AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.424

Avgasvärdena på 750: Litet högt lambda och och HC

th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Hej,

Fick nedslag i måndags hos bilprovningen.

Min 750 -95 (21307 mil) hade

CO 0,0 (0,5 ) ----förra året 0,0 hos SBP
CO2 2500 0,1 (0,3) ----förra året 0,0
HC 095 (100) -------förra året 010
Lambda 1,09 (0,97-1,03) -----förra året 1,02

Blev förvånad eftersom Service I gjordes efter förra årets bilprovning (20064mil) dvs tändstiften och olja är bytta. Dock var det innan vintern som inneburit en del kallstarter och jag har inte bytt olja under våren eller sommaren 2006.

Har studerat forumet och förstått att en DIS test vore på sin plats. Jag gjorde det i September 2005 utan anmärkning. Det ryker inte nu heller ur avgasrören och det finns inga problem vid gaspådrag och tomgången spinner som en katt.

På bilprovningen nämnde de att att det sannolikt är lambdasonderna (men av del siter att döma är det oftast in de som knasar) eller så är det ett hål i avgassystemet någonstans.

Jag har fått för mig att det kan vara katalysatorerna också som ev inte var tillräckligt varma vid provet men jag hade kört 3 mil precis innan så de borde ha varit varma.

Kan det eventuellt vara något knas med ventiler och insugspackningareller hur tycker ni man ska börja felsökningen?

STORT TACK FÖR SVAR.

Hälsningar
Thomas
th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Det är en E38.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Insugspackning testar man lätt med startgas,om den spinner som en katt så lutar det åt avgas eller Lambda alltså stift ock kablar borde vara i ordning.
SBP har en "frivillig miljötest" där du kan checka avgvärdena separat utan att "besiktiga"och förlora tid gentemot eventuell ombesiktning.
Enligt dina värden så skulle jag satsa en slant på Lambda och en DIS är att rekommendera.
Mvh Dic.
Om du inte redan gjort det kolla tändstiften - alla.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Går det komma åt kontaktstycken till lambdasonder? Isåfall mät spänning från dem utan att koppla isär och se om någon har konstant spänning eller ingen eller så. Men kolla felmoinnet låter som ett klokt alternativ.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du körde de 3 milen väldigt lugnt så tror jag nästan att ett oljebyte + rejäl varmkörning (strunta i de 2 högsta växlarna och ligg på 3-5000 varv vid körning i 15 min) skulle fixa det mesta...

Mvh
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kan räcka med riktig varmkörning, men... om motor/kattar/lambdasonder är friska skall bilen inte behöva vara glödhet för att prestera bra värden.
Min 750i E38 som gått över 25000 mil hade med "halvljummen" motor HC 004, C0 0.0 C0 2500 0.0 och lambda 1.0

BMW CS #5139
th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Hej

Tack för svaren så långt.

Jag har tid snart på verkstan. Hoppas felsökningen leder någon vart.

Jag är lite nyfiken på varför mina CO2 värden är ok men att HC är högt. Kanske det kan ge en indikation på vad som felar. Gissar felsökningen är svårare om alla värdena skulle vara höga.
th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Ska lämna in den till samma verkstad som bytte alla tändstiften i höstas....undrans om något kan ha gått snett när de gjorde det....då värdena vara superbra innan....

Som jag fick lära mig som maskinist i flottan. Börja inte skruva på det som fungerar...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis så är det hehe! =)

Mätte verkstan alla stiften så att de hade korrekt gap?

De kanske bände lite på nåt grenrör vid tänstiftbytet så att någon av packningarna glappar lite? Eller lossade de rent utav något grenrör utan att kolla packningen?

Mvh
Paap Reeder
... grenrör?

MVH /// Paap R

th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Jaha, då var det kirrat. Lambda tillbaka på 1.005.

Visade sig vara kablage till sekundärluftsystemet som hade ärgat efter att en damask mellan luftmassemätare och gasspjäll hade spruckit.

Material 790:-
Felsökning och jobb: 5290:-

FRÅGA:
Något som varit med om detta förut?

/Thomas
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Vad är sekundärluftsystemet? Är det dags att börja bli orolig?

/Mats J
Paap Reeder
... han menar nog vevhusventilationen.

MVH /// Paap R

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Men är den elstyrd? (kablage som ärgat)

/Mats J
thomas,

du får gärna berätta vad det står på din faktura.

mvh

CL
th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Det precis det som står ovan:

Kablage till sekundärluftsystemet ärgat efter att damask mellan luftmassemätare och gasspjäll hade spruckit.

Sökte lite på nätet och fann en del träffar men inget kunde förklara vad sekundärluftsystemet gör.

MVH
Thomas
Paap Reeder
... då måste det vara tankavluftningen som avses och den har inget med HC att göra.
Däremot bälgen där den tog tjuvluft som lambda kände och "öste" på mer soppa.

MVH /// Paap R

th
8
thomas750_95

BMW 750iA -95
Låter vettigt. HC har i alla fall gått ner lite till 56 från 95. Tippar det går ner ytterligare lite efter oljebyte som börjar närma sig.

MVH
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.