AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.501

Frågor ang. E39 M5

An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Går i köpetankar på denna underbara bilmodell, men ska väl skaffa mig lite info. först.

Första frågan: Kopplingen, kan dom inte dimensionera kopplingen för det massiva vridet, eller är dom felkörda (Slirar för mycket) av ägarna?

Och så till Lmm, kan dom inte bygga en som håller när man måste pynta dyra pengar för en?

Tacksam för svar
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Min har gått nu 7000 mil o det är org koppling..Även mina Lmm är org...Hade jag varit i din sits,så hade jag letat efter en 03:a,asså sista årsmodellen av M5:an....
Men det finns som sagt inte så många 03 till salu,dom växer heller inte på träd i Tyskland eller på www.bmw.de..Finns några stycken som e till salu

Sebbe
Bi
3.797
Bianca

Har för mig att 03 tillverkades bara till Juni månad...Rätta mig gärna om jag har fel...

Ska du ha en 99-00 så kolla vanosen,Lmm bl.a..

Ny vanos går på ca:60000 kr..

Vet inte hur det är med 01-02,men ni som har dessa årsmodeller kan väl skriva era erfarenheter/råd o synpunkter till en "blivande" M5e39 ägare (Andreas P) kanske:)

Som sagt så är jag kanon nöjd med min 03:a

Min bil:Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Välkommen Andreas, det finns massor att läsa om du klickar och söker här Länk

Personligen anser jag att om man släpper kopplingen innan man gasar fullt så är det inga problem med den.

Man blir väl medveten om produkten via detta forumet med påföljd att man kan bli skrämd, de finns tyvärr många som råkat ut för mycket kostsamma tråkigheter på just e39 M5.

(Skräck) läsning:
Länk
Länk
Länk
Länk

Jag hade i ditt läge köpt en bil med garanti från handlare eller importerat själv från aukt BMW handlare. Länk

Lycka till

///Mvh
Sibbe
Länk
An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Bianca, grymt fin bul du har,
Jo en M5 E39 måste man ju skaffa, har varken åkt eller provkört, ska bara HA en sån.
Inte så dyra att försäkra (Allt är relativt) + att jag jobbar på försäkringsbolag =)
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Angående LMM så är det ju dyrt till dom flesta märkena men på M5an sitter det ju två så det blir ju dubbelt så dyrt tyvärr: (
Min koppling är aldrig bytt och den har gått 16000mil snart.
Iof så är det nästan bara pendlings mil på den och det sliter väl inte så mycke.
Kolla att bromsarna är okej också det är ganska dyrt att byta.
Kopplingarna håller bra så länge de hanteras på korrekt vis, och inte sliras!

LMM är inte så fasligt dyra om man köper via VAG :-)

Det dyraste är väl om VANOS skulle pajja, så köp en bil där dessa är utbytta.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
hej min koppling har gått 7100mil jag är den 3 ägaren mod 00 vanos bytt vid 5600mil på garantin ( svensksåld) lm ej bytta . men fungerar verkligen vag lm på m5 e39? vilken vag bil sitter dom på?. mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Vår E39 har nu rullat 10300 mil, lmm bytta samt koppling bytt en gång. Det som strulat mest är ABS-givarna, vanligt E39-fel.
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Hej Andreas,
Håller med Sebbe /bianca) köp en så ny M5a som Du har råd med. Men betänk att en gammal BMW kostar minst lika mycket/kanske mera att sköta/hålla som en ny (om Du inte har tillgång till billig vekstad).
Försäkringen är väl en bisak, ser att Du är 20 år, och även om Ditt försäkringsbolag ger Dig en god rabatt, hur mycket? så är det väl en ansenlig kostnad om Du inte är en gubbe som jag.
Testa flera bilar, specificera för Dig själv innan vad Du anser vara vad Du vill ha beträffande utrustning etc-
Bilen är helt underbar men vore jag 20 år, utan familj och any obligations whatsoever skulle jag nog satsa på en hottad m3a...M5an är dock bara å dj-vla underbar!

ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Betr.: koppling. Tycker Du om att göra "rivstarter" etc får Du nog byta till en UUC eller annan koppling ganska snart.Tyvärr ingen "launch control" köp då en05.a istället.

An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Easyrider:

En 02 M5 skulle jag betala 13000:- helår, och det tycker jag är förhållande vis billigt,
En m3 har jag inte ens funderat på, jag bill ha en "Fullsize" eller vad man ska säga.
Har börja kollat runt lite nu, tror ni det finns chans att som 20åring få provköra en sådan bil hos en handlare?
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
Kan bara tala för min egen sak, min org koppling höll i 9000 mil och likaså lmm mätarna, gällande kopplingen verkar det vara handhavande fel om kopplingen slirar på en bil som inte rullat nämndvärt med mil. Givetvis fungerar det inte att försöka slira iväg på kopplingen gång efter gång med en v8 motor på 500nm, då eldar man av förklarliga själ koppling. Med lite sunt förnuft när man kör så håller grejerna väldigt bra.
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
13' för en helförsäkring måste vara billigt för en 20-åring!
Fullsize är ordet- ulv i fårakläder är verkligheten.
Provköra - beror väl på handlaren- visa plånboken?

An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Jo, jag tyckte inte heller att det va så farligt dyrt att försäkra den.
Jag ska ta en sväng till helgen och kolla om man får provköra en.
Lasse Karlsson
Tjena Andreas!
Jag kan ju bara referera till den bil jag har! men jag är verkligen supernöjd så här långt! Plockade hem den från Hamburg förra året i Maj då den gått 7400 mil, och har bara kört ca 800 mil till nu(står vintertid) men har inte haft några problem alls så här långt! Försök få tag i en 01:a eller senare, där alla uppgraderingar är gjorda, köper du på firma, så se till att få 1års garanti. Det köpte jag till på min via Europabil som tog in bilen, då har du gott om tid att lära känna din kärra! Har inte de klassiska felen på M5 E39 som man pratar om här på Forumet kommit efter 1 år! så är jag rätt säker på att du kan få massor med underbara mil utan några som helsta problem!

Kopplingen klarar sig! om man ser till att släppa upp kopplingen innan man tokgasar! Tror även att Vanos klarar sig utmärkt! bara man inte "drar" innan man fått upp oljetempen + att man ger sin bil rätt omsorg i form av regelbunden service osv! Kort sagt: med lite sunt förnuft, så har man en bil som håller fantastiskt bra och rullar många mil/strul! LMM kanske man får byta nån gång, men va då? alla bilar strular väl ibland! och man kan ju inte räkna med att bara för att man har en BMW så rullar den år ut och år in utan problem!

I övrigt kan jag bara säga att det är en underbar bil, för rimliga pengar! och lycka till med ditt ev bilköp!!

HA DET!!
An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Vilka uppgraderingar vart gjorda 01?
Vilket år blev Vanos "färdig" uppgraderad?
Lasse Karlsson
Vanos uppgraderades från och med årsmodell 01 med backventil för att behålla oljan i Vanos vid stillestånd. Mars 00 uppgraderades motorn med bättre foder vilket hjälpte mot de onormalt höga oljeförbrukningen som förekom på tidigare bilar!

HA DET!!
An
39
Andreas Plaketti
530dA Touring -01
Tack Lasse!

Hur är det nu med kopplingen? Går den att köra som en "vanlig" bil? eller måste man smyga iväg på tomgång?
Bi
3.797
Bianca

Min har gått 7200 o jag har org koppling....Här gäller det sunt förnuft.....Man kan gasa på för fullt efter att kopplingen är helt uppe,så man inte slirar......

Sebbe

Min bil:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.