AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.052

Navigationssytem och Euro4 på importbil

Hej jag har två frågor som jag inte hittat något svar på på forumet. Jag kikar på en 320D -04 och undrar följande:

1. Om jag köper en bil med Navi, går det att översätta detta till svenska? Om ja är det en inställning eller något man måste lämna in?

2. Får en imoprtbil som uppfyller Euro4 kraven skattelättnader i Sverige? Är det något särskilt som måste uppfyllas?
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
1. Du kan välja språk på navin, antingen engelska eller tyska, inget annat.

2. Teoretiskt borde skattelättnaden uppfyllas om bilen ej är äldre än 3 år. Skatten skall baseras efter koldioxidutsläpp hur som helst from 1 okt. Kolla med vägverket ang skattelättnad.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Eller franska.....
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr så klassar VV även helt nya importerade dieslar i miljöklass 2000 tills vidare, räkna med lång väntan på att det ska ändras...

Mvh
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Det måste stå EURO4 i Briefet, då blir det skattelättnad ja.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fartglad:

Har det ändrats nyligen?

För 2-3 månader sedan så gick det inte att regga in helt NYA dieslar som var Euro4-klassade i EU som MK 2005 i Sverige, det var en artikel om det i Teknikens Värld (Euro4 = MK 2005, Euro3 = MK 2000).

Länk

"En importerad bil av årsmodell 1993 eller nyare, som utnyttjar något undantag enligt avsnitten ”Importerade bilar från EES-området” eller ”Import för eget bruk” tilldelas normalt inte någon miljöklassbeteckning i bilregistret. Från skattesynpunkt betraktas den dock som miljöklass 3 (tidigare) eller miljöklass 2000 (efter den 1 januari 2002)."

"För att en importbil ska tilldelas en bättre miljöklassbeteckning erfordras att uppgiften kan verifieras på ett godtagbart sätt vid registreringsbesiktningen hos Bilprovningen. Det kan göras med intyg från tillverkaren eller dennes representant i Sverige, alternativt ett protokoll från särskild kontroll utförd av Bilprovningen (se under Registreringsbesiktning)."

Problemet är bara att detta är för nytt helt enkelt, Bilprovningen reggar in ALLA nya Euro4-dieslar i MK 2000 än så länge, ändringen kommer väl lagom till att skatterabatten försvinner 31/12 2007...

Mvh
Har du en Euro4 och har ett CoC-certifikat med skall det inte vara några problem

Reggade just in en Audi A6 2,5 TDi V6:a från 2004 och betalar nu bara 45700 kr/år i skatt enligt nya reglementet

Nyckel är CoC-certifikatet där det framgår vad koldioxid-värdena är. Bilprovningen väljer då det lägsta värdet och det ger klart bättre prise är net gamla systemet baserat på vikt.

På bilprovningen när jag var där hade dom ett litet excel-program dom matade in värdena i och då visade det priserna med gamla systemet och det nya. Det visade att jag kom unden 2800 kr/år billigare
5700 kr/år skall det vara !!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tallviking:

Ok, det låter ju riktigt bra! Var det krav på partikelfilter? Otroligt (och bra) att en dieselsexa har så låga koldioxidvärden.

Mvh
Hej,

Jag importerade också en audi a6 avant 2.5 tdi nyligen. Även den en -04 i miljöklass 2005. Med ett coc-intyg var det inga problem att få den reggad i miljöklass 2005. Viktigt dock att coc-intyget är i original. Finns inte sådant tillgängligt kan audi/vw utfärda avgasreningsintyg som styrker att bilen uppfyller kraven för miljöklass 2005. Antar att bmw kan göra motsvarande.

Partikelfilter är inte avgörande för om bilen hamnar i miljöklass 2005 eller inte.

Nya skatten på min a6 blev 5775 kr jämfört mot den gamla viktbaserade skatten som uppgick till 7510 kr. Vad jag förstår är det utsläppsvärdet för koldioxid vid blandad körning som bilprovningen använder, inte det lägsta. Excel-program hade de knåpat ihop även där jag besiktigade, var du möjligen i Märsta Tallviking?

Mvh

Erik, Skälby
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.