|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag är för tillfället inte BMW-ägare men skall byta styrleder på en E36. Hur får man loss dom, har inte sett nåt liknande förut? | |
| Är det styrlederna (inre eller yttre) eller lagringarna/bussningarna som sitter längst ut som du ska byta? | |
|
Styrlederna vrider man ju bara lös? Lossa muttern som håller emot, sen snurra ut dom. Räkna varven du snurrar ut, och sen snurrar du in den nya lika långt. Det blir ungefär.. men man SKA _alltid_ göra hjulinställning efter styrledsbyte. Sen om du menade spindelleder egentligen, det är en annan femma. Jag vet inte hur korrekt du skriver. Spindellederna pressas lös (svårt), gäller både inre & yttre, den yttre sitter i en 19mm mutter precis bakom bromsskiva, du ser den lätt, den inre sitter med en 22mm bult som inte heller är så rolig att komma åt. Jag har inte tillgång till press o sån't, BMW tar 2,000 kr för att byta spindelleder. Jag köpte 2 nya länkarmar för 1,800 och bytte hela dom, fick jag fräscht både inre & yttre, passade då också på att sätta dit powerflex bussningar, den vart tight o fin i styrningen då, kränger mycket midnre också. (Bytte dom också, hela framvang i powerflex). Ska strax byta styrleder. Går att köpa bara inre / yttre, eller inre & yttre komplett. Som då är lite billigare än att köpa båda lösa. På den inre styrleden måste du lossa damasken för att kunna lossa den, den yttre är lättare, bara att göra som jag sa. |
|
|
"Har aldrig sett något liknande", då menar du INTE styrleder, för det ser tamme f-n lika ut på alla bilar. Du menar SPINDEL leder, ser udda ut för dom är som sagt pressad. Om du måste lämna in för att pressa, som jag var tvungen, då är det billigare att köpa kompletta länkarmar o byta. Däremot sitter spindellederna som fejn, spett, slägga o våld gäller. Är rätt vanligt på alla bilar, dom är ´ju konisk och duktigt inpressad. Lite lära följer: Styrleder: Logiskt namn, sitter på styrväxeln och armarna går ut mot spindeln och vrider den. spindelled: Ja, skiten som bromsskivan/stötdämpare i kan kallas för nav / hub / etc .. men i läroböker m.m. heter den biten för spindel. Eftersom denna sitter fast i en länkarm med en led blir namnet spindelled. Over. |
|
| det måste ju vara smartare sätta en tejpbit runt leden innan man skruvar bort den, någon som vet varför styleden är delad på mitten? finns det även någon bussning i det indre staget som fara illa med tiden? hur tar man bort det indre staget? | |
| Det är den yttre styrleden som ska bytas. Någon sade att man måste värma för att den koniska delen ska lossna, det låter alltså som om den sitter ordentligt. Tänkte höra mig för innan jag ger mig på det. Passar ett vanligt pressverktyg? | |
|
Men ååååååååå! Om du menar den YTTRE STYRLEDEN behöver du ingen press, lär allt jag skrev, IGEN. Den är bara gängad på inre styrleden, den kan sitta som fan, stämmer bra. I teorin ska man hålla emot på den inre och dra på den yttre, typ med en blocknyckel av lämplig storlek. I verkligheten brukar dock rörtång funka bättre :D Men visst, värma kan behövs, dock inget jag behövt under min tid som mekaniker. Menar du styrled och allt vad det innebär behöver du I N G E T pressverktyg. Det gäller B A R A på spindellederna !!!!!!!!! |
|
| Ok, jag fattar nu. Tack för tipsen! | |
|
Men åååå Magican, var inte alltför spydig nu Allan, jag tror dina vänner syftar på att styrleden, kan sitta fast i konan som fäster p-änden (styrleden) i styrspindeln, det är dock inga problem eftersom du ska byta styrled kan du med gott samvete använda en brytgaffel, ett brutalverktyg som du slår in mellan pände och spindel. Sen kan den som nämnts även sitta rätt bra i styrstaget också, men det är i vilket fall gängat där enl ovan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.