|
|
|
|---|---|
|
Min kompis säger att han har köpt en photoblocker från neptunsat.com . Det är en spray som gör att reg skylten inte syns när fotokameran fotar när man kör snabbt. Vet någon ifall den verkligen fungerar ? | |
|
Trafikmagazinet testade en liknande spray för några år sedan med ett lyckat resultat medans vägverket menade att det inte alls fungerade i deras tester (otippat). Senare tror jag att man kom fram till att det berodde på vilken modell av regestreringsskylt man har. Den äldre varianten där ytan på skylten är helt plan verkade sprayen funka på medans de nyare skyltarna där bokstäverna sticker ut en aning gav ett negativt utslag på sprayfunktionen. Sprayen bygger ju på att blixten från kameraskåpet reflekteras så mycket på skylten att nummret inte kan utläsas. Testen utfördes dock på den gamla modellen av kameraskåp. Saker och ting kan ju ha förändrats sedan dess. Personligen skulle jag aldrig chansa med någon spray. Bästa är naturligtvis att hålla hastighetsbegränsningarna. Men om man ändå vill köra för fort där man vet att det finns kameror (?) så är det väl bättre att plocka av främre regestreringsskylten tillfälligt eller köpa GPS. |
|
Paap Reeder |
... nu är det dessutom så att de nya kamerorna tar bilden i en väldigt snäv vinkel mot bilen. Gissar att dom tar bilden 15 m framför kameran. Har svårt att inse hur denna photoblocker kan ha en "runtombländande" effekt. ... använder de nya kamerorna verkligen blixt även på dagen? ... vad skulle vitsen vara med det? MVH /// Paap R |
|
En tröst till alla som sover dåligt om natten, p.g.a. mardrömmar om vilt plåtande Plåt-Olgor: Den senaste "uppfinningen" lär heta Aluminium-film! Ca 0.2 mm tjock aluminiumfilm som är försedd med klister för att sättas dit på/runt de nya kameraskåpen......på "framsidan" finns det påtryckt en exakt bild av hur skåpet ser ut, med alla linser , rätt färger et.c. Sedan kan alla sömnlösa ägna nattens timmar åt att fara omkring och tapetsera skåpen med dessa "skyddsfilmer".......... Inte ett foto för dom i Chiruna att granska, lugnt och skönt. ;-) F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.