AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.400

Val av väghållning e36 coupe

Så nu är bilen inköpt, dämparna är helt slut så de måste bytas i vilket fall.

Tänkte att ja skulle köpa lite bättre grejjer på en gång.

Valet står mellan H&R:s Cup Kit och Bilstein BTS.

Bilen i fråga är en e36 325 Coupe och enligt förra ägaren så är det inget M-chassi på den. Hört att de ska va de på alla?
Hur kan man kolla om det är/inte är det?

I vilket fall, tanken är att ja ska köpa ett par bmw motorsportfälgar 17" till den.

Fungerar det med en 60/40 sänkning eller blir det för lågt?
Kanske hjälper att dra ner på profilen på däcken. Det får inte ta i när man svänger hyffsat kraftigt (säg en u-sväng i lite fart)

Bilen är tänkt att köra lite spontan banracing med och användas till vardags på gatan.

Så, hur mycket kan man sänka för att få på ett par 17" och ni kanske har någon bra åsikt angående dämpar valet.

//Salis
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Jag kan inte ge dig några rekomendationer om vad du ska köpa förutom att du nog inte vill glida omkring med en 60/40 sats på.
Jag gör det nu och visst ser det häftigt ut med det hoppar och slår för minsta lilla gruskorn på vägen. Inte kul!

Kanske det har med ålder att göra men jag rekomenderar som sagt inte en så låg sänkning.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Funderar också kring H&R:S Cup Kit...

Någon har ett sådant monterat och kan berätta hur bra det är...?

_____Vraum!_____
Däcken kommer ju aldrig att ta i om du kör med original motorsportfälgar och rätt dimansion på däcken. Du kan köra på genomslagsgummina om du vill, men underredet kommer ju att ta i marken så fort det blir lite ojämt. 30mm sänkning runt om tycker jag är lagom.
okey. Jo stötigt kan ja förstå att det blir, men jag är "van" sedan tidigare, jag var mer orolig att däcken skulle ta i.
Men undrar hur stor skillnaden mellan en 40/15 och en 60/40 sänkning är synbart och i väghållning, någon som vet?

Anledningen till dessa två alternativ är att jag bestämt mig för H&R:s Cup Kit och de finns bara dessa två alternativen.

//Salis
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
min sänkning är kraftig vet ej hur mycket men den är låg,man får inte in handen mellan bakskärm och däck nästan lika låg fram jag kör på 215/45 17 fram och 235 /40 bak det ända som jag får akta mig för är vissa fartgupp.
Det har aldrig tagit i i kurvor någongång bara som sagt vid fartgupp.

Mpower
Detta låter ju bra.. då tror jag nog att fördelarna väger över nackdelarna, slår nog till på en 60/40 sänkning.

Men fortsätt gärna att komma med synpunkter och egna erfarenheter kan aldrig bli för klok.

//Salis
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
-betan!

Jag står på din sida - Jag kör med 225/45/17 fram och 235/40/17 bak
och det har aldrig tagit i när man kör i kraftiga svängar.
Själv får jag inte in nånting mellan skärm och däck.
Ser nästan ut som STCCbilarna gör...
..och Salis.. Jag har M3GTcab fälgarna. Så det borde va lugnt för dig.

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Tummen upp för dessa svaren. Va precis detta jag ville höra. Gillar när det är lågt och funktionellt. >D

//Salis
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Lågt och funktionellt :-) Sen kommer dämparna förhoppningsvis vara stumma så att du slipper någon typ av genomslagning så mina rekomendationer blir E36 Stcc edition och ett leende varenda gång du inte ser slutet på kurvan!

Mpower
- Betan

Det stämmer bra det, "det är kul när det svänger" =) Har beställt H&R:s Cup kit idag också.. =D

//Salis
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
använd aldrig en 60/40 sänkning på en e36a,, dom blir alldeles för hängiga i röven! och ser inte klokt ut.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
jag har 30/15 på min och är väldigt nöjd!

Bilstein sprint med H&R fjädrar
Nog för att den här tråden är 2½ år gammal, men jag köpte som sagt H&R:s Cup Kit och har kvar det än idag och är mkt nöjd, tycker inte den blev hängig i röven faktiskt.

Länk

//Salis
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Härlig bil!
Bilden ser ut att vara tagen vid kummelberget i orminge om jag inte ser fel =)
Tackar, det stämmer bra det =) Men bilden e 1½ år gammal nu, ser lite annorlunda ut idag.

//Salis
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
njae.d salis såg rätt bra ut. är det verkligen 60/40.

jag ska sätta på h&r cup kit 40/15 i dagarna nu. men är ändå rätt att den ska bli lägre bak än fram :( det går väl inte komma från på de förbannade e36orna.
Japp 100% på att det är 60/40

Du måste kil-sänka e36orna för att det skall bli bra.
Men på min skiljer det ju "bara" 2cm, fram VS bak. Men på din 40/15 sats kommer det ju skilja 2,5cm så den kommer ju bli lite högre bak än min i förhållande till varandra dvs. Skulle nog också kört 40/15 om jag hade velat kunna pressa i kurvorna med mina 18". Det går nu också men inte optimalt.

//Salis
Aq
753
Aquilla
518i - 82 Alpinweiss
ska visa kort på min sen så kan vi ju jämföra lite sen..iofs så tror jag ju att man bör åka några 100 mil innan de sätter sig optimalt.
Japp det får vi =) mm tar lite tid innan de sätter sig.

//Salis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.