AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
959

ratten sne efter fyrhjulsinställning

Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
inte nog med att ratten blev lite sne så sa bilmeken att mina länkarmar bak var lite slitna och därför kunde han inte fixa bakhjulen till hundra procent. det är första gåmgen som jag gjort denna inställning så jag tänkte höra med er erfarna bil ägare vad ni tycker.. Andledningen att jag gjorde dennna intällning var dessa vibrationer vid bak hjulen som många touring ägare verkar ha men icke sa nicke vibbarna är kvar... är det nån som har nån ide vad dessa vibbar kan bero på och hur fixar jag ratten så den står rätt. kan man fixa ratten utan att ta loss den ???

Dom skall låsa ratten vid hjulinställningen så att den blir rak.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Vibrationerna kan vara bussningarna som håller bakvagnsbryggan, kanske i kombination med lite obalans i hjulen..
Vissa som gör framvagnsinställningar "nollställer" inte snäckan, de vet inte ens att det ska göras...då blir ratten sned.

Vet dom inte att den skall nollställas är dom inga bilmekar.
Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
ok vad sitter den här "snäckan" jag ska dit imorgon och övervaka en eventuell hjulinställning till då kan jag säga till, nu sitter jag där han har fått betalt och jag är inte nöjd så han får åtgärda det imorgon men han yra om att skruva av ratten ... balansering gjordes på samma gång så däcken är det inte .. bussningar kanske det...

Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Glöm det med "att skruva av ratten" - det måste göras rätt från början!

MEN - vad jag har förstått (egen erfarenhet) ÄR ATT även MÄRKESVERKSTÄDER har/har haft problem med "rattställningen" vid fyrhjulsinställning - så det är nog lite knepigt (men jag skulle nog kalla det kompetensbrist när det gäller märkesverkstäder).

Mvh/Saij
Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
ok så jag ska bestämt tala om för meken att han får göra om inställningen så det blir rätt utan att ta bort ratten? Jag har också märkt efter ingreppet att det klonkar vid vänster hjul när jag svänger och bromsar lätt,detta ljud hade jag inte innan inställningen vad kan det vara kan det vara meken som orsakat detta. uff ångrar att jag gick dit.........

Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
ok så jag ska bestämt tala om för meken att han får göra om inställningen så det blir rätt utan att ta bort ratten? Jag har också märkt efter ingreppet att det klonkar vid vänster hjul när jag svänger och bromsar lätt,detta ljud hade jag inte innan inställningen vad kan det vara kan det vara meken som orsakat detta. uff ångrar att jag gick dit.........

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Självklart skall inte ratten tagas av, utan låsas i 'rakt fram'-läge. Det skall finnas en markering på rattaxeln vid kuggstången som visar 'rakt fram' också. Låter som svårartad kompetensbrist.

Om man tar av och flyttar ratten innebär ju det att mitten på kuggstången inte är rakt fram längre och att max rattuslag blir osymmetriskt.

Att bakhjulen inte gick att ställa helt beror praktiskt taget helt säkert på att Nr 2 här Länk är slut.

Mvh Björn
Ja
40
Jasså
523iaTouring -00
Bilen har bara gått 10000mil är redan bussningar och armar mm slut redan???

Kan man köpa denna bussning separat eller måstee man köpa hela grejen för att lösa dett problem,är det nåt lätt fixat eller ser väldigt invecklat ut hmmm. Nå väl vi får se vad han gör ska dit 0900 och då får han fixa dit ratten iallafall utan att skruva bort den annars hittar jag nån annan som gör det och dvs pengarna tillbaka.. ska också säga till om att det kluckar till vänster fram nu efter inställningen gjort , det fanns inte innan ingreppet....

48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Reklamera, det är verkstadens skyldighet att fixa till!

Mvh Jonas
Verkstadsägare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.