AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.468

Tack för en trevlig tid.

Nu har jag sålt min BMW 320i-04.

Anledningen var bländarna som BMW inte ville ta ansvar för. Det var inte kostnaden som störde mig, utan BMW's sätt att hantera detta uppenbara produktionsfel. Jag trodde att man köpte sig fri från sådana attityder och bristande service när man valde en BMW, men tyvärr visade det sig att BMW's vilja att ha nöjda kunder inte sträcker sig längre än till utgången.

En annan sak som också retar mig är säljarnas attityd när man vill byta in sin tvååriga BMW mot en ny. Då säger säljaren att han helst inte vill ta in en begagnad BMW, men tar in den om han måste och ger då ett skambud (40 - 50 kkr under branchens prislistor) för att tvinga den potentiella kunden att sälja sin bil privat. Alltså; å ena sidan står han och säljer BMW och beskriver fördelarna med hög kvalitet, hög service och bra andrahandsvärde men när kunden återkommer för att byta modell så vill han inte ta i bilen med tång ens. Då motiverar han sitt skambud med att bilen är "iskall" och svårsåld...

Vad blir det istället? Jo jag är otorgen med en bil av det andra bayerska märket från Ingolstadt.

Men Autopower har varit en bra källa till kunskap och kanske återkommer jag framöver när det är dags att summer intrycken från den nya bilen. Tack för den här tiden.
Bländarna??? Nu är inte jag med riktigt... Sen vill jag tillägga att det är skillnad på bemötande och affärsvilja mellan olika återförsäljare. Min erfarenhet är att ÅF på mindre orter är oftast bättre. Snorkiga säljare inom premiumsegmentet är ingen ny företelse inom svensk bilhandel, även om det har blivit bättre med åren. Eller så har jag blivit äldre. ;) Audi är fina men felhjulsdrivna... O.K Quattro modellerna får godkänt. :)

Sterio vulgaris
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om du gillar BMW skulle du nog pröva att byta handlare till att börja med.

Undrar också vad bländare är? Har du kamera i bilen ;)

Racerbilen: Länk
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Är det den automatiska avbländaren, eller???

Synd att du blivit illa bemött, provat med en annan säljare?

_____Vraum!_____
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Låt inte en bilhandlare få dig att ändra attityd till bilmärket!
Finns många bilförsäljare hos Mercedes och BMW som tror sig vara mer värda, pga de säljer dessa bilar.
Själva kanske de inte ens åker BMW eller Mercedes till arbetet, låter då sin avundsjuka gå ut över kunderna.
Bara att kolla med andra handlare om du inte ledsnat på just fabrikatet.

MVH Patrik
Bländare kallas de svarta rektangulära plåtbitarna emellan sidofönstrena på bilen. Det är tydligen vanligt att dessa rostar.
Japp, det är skitsnyggt med rostiga bländare, bilen ser verkligen "premium" ut. Man kan ju tycka att BMW borde fixa dessa bara för att slippa den dåliga marknadsföringen i att det åker runt nästan nya bilar med fullt synlig rost :) Men de täcks inte av rostskyddsgarantin eftersom de inte räknas som en karossdel. Lite ynkligt
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Håller med flera; byt inte märke, byt handlare! Finns säkert "olämpliga" säljare hos alla märken. Du kanske råkar ur askan i elden. Folkagruppen brukar ju inte rosas vad gäller service tex.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Rötägg finns överallt. Har hört många skräckhistorier om VAG:gruppens verkstäder. BMW är varken bättre eller sämre än de flesta andra bilmärken.

Ju mer premium desto värre verkar det faktiskt bli, av någon anledning.

Antagligen samma fenomen som relaterar dörrvakters och barpersonals charmfaktor till krogens hippfaktor.

Ett relativt säkert undantag är Toyota/Lexus som verkar ha bra service och trevligt bemötande.
Nya Lexus IS är enda alternativet om man vill ha bakhjulsdrift (vilket jag personligen tycker suger fett på vintern) och marknadsledande service/kvalitet.

Snorkiga försäljare kommer man aldrig undan, jag frågade en Lexussäljare om de kommer att ta in IS250 AWD (berömde först IS250 och förklarade vänligt min motvilja mot RWD) och blev totalt dissad ... han började tvärt prata med en annan kund. Inte så smart, men jag är inte förvånad, bilförsäljaryrket verkar locka till sig en ovanligt hög procent av det mänskliga bottenskrapet.

Audi är dock ett bra val, A4 från 2002 håller hög kvalitet och verkstäderna har skärpt till sig ordentligt senaste åren, åtminstone utanför storstadsområdena. En Volvo S40N/V50 T5 är också ett alternativ i samma pris-/storleksklass.
Jag tycker att det är helt rätt av dig att byta märke. Att de tappar kunder är enda sättet att få märkesledningen att vakna. Man ska inte vara så märkesblind att man går med på vad som helst.
Det är nog så att säljarna kan behandla kunderna hur som helst tyvärr. BMW säljer sig själva.

/Anders
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
inte skulle jag byta märke och sedan reta mig på att jag inte valde en BMW bara för att säljaren var "olämplig". Nä, gå till nån annan som säljer BMW. Och varför inte tala om för säljaren om du är missnöjd med bemötandet? Utan feedback ändrar dom sig inte.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Håller med VillaRosa om vikten av feedback, annars blir det aldrig någon ändring. Jag hade skrivit ett brev till VD:n.

Marginalerna är ofta större på begagnade bilar, så det är ingen bra business att tappa denna kundgrupp.
Ra
34
Radial
550iA -06
Bemötandet är bland det viktigaste. Försäljaren är ju ett märkes ansikte utåt.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Håller med, skriv till Vd:n och klaga.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bländarna som du skriver om är det den enda anledningen samt att du vad du upplever fick ett dåligt bud på din begagnade bil?
Hur långt hade den gått och vilka eventuella nedslag fick bilen vid ett inbytestest, sånt påverkar givetvis värdet.
Hade du nån föreställning om vad andrahandsvärdet skulle vara? Bilhandlare har idag 15-20% marginal på begbilar oavsett bilmärke är min erfarenhet.
Dessutom ha bilarnas andrahandsvärdet kraftigt sjunkit bara de sista 2 åren pga "marknadsfaktorer".
Var bilen belånad med ett beräknat andrahandsvärde, leasad eller cashad?
Kan vara bra med lite mer info för att kunna förstå helheten.
Tragiskt att det inte funkade i kommunikationen mellan dig och säljaren dock.
Asken

Hatar att slösa, älskar att spendera. Medvetenhet är viktigt vid val av lösning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.