AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
555

Rekommenderad jordpunkt på en 525i - 88?

sn
7
snatch
525i -88
Hejsan!

Då jag fått ordning på min 525i -88 så var det dags att börja koppla in ljudet! Drog lågnivå och högtalar kablar på vänster sida till bak och strömkabeln via höger sida till bak.

Kör givetvis bara med kvalitetsgrejer osv.

Men när jag väl kopplat klart allt efter några timmars arbete så hör jag till min fasa störningar i ljudet, massa vinande ljud som kommer från generatorn, läste runt en hel del och fick höra om att i de flesta fall är att strömkabeln ligger med lågnivå, men i mitt fall så är det inte så. Men även att jordningen är dålig!

Och där kommer vi till höjdpunkten av mitt inlägg, jag har nämligen jordat kablarna i plåten under hatthyllan. Är detta en bra jordpunkt? Om inte, finns det någon som har en jordpunkt att rekommendera efter ett lyckat ljudbygge i bilen utan störningar?

//Snatch
det brukar fungera bra att jorda i bultarna till bältena bak, se bara till att det är ordentligt plåtrent
Förmodar att störningen tystnar om du tillfälligt lossar lågnivåkablarna i ena änden? Isf kommer inte störningen in via strömförsörjningen, utan beror på groundloop (jordslinga som uppstår när man har flera enheter sammankopplade). En jordavbrottsenhet (jordisolator, galvanisk skiljare) på lågnivåkablaget löser problemet.

FP
sn
7
snatch
525i -88
Folke har läst massa poster som du gjort på senare tid, du kanske kan rekommendera en butik som kan sälja en sådan jordisolator som möjligvis kan fungera bra?

Har väldigt stora funderingar på att fixa en sådan.

Och ja, tillägg även hur denna isolator fungerar i praktiken.. om du orkar.
Skulle tro att du kan hitta en jordisolator i de flesta billjudsaffärer, liksom hos t.ex Micro eller Biltema. Kvalitén kan säkert variera, som vanligt brukar iaf jag undvika det billigaste, men jag har även testat nån modell för många år sen som bara gick lös på knappt hundringen om jag minns rätt, den funkade utmärkt. Rund plasthylsa, noname, RCA in/ut osv. Inuti sitter det två små LF-trafos, man kör in tonfrekvens på en lindning och tar ut kopia av signalen på den andra, oftast runt 1-2 kOhm impedans både in och ut.
Av naturen kan en trafo inte gå ner till noll Hz, den rullar av en del efter 15-20Hz men detta går i regel bra att gaina till med steget/filtret. Skall man köra fullregister genom isolatorn så skulle jag lägga på en peng extra för väl skärmad enhet osv, för enbart baslåda kan man kanske ta en lite enklare modell. Jag ser knappast anledning till att kasta ut tusenlappar på denna pryl, men det finns sådana också... Även kombinerade hög>lågnivå med jordisolator finns, i praktiken oftast 4 extra motstånd i burken, som man iofs brukar ta saftigt betalt för.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.