som när den lämnade fabriken efteråt, anser jag. Man får ju inte rikta strålen mot känsliga delar...högtryck kan vara ganska exakt, med rätt munstycke, å så får man ju ha ett lagom tryck.

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Jag har bara goda erfarenheter av motortvätt hittills, på många olika bilar. Med högtryckaren bör man så klart inte krypa så nära, man kan även reglera ner trycket lite på vissa modeller. Den stora mängden luft tillsammans med vattnet gör att resultatet efter avfettning osv blir lysande.
Självklart är elutrustning och kontakter osv tätade i fordon, speciellt i motorrummet, miljön där är ju minst sagt påfrestande under drift, speciellt fukt och temperaturväxlingar. En motortvätt på sval motor är ingen match, dock bör man blåsa ur vatten som kan tränga ner i djupa tändstiftsbrunnar om möjligt.
Öppna gärna huven direkt efter en färd i ösregn på motorväg, eller ännu hellre på vintern när torr snö yr upp under huven, snacka om dränkt motor. Visst kan fuktproblem förekomma, men då är det en följd av skadade tätningar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.