AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.238

funderingar kring 328 (e36)

hej!

Tänkte bara fråga lite frågor kring 328 e36:an ni som äger eller har haft bilen, hur är den? i och med att det är bästa modellen i 3 serien efter m3:an. Dem som inte har råd med en m3 får nöja sig med en 328 om man inte vill skuldsätta sig. Så mina funderingar är hur är en 328 (e36) har den bra prestanda, etc etc
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Allt beror ju på vad du är van vid, vid gämförelsen med m3 så känns ju 328:an riktigt slö.

Men 328:orna är ju helt klart fina bilar att åka i, men man kan inte räkna med att köra ifrån speciellt många om det är det du ärr ute efter.
en lågmilad M utrustad 328 från fabrik är helt ok, dvs. M sportstolar, m-spoilers, m-ratt, växel-knopp, m3'ans sportchassi krängningshämmare/dämpare/fjädrar osv.. 328'ans växellåda och koppling är samma som bmw m3 använder, då har du nästan allt utom M3'ans motor prestanda, men det är klart... mycket vill ha mer, man blir aldrig nöjd!,

328'an är bra ekonomsikt sett som du säger i försäkring osv.... och den har vridmoment så det duger om man inte ska dra mot en m3'a :P, den är rolig iaf., har provat dra mot m3'or och riktigt slö är att ta i den, skillnaden är ungefär som 325'an och 328'an fast lite värre, inte helt slö som sakt, jag är då inte alls missnöjd, men hade jag köpt en vanlig coupe hade jag valt m3'an, eller en e46 330, då man mest troligt inte glider runt lika mkt. i en sådan :)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Eftersom ni är inne på prestanda delen så måste jag nämna ett spontan race mellen mig och en E39 med 4 pipor idag( inte japsdämpare :)
Jag hade den bakom mig på en 2 fillig väg ut ur stan och lät den hållas ett par sek sen la jag i 2 an och drog fullt samtidigt som jag la i 3 så flyttade jag mig till höger och då smäller det till bra på vänster sidan och M5an flyger iväg....just då känndes mina 193 hästar tama...
Annars så är det en trevlig bil och ett bra alternativ i den prisklassen just motor/växellåda och utr är Mycket godkänt!Jag har bytt termostat/ vattenpump på min som har pajat mer eller mindre, inte så farligt kostsamt.
Men försäkrings premierna är kassa på E36 tyvärr.

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Iskall: såg att vi har olika syn på Premier för försäkringar och självklart så ser man till vad en M3 kostar så är 328 ans premie fickpengar men köper du en polo för 50 papp och försäkrar den så är 328 an premie hutlös.

Mpower
Betan> jag bor i norrland!, vi har hutlöst billiga försäkringar här, jag betalar 5500/år helförsäkrad på min 328 99'a cab med full bonus, skulle jag ha en M3'a skulle jag betala ca. det dubbla och det skulle jag inte vilja påstå är mkt. alls!!! har läst att ni som bor söderut sthlm kan ha försäkringar enda upp till 50.000 per år!!! ojoj!

sanningen är också att m3 cab ligger lägre i pris än de flesta 328'a cab för de flesta m3 är slut och tuktade som stryk, det är största anledningen många väljer 328'er!
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Sen går det ju att krama ur 328 lite mer också.. byta insug, spjällhus, porta toppen, extrator, race kattar, CDA box, sen mappa den. Bör bli en märkbar skillnad :)

Efter det är det turbo eller m3 som gäller.. men jag tror nog man klarar sig bra med ovanstående modds.

För att få det att hålla med turbo? Flytta över allt till ett 325 block, komp sänk samtidigt, sen är det bara att ladda och spöa m3or på löpande band :D
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag har en fullutrustad 328 coupe och det är en kanonbil. Hela bilen utstrålar kvalité och man får mycket kör glädje. Har du inte råd med en m3:a eller inte har en pappa som betalar :) så är 328:an ett fin fint alternativ.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Iskall:En utav många Ekomomiska fördelar med att bo utanför storstäderna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.