|
|
|
|---|---|
|
Eftersom komponenternas olika vikter i en racemotor är av största vikt så letar jag så lätta och billiga prylar som möjligt till min M20 motor. Att man kan byta till 328 E36 stakar och på så sätt vinna ett par hundra gram har jag hittils lyckats luska fram. Hur gör man då med kolvar, går det att använda M42 kolvar som har samma borrning 84 mm om man deckar blocket samtidigt så att man når originalkomp eller blir det något annat problem jag har förbisett. Vidare undrar jag om M42 kolvarna är lättare än M20 kolvarna. Dvs vad väger resp. kolv. Smidda "super" kolvar är säkert bäst men jag vill ha så mkt "bang for the buck" som möjligt. Målet är strax under 200 hk så det är en tämligen moderat trimning vi pratar om. Det viktigaste är driftssäkerhet. Vad tror eller vet panelen? Finns det andra på hyllan delar som jag kan använda om vi bortser från 2.7 liters konceptet. JohnC | |
| Enligt ETK så väger M20 25 kolvarna 507gram och M42 482gram. | |
| johnc: ja har frågor ställda till dig i is-tråden!!! | |
|
Satsa hellre på M52B28/B25 kolvar, de har en annan design och borde vara lättare, dessutom har de en flat kolvtopp mot M42' ans negativa dome. Oavsett vilka du väljer så lär du fräsa nya ventilurtag i dom. Förresten, har inte M20 kolvarna en positiv dome, dvs dom bygger upp in i förbränningsutrymmet? Isåfall lär du förlora komp på att byta kolvar... --- /Micke |
|
|
Hmmm...det börjar bli dags att slita isär motorn för att få se en kolv mao. ;O) Skämt åsido skall udersöka det där med M52 kolvar om det är samma borrning. Att kompet sjunker borde man väl kunna kompensera med att decka blocket. Eller är jag ute och cyklar? JohnC |
|
|
Ja borrningen är samma, hade ju såna i min M42 =) Har M20 kolvarna en positiv dome så kan du inte kompensera det genom att decka blocket tyvärr. --- /Micke |
|
|
Micke, vet du om det finns någonstans där man kan se utseendet på olika kolvtyper? Det måste finnas ngn kolv som är hyffsat "bolt on" vore lysande om man kunde ta 328 stakar och kombinera det med en lättare kolv som tål hyffsad kompression. JohnC |
|
|
Vet tyvärr inte om nån sån sida men bilder på en original M42 och M52 har jag. Bild på en M20 kolv kan väl inte vara så svårt att hitta, finns väl 2 varianter av den dock. Kat och icke-kat där den senare ska ge högre komp? rätta mig om jag har fel... --- /Micke |
|
| helt rätt strypt ;).. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.