AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.943

Släpvagnsvikt med B-behörighet och max 3500Kg?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag har aldrig haft anledning att fundera på detta tidigare, men nu har det börjat bli intressant med husvagn. Då jag inte har någon större koll på detta trots alla körkortsår så skulle jag behöva veta av någon som kan detta.

Min BMW 750 får dra 2000Kg, men den får dra 1000Kg med B-behörighet.
Om jag skulle köpa en husvagn med totalvikt på 1500Kg så kan jag tänka mig att vikten på vagnen ligger runt 800Kg (200Kg, till godo).

Frågan är om det är tillåtet att dra en husvagn med totalvikt på 1500Kg så länge inte hela ekipaget väger mer än 3500Kg, på vanlig B-behörighet?

Tankegången är mest för att jag inte har BE just nu, har tänkt att skaffa det under vintern, men jag har tänkt att skaffa husvagnen under hösten så att man kan fixa lite under vintern och det innebär att man måste dra hem den i sådana fall.

Har även hört ryktas om nya EU-regler som gör gällande att E-behörigheten skall slopas. Stämmer det?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Om du får dra 1000 kg på B-behörighet så kan du inte dra en vagn med totalvikt 1500kg, när man drar vagn på B-kort så räknas alltid totalvikten på vagnen även om den skulle vara olastad och i praktiken ha en tjänstevikt på 800 kg. Tar du däremot BE så räknas vagnens tjänstevikt, alltså du kan med BE dra en vagn som har en totalvikt på 3000kg med din bil om vagnens tjänstevikt är lägre än 2000kg.

Ang. de nya reglerna så gällde det väl en höjning av ekipagets totalvikt från 3500 till 4500? detta innebär INTE att BE blir onödigt, bara att man får dra lite mer med vissa större bilmodeller.

/Fredrik
Så här var det visst:

5. Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil+släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil + släp inte överstiger 3500 kilo).
Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner.

6. Med BE-behörighet kommer man att, med personbil, få dra släp med en totalvikt av högst 3500 kg. (Nuvarande regler anger ingen viktbegränsning för släpvagnen)

Ovanstående från vv:
Länk

Så nån form av utbildning/prov kommer man visst inte ifrån tyvärr...

/ Micke
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tackar för svaren.
Nu har jag full koll och är up to date.

Trodde i min enfald att man åtmindstone räknade på den totala vikten av ekipaget. Men det blir till att låna en dragbil när det blir aktuellt att skaffa vagnen, tills jag hinner med att ordna E-komplimentet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.