AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.345

Byta kamaxelgivare E36 320

An
25
Andreas Sundén
320iM Touring -97
Tjena!

Hade lite problem med bilen, dog och hackade till oregelbundet, lämande den på felsökning och fick svar att kamaxelgivaren behövdes bytas.

Har beställt hem en, har absolut inte tummen mitt i handen men inget mekarproffs ändå, fast det låter ju inte omöjligt att byta, någon som har gjort det, eller vet hur och vart det sitter?

Tack för svar!
Ne
5
NewinaBMW
BMW 540IA -93
Tja.. Jo jag bytte på min 325 i förrgår.. Var en lätt sak faktiskt... Jag gjorde så här, att jag lossade på luftfilterboxen så att jag kunde komma åt kablaget under insuget. Sedan lokaliserade jag kabeln som gick ifrån givaren. Jo givaren sitter bakom klumpen (vanos) fram på toppen, en svart plastgrunka som är dragen med en insexbult. Sen lossade jag oljeledningen som går till vanosen för att göra lite utrymme för nyckel storlek stor som används för att dra bort solenoiden på vanos. Passa packningsbrickorna så att de ej åker bort. När du har fått bort den så är det bara att lossa insexen på givaren och vridra ut den. Kan bli lite oljespill dels vid borttagandet av oljejedningen och vid solenoiden. Sen är det bara att göra i omvänd ordning vid ditsättning. Är det nå problem så kan du ringa mig på tel 070-2945172 Mvh Björne

BMW följer inte utvecklingen... BMW leder den.. :-)
An
25
Andreas Sundén
320iM Touring -97
Tackar så mycket!
Det gick som en dans, bra beskrivning, tog en 25-30 min.
//Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.